Gå til innhold

Kjente folk med bipolar lidelse:

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.mentaljokes.com/famous_manic.html

Her var den linken jeg lette etter!

Jim Carrey har blitt satt i bås sammen med de depressive på noen sider jeg har vært inne på, men jeg syns han passer best med bipolare jeg da :)

Lurer også på hvorfor ikke flere norske bipolare står frem?

Depresjon og angst kan vi god vedkjenne oss.

Angst: Odd Einar Dørum og Ingvar Ambjørnsen

Depresjon: Bondevik osv..

Når jeg blir kjent skal det bli et dypt intervju i Psykisk helse og et stort bilde av meg på framsida.

(Da er jeg sannsynligvis sosialminister)

Gi meg 10 år så fikser jeg den biffen.:)

Skrevet

Patti Duke (am skuespiller) er bipolar. Filmen Call Me Anna er en biografi over livet hennes.

Skrevet

Syns de listene var rimelig spekulative - når det gjelder listen over forfattere, så er jo så å si alle døde for lengst. Jeg blir litt skeptisk når man skal stille diagnose ut fra biografiene til folk etter at de er døde.

Når det gjelder William Faulkner, som står på listen, så har jeg lest en tusen siders biografi om han. Han hadde perioder hvor han skreiv mye og etter dette kollapsa han og drakk i en periode. Jeg skjønner ikke hvordan man kan stille diagnosen bipolar ut fra det.

Skrevet

Syns de listene var rimelig spekulative - når det gjelder listen over forfattere, så er jo så å si alle døde for lengst. Jeg blir litt skeptisk når man skal stille diagnose ut fra biografiene til folk etter at de er døde.

Når det gjelder William Faulkner, som står på listen, så har jeg lest en tusen siders biografi om han. Han hadde perioder hvor han skreiv mye og etter dette kollapsa han og drakk i en periode. Jeg skjønner ikke hvordan man kan stille diagnosen bipolar ut fra det.

Mulig det er spekulative lister, men..

Ikke ta fra meg livsløgnen min!

Jeg _vil_ at Jim Carrey også skal være bipolar!

Skrevet

Mulig det er spekulative lister, men..

Ikke ta fra meg livsløgnen min!

Jeg _vil_ at Jim Carrey også skal være bipolar!

Greit :) Han virker da manisk nok. Var ikke meningen å være så surmaga uansett, satt akkurat og leste den artikelen om undersøkelser som viser at bipolare er mer kunstneriske enn andre. Men jeg blir ikke helt klok på dette biopalr-begrepet, virker som det strekkes så langt. Og hva innebærer egentlig en hypoman episode - er det nok at man er mer gira enn vanlig over en periode, uten nødvendigvis å være overlykkelig hele tida, men mer urolig og drevet og uten å være i stand til å sitte stille, samt 'pratetokter' hvor man først sitter og prater vanlig og så oppdager at man prater noe inn i helvetes fort og mye, er det ellers vanlig å bli mer eller mindre hyopman når man drikker?

Skrevet

Greit :) Han virker da manisk nok. Var ikke meningen å være så surmaga uansett, satt akkurat og leste den artikelen om undersøkelser som viser at bipolare er mer kunstneriske enn andre. Men jeg blir ikke helt klok på dette biopalr-begrepet, virker som det strekkes så langt. Og hva innebærer egentlig en hypoman episode - er det nok at man er mer gira enn vanlig over en periode, uten nødvendigvis å være overlykkelig hele tida, men mer urolig og drevet og uten å være i stand til å sitte stille, samt 'pratetokter' hvor man først sitter og prater vanlig og så oppdager at man prater noe inn i helvetes fort og mye, er det ellers vanlig å bli mer eller mindre hyopman når man drikker?

Tror det skal litt til for en som ikke er diagnostisert som bipolar å få diagnosen hypoman, ja.

Det skal litt til å skille virketrang, oppgløddhet, rastløshet og livsglede fra hypomani.

For en trent fagperson eller en som kjenner en person godt er dette sikkert lettere å se.

Når det gjelder alkohol:

Noen blir jo deppa i fylla også uten at man kaller det depresjon av den grunn.

Episoden må vare litt over tid før en får diagnosen.

Diagnosekriterier (icd10) for hypomani:

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet.

Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning.

Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.

Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

Skrevet

Tror det skal litt til for en som ikke er diagnostisert som bipolar å få diagnosen hypoman, ja.

Det skal litt til å skille virketrang, oppgløddhet, rastløshet og livsglede fra hypomani.

For en trent fagperson eller en som kjenner en person godt er dette sikkert lettere å se.

Når det gjelder alkohol:

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet.

Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning.

Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.

Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

Tror du redusert søvnbehov er et av de viktigste kriteriene ?

Alle kan være oppstemte, men når noen er oppstemte og ikke sover mer enn 5 timer hver natt, mener jeg at det må være noe naturstridig på gang.

Naturstridig for undertegnede ihvertfall som er B menneske og sovedyr og som alltid sover minst 6-7 timer i løpet av et døgn uansett oppstemthet.

Mvh

Skrevet

Tror ikke alkohol den rette typen beroligende for hypomane .

Alkohol 'hjelper' personer som er plaget av angst og hemninger men kan kanskje ødelegge for personer som er depressive, ustabile eller hypomane.

Mvh

Gjest siljev
Skrevet

Når det gjelder alkohol:

F30.0 Hypomani

Hallo?? Da har jeg også bipolar lidelse!! Muligens manisk depressiv, angst og lignende. Beskrivelsen var jo svært vid..

Og meg feiler det ingemting. Men livet til de aller fleste går i bølger og daler, noen daler er dog veldig lenge...

