Gå til innhold

Antiepileptika for vektnedgang - råd?


ISW

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Legen min snakker om at han vurderer å sette meg på antiepileptika (topiramat eller zonisamid) for vektnedgang. Han mener at Zeldox er årsaken til at jeg fortsatt ikke greier å etablere noen varig vektnedgang (greier å spise sunt, og i perioder går jeg ned i vekt, men det monner ikke).

 

Jeg er imidlertid litt skeptisk. Både fordi jeg ikke liker tanken på å ta ENDA et medikament, og fordi bivirkningslisten er ganske drøy (f.eks at angst og depresjon er "svært vanlige" bivirkninger, og hele problemstillingen rundt humørsvingninger, selvmordstanker, etc.)

 

Er det noen som har erfaringer med bruk av antiepileptika på denne indikasjonen? Og hvor stor dose trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    12

  • ISW

    12

  • AnonymBruker

    9

  • skrevet

    7

Mest aktive i denne tråden

Hva slags lege er dette????? Hvor finner man en slik lege???? Jeg blir bare feitere og feitere

 

Jeg vet ikke hvorfor du ikke får dette, men det har nok en grunn. Husker jeg rett så kan det jo brukes i behandlingen av bipolar lidelse.

 

Jeg vil ned 15-20 kg i vekt. Spørsmålet om det er realistisk å klare uten hjelp. Jeg forstår egentlig ikke så mye av dette, for jeg synes kostholdet mitt er helt greit (har til og med gjennomgått det med ernæringsfysiolog en gang). Spiser grovt brød, knekkebrød og sunne middager. Har ikke så mye utskeielser heller, drikker ikke mye øl, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg deler din skepsis. Ville aldri foreslått antiepileptika for ventnedgang. Unntaket måtte være hvis medikamentet kunne fullt ut erstatte et annet medikament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler din skepsis. Ville aldri foreslått antiepileptika for ventnedgang. Unntaket måtte være hvis medikamentet kunne fult ut erstatte et annet medikament.

 

OK, tusen takk for svar. Skal ta dette med meg videre i vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Legen min snakker om at han vurderer å sette meg på antiepileptika (topiramat eller zonisamid) for vektnedgang. Han mener at Zeldox er årsaken til at jeg fortsatt ikke greier å etablere noen varig vektnedgang (greier å spise sunt, og i perioder går jeg ned i vekt, men det monner ikke).

 

Jeg er imidlertid litt skeptisk. Både fordi jeg ikke liker tanken på å ta ENDA et medikament, og fordi bivirkningslisten er ganske drøy (f.eks at angst og depresjon er "svært vanlige" bivirkninger, og hele problemstillingen rundt humørsvingninger, selvmordstanker, etc.)

 

Er det noen som har erfaringer med bruk av antiepileptika på denne indikasjonen? Og hvor stor dose trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Legen min snakker om at han vurderer å sette meg på antiepileptika (topiramat eller zonisamid) for vektnedgang. Han mener at Zeldox er årsaken til at jeg fortsatt ikke greier å etablere noen varig vektnedgang (greier å spise sunt, og i perioder går jeg ned i vekt, men det monner ikke).

 

Jeg er imidlertid litt skeptisk. Både fordi jeg ikke liker tanken på å ta ENDA et medikament, og fordi bivirkningslisten er ganske drøy (f.eks at angst og depresjon er "svært vanlige" bivirkninger, og hele problemstillingen rundt humørsvingninger, selvmordstanker, etc.)

 

Er det noen som har erfaringer med bruk av antiepileptika på denne indikasjonen? Og hvor stor dose trengs?

Hei!

Så rart? Å mangle selvkontroll burde man jo ikke tro kan løses med en medisin:-(

I vertfall ikke antieleptike?

Det fins noen kosttilskudd du kan kjøpe i USA, du kan da spise ukontrollert nærmest å ikke ta opp næring:-(

Men er det så vanskelig ikke å spise? Blir man så sulten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så rart? Å mangle selvkontroll burde man jo ikke tro kan løses med en medisin:-(

I vertfall ikke antieleptike?

Det fins noen kosttilskudd du kan kjøpe i USA, du kan da spise ukontrollert nærmest å ikke ta opp næring:-(

Men er det så vanskelig ikke å spise? Blir man så sulten??

 

Som jeg skrev til Missmas:

 

Nei, jeg føler ikke at jeg mangler selvkontroll, og jeg synes ikke jeg spiser usunt. Hadde jeg spist sjokolade hver dag, så hadde jeg ikke skrevet det jeg skrev.

 

Jeg er også som jeg sier skeptisk til medisiner mot dette (ja du leste riktig). Dette kosttilskuddet du snakker om er jeg om mulig enda mer skeptisk til, det må da inneholde noe sentralstimulerende som verken hørtes sunt eller lovlig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev til Missmas:

Nei, jeg føler ikke at jeg mangler selvkontroll, og jeg synes ikke jeg spiser usunt. Hadde jeg spist sjokolade hver dag, så hadde jeg ikke skrevet det jeg skrev.

