Gå til innhold

Noen sp.m om diagnosen manisk depressiv

Anbefalte innlegg

Gjest deddi
Skrevet

Når i livet er det vanlig at denne lidelsen bryter ut?

Hadde de som har fått denne sykdommen i voksen alder en spesiell oppførsel i barndommen?

Evt.hvilke kjennetegn?

Har ellers hørt en gang at en kan teste det ellevte kromosomet i kroppen for om en er disponert for sykdommen. Kan en være arveligt anlagt for å få sykdommen uten at den bryter ut? Er det noe en selv kan gjøre for å forebygge sykdommen om en er bærer av denne sykdommen i det ellevte kromosomet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før trodde man at lidelsen ikke forekom før godt oppi 20-årsalderen. Nyere undersøkelser viser at gjennomsnittsalderen for symptomdebut av alvorlige stemninsglidelser ligger mellom 15 og 16 år, men fortsatt blir slike lidelser vanligvis ikke diagnostisert hos tenåringer.

(Selv fikk jeg diagnosen som 15 åring)

Hadde de som har fått denne sykdommen i voksen alder en spesiell oppførsel i barndommen? Evt.hvilke kjennetegn?

Ikke som jeg kjenner til. Eventuelt perioder med oppstemthet eller depresjon?

De jeg kjenner med bipolar lidelse kan man ikke se på at han den lidelsen. De virker helt vanlige på alle måter. Unntaket er selvfølgelig om de er alvorlig syke. En med bipolar lidelse kan være frisk i mange år før sykdommen bryter ut igjen. Jo flere episoder en person har hatt jo større er sannsynligheten for å få en ny episode.

Riktig medisinering, god søvn, et stabilt og godt liv, forsiktighet med alkohol og eventuelt terapi er for mange det viktigste for å holde sykdommen i sjakk.

Har ellers hørt en gang at en kan teste det ellevte kromosomet i kroppen for om en er disponert for sykdommen.

Jaha?

Kan en være arveligt anlagt for å få sykdommen uten at den bryter ut?

Ja, man kan være disponert for å få sykdommen uten å få den. Har dine foreldre eller dine søsken sykdommen så er sjansen større for at du skal få den.

Er det noe en selv kan gjøre for å forebygge sykdommen om en er bærer av denne sykdommen i det ellevte kromosomet?

Forsiktighet med rusmidler, god søvn og et stabilt godt liv. Vær obs om du føler du blir deprimert eller unormalt oppstemt. Oppsøk lege om du føler at noe er unormalt med stemningsleiet ditt. Det er ingen blodprøver du kan ta for å påvise sykdommen.

Les mer om bipolar lidelse:

www.bipolardisorder.no

Skrevet

Før trodde man at lidelsen ikke forekom før godt oppi 20-årsalderen. Nyere undersøkelser viser at gjennomsnittsalderen for symptomdebut av alvorlige stemninsglidelser ligger mellom 15 og 16 år, men fortsatt blir slike lidelser vanligvis ikke diagnostisert hos tenåringer.

(Selv fikk jeg diagnosen som 15 åring)

Hadde de som har fått denne sykdommen i voksen alder en spesiell oppførsel i barndommen? Evt.hvilke kjennetegn?

Ikke som jeg kjenner til. Eventuelt perioder med oppstemthet eller depresjon?

De jeg kjenner med bipolar lidelse kan man ikke se på at han den lidelsen. De virker helt vanlige på alle måter. Unntaket er selvfølgelig om de er alvorlig syke. En med bipolar lidelse kan være frisk i mange år før sykdommen bryter ut igjen. Jo flere episoder en person har hatt jo større er sannsynligheten for å få en ny episode.

Riktig medisinering, god søvn, et stabilt og godt liv, forsiktighet med alkohol og eventuelt terapi er for mange det viktigste for å holde sykdommen i sjakk.

Har ellers hørt en gang at en kan teste det ellevte kromosomet i kroppen for om en er disponert for sykdommen.

Jaha?

Kan en være arveligt anlagt for å få sykdommen uten at den bryter ut?

Ja, man kan være disponert for å få sykdommen uten å få den. Har dine foreldre eller dine søsken sykdommen så er sjansen større for at du skal få den.

Er det noe en selv kan gjøre for å forebygge sykdommen om en er bærer av denne sykdommen i det ellevte kromosomet?

Forsiktighet med rusmidler, god søvn og et stabilt godt liv. Vær obs om du føler du blir deprimert eller unormalt oppstemt. Oppsøk lege om du føler at noe er unormalt med stemningsleiet ditt. Det er ingen blodprøver du kan ta for å påvise sykdommen.

Les mer om bipolar lidelse:

www.bipolardisorder.no

Sydommen heter i dag bipolar lidelse.

Les mer her:

www.pendulum.org

Finn kjente personer med bipolar lidelse ved å velge på linkene på høyre side:

http://www.pendulum.org/information/information_famous.html

(Eks: Van Gogh, Munch, Emily Dickinson, Victor Hugo, Kurt Cobain, Axl Rose)

Har sett andre mer eller mindre troverdige lister hvor blant annet Jim Carrey er nevnt. Det gjorde susen for meg. Er han bipolar så er det jommen greit at jeg er det og!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...