Gjest siljev
Skrevet

Når det gjelder alkohol:

F30.0 Hypomani

hmmm, kan ikke så mye om dette her. Leste et innlegg tidligere, er bipolar det som man også kaller mansik depressiv? Det sto det i et tidligere innlegg.

Er det mange psykologer her inne, eller leser "alle" bøker om ulike lidelser?? Synes alle flakser rundt med sitater fra fagbøker, fagyttrykk go diverse forkortete medisin uttrykk. Forstår ikke bæra av halve!

Skrevet

hmmm, kan ikke så mye om dette her. Leste et innlegg tidligere, er bipolar det som man også kaller mansik depressiv? Det sto det i et tidligere innlegg.

Er det mange psykologer her inne, eller leser "alle" bøker om ulike lidelser?? Synes alle flakser rundt med sitater fra fagbøker, fagyttrykk go diverse forkortete medisin uttrykk. Forstår ikke bæra av halve!

Bipolar lidelse er det som tidligere ble kalt Manisk depressiv lidelse, ja.

I starten leste jeg om psykiske lidelser av egeninteresse.

Nå er det en del av studiet mitt.

Beklager om det blir for mye faguttrykk, men når en siterer fra diagnosesystemet så kan det fort bli feil om en begynner å bruke egne ord.

Når en leser om ulike diagnoser er det fort gjort å kjenne seg igjen i noen symptomer. Det er imidlertid ikke nok for å få en diagnose.

Lidelsen må være av et visst omfang og vare over et visst tidsrom, dessuten må en lege/psykiater eller psykolog sette diagnosen.

Så det er ingen grunn til å få panikk om man kjenner seg igjen, det er helt normalt.

Skrevet

Tror du redusert søvnbehov er et av de viktigste kriteriene ?

Alle kan være oppstemte, men når noen er oppstemte og ikke sover mer enn 5 timer hver natt, mener jeg at det må være noe naturstridig på gang.

Naturstridig for undertegnede ihvertfall som er B menneske og sovedyr og som alltid sover minst 6-7 timer i løpet av et døgn uansett oppstemthet.

Mvh

For meg er redusert/forandret søvn et varsel på at noe er galt.

Hvis jeg ikke får sove pga rastløshet kan det være hypomani/mani på gang.

Får jeg ikke sove pga grubling kan det være depresjon.

Folk opplever det nok ulikt, men søvn er en viktig indikator på den psykiske helsa for mange, tror jeg.

Skrevet

For meg er redusert/forandret søvn et varsel på at noe er galt.

Hvis jeg ikke får sove pga rastløshet kan det være hypomani/mani på gang.

Får jeg ikke sove pga grubling kan det være depresjon.

Folk opplever det nok ulikt, men søvn er en viktig indikator på den psykiske helsa for mange, tror jeg.

Pussig, jeg er akkurat motsatt. Først begynner jeg å sove for lenge, deretter blir jeg nedstemt og tiltaksløs. Ender ofte med at jeg en kveld ikke får sove i det hele tatt fordi tankene flyr og pulsen nekter gå under 120. Da holder jeg meg våken nesten hele natta, sover en time eller to og er ordentlig gira hele neste dag. Natta etterpå sover jeg som normalt og er jeg heldig er humøret rimelig normalt neste dag, er jeg uheldig blir formen helt bånn i bøtta.

Fant forresten en interessant link om depresjon sånn generellt:

http://www.psychology.su.se/units/gu/GK/itemadeprht02.pdf

Mvh

Skrevet

Pussig, jeg er akkurat motsatt. Først begynner jeg å sove for lenge, deretter blir jeg nedstemt og tiltaksløs. Ender ofte med at jeg en kveld ikke får sove i det hele tatt fordi tankene flyr og pulsen nekter gå under 120. Da holder jeg meg våken nesten hele natta, sover en time eller to og er ordentlig gira hele neste dag. Natta etterpå sover jeg som normalt og er jeg heldig er humøret rimelig normalt neste dag, er jeg uheldig blir formen helt bånn i bøtta.

Fant forresten en interessant link om depresjon sånn generellt:

http://www.psychology.su.se/units/gu/GK/itemadeprht02.pdf

Mvh

Jeg kjenner igjen det med høy puls når man ikke får sove.

Også det med å bli litt oppstemt/overtrøtt etter mange timer uten søvn.

Sjøl får jeg følelsen av å være skikkelig fyllesyk om jeg ikke har sovet en natt. Skjelven, og rar følelse i hodet. (Ikke vondt)

Folk har forskjellig søvnbehov og forskjellig grense for hva de tåler av søvnproblemer.

Å være litt bevisst på søvnen sin er ikke dumt om man vet det har noe å si for sin psyke, tror jeg.

God natt!

Skrevet

Jeg kjenner igjen det med høy puls når man ikke får sove.

Også det med å bli litt oppstemt/overtrøtt etter mange timer uten søvn.

Sjøl får jeg følelsen av å være skikkelig fyllesyk om jeg ikke har sovet en natt. Skjelven, og rar følelse i hodet. (Ikke vondt)

Folk har forskjellig søvnbehov og forskjellig grense for hva de tåler av søvnproblemer.

Å være litt bevisst på søvnen sin er ikke dumt om man vet det har noe å si for sin psyke, tror jeg.

God natt!

Ja, slettes ikke dumt å passe på at man får nok søvn eller omvendt, får nok ytre stimuli.

Kom forresten til å tenke på hvor relativt ting er. Lettere oppstemt blir ordentlig gira sammenlignet med nedstemthet. Og med en masse søvnoverskudd i bakhånd, gjør det ikke noe om man bare har sovet 1 time.

Normal blir på den andre side nesten nedstemt hvis man er vant til å være oppstemt, og det blir temmelig ubehagelig kombinert med søvnunderskudd.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...