Jeg er også som jeg sier skeptisk til medisiner mot dette (ja du leste riktig). Dette kosttilskuddet du snakker om er jeg om mulig enda mer skeptisk til, det må da inneholde noe sentralstimulerende som verken hørtes sunt eller lovlig ut..

Hei!

Hvis du legger på deg mangler du selvkontroll!!:-( ( generelt er dette nærmest alltid sannheten!!)

Uten mat= ingen problem=så enkelt!

Derfor: når du ikke har selvkontroll! På mat, ikke søtsaker, legger du på deg.

Kosttilsuddet i USA får all mat til å gå rett gjennom, dvs bedre med selvkontroll, men har man ikke selvkontroll, bedre å spise en pille. Tarmens opptaksfunksjon hemmes, man må derfor være mer påpasselig med vitaminer og hormoner. forenklet beskrevet, selvsagt bedre å spise lite, feks to knekkebrød til frokost, og et bittelite stykke fisk til middag, ingen trenger egentlig noe mer. Dette var ett eks.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

feks to knekkebrød til frokost, og et bittelite stykke fisk til middag, ingen trenger egentlig noe mer.

To tørre "wasa" + 100 g kokt torsk per dag. 221,4 kcal.

Faktisk trenger alle mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tørre "wasa" + 100 g kokt torsk per dag. 221,4 kcal.Faktisk trenger alle mer enn det.

Hei!

Nei, de ferreste trenger mer!

Se bare på vektøkningen i samfunnet, usunn.

Jeg trenger mye mer, men jeg har ikke valker med flesk!

Jeg ville spist høyst det, om jeg hadde bilring( fettring rundt magen) det er nok mat for de fleste i Norge daglig hvis mN ser ser vektøkningen som skjer:-(

Jeg er glad for kampanjer mot overspising, overspising er ekkelt!!

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, de ferreste trenger mer!

Se bare på vektøkningen i samfunnet, usunn.

Jeg trenger mye mer, men jeg har ikke valker med flesk!

Jeg ville spist høyst det, om jeg hadde bilring( fettring rundt magen) det er nok mat for de fleste i Norge daglig hvis mN ser ser vektøkningen som skjer:-(

Dine slanketips er det desverre ikke faglig hold i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Nei, de ferreste trenger mer!

Se bare på vektøkningen i samfunnet, usunn.

Jeg trenger mye mer, men jeg har ikke valker med flesk!

Jeg ville spist høyst det, om jeg hadde bilring( fettring rundt magen) det er nok mat for de fleste i Norge daglig hvis mN ser ser vektøkningen som skjer:-(

Jeg er glad for kampanjer mot overspising, overspising er ekkelt!!

 

Lever man på 220 kcal/daglig vil man (foruten å ikke få i seg livsviktige mineraler og vitaminer) totalt ruinere forbrenningen.

 

Setter pris på dine innspill, men vær snill å holde det på et litt seriøst nivå da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått Haugevis med antiepileptika, og andre medisiner som gir fedme, men å tilby et som kan gi vektnedgang kommer liksom ikke på tale!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått Haugevis med antiepileptika, og andre medisiner som gir fedme, men å tilby et som kan gi vektnedgang kommer liksom ikke på tale!!

Hvis man f.eks. drikker 4 liter brus og 3 liter melk hver dag så tror jeg medisiner som ev. da ville gitt vektnedgang hadde vært ganske skadelige for kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever man på 220 kcal/daglig vil man (foruten å ikke få i seg livsviktige mineraler og vitaminer) totalt ruinere forbrenningen.

 

Setter pris på dine innspill, men vær snill å holde det på et litt seriøst nivå da.. :)

Hei!

Men på dol er jeg tydeligvis i mindretall som normalvektig.

Å ha mageflesk / " bilringer" rundt midjen, er unødvendig og helseskadelig.

Man trenger ikke mer enn litt frukt og grønt og et stykke feks fisk pr dag.

Tror man det, er det jammen ikke rart befolkningen øker i vekt.

Dette handler fornuft og ikke la seg styre av plutselige lyster, eller hva det er som gjør at mennesker må spise/ handle dårlig mat feks mens de fyller bensin, el. L.

Magefett er dårlig, de som har det, spiser for mye, det er er faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man f.eks. drikker 4 liter brus og 3 liter melk hver dag så tror jeg medisiner som ev. da ville gitt vektnedgang hadde vært ganske skadelige for kroppen...

Gått over på light. Blir bare feitere for da blir jeg mer sulten. Men det er greit, jeg GIR OPP. Skal bli så feit at jeg får gbp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...