Gjest klarer ikke lenger Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg er ei jente på 20 år som har rødmet stort sett hele livet, men nå er det verre enn noen gang. Jeg rødmer hvis jeg møter kjente folk på butikken, hvis noen prater til meg og spør om noe, eller til og med hvis familien min sier ting til meg jeg synes kanskje er litt flaut. Jeg unngår å ta kontakt med folk og isolerer meg mer og mer hjemme. Egentlig er jeg ei livlig og sosial jente, men nå tør jeg nesten ikke snakke med noen lenger og omgangskretsen min begrenser seg til noen ytterst få personer. Vil det hjelpe å gå til psykolog? Jeg vil helst unngå å opererere, men gjør det hvis jeg ikke har noen andre muligheter. Jeg planlegger å utdanne meg til et yrke der jeg vil måtte være mye i kontakt med mennesker og snakke foran forsamlinger og så videre. Dette yrket ønsker jeg mer enn noe annet, men vet rett og slett ikke om jeg tør det på grunn av rødmingen. Tusen takk for seriøse svar, jeg føler meg ganske desperat for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100165-r%C3%B8dmingen-hemmer-meg-fullstendig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Er ikke sikkert du kan slutte helt å rødme. Å rødme er en del av deg, det viser at du er en følsom person. Kan hende du kan lære deg å rødme mindre og å gi blaffen i om du rødmer. Å mestre rødmingen kan være et like bra mål som å slutte å rødme. Når du først er klar over at du rødmer - blir du ofte enda rødere? Dette kan en psykolog sikkert hjelpe deg med. Ta kontakt med legen din og si at dette er et problem du vil gjøre noe med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100165-r%C3%B8dmingen-hemmer-meg-fullstendig/#findComment-567784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lebba Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Er ikke sikkert du kan slutte helt å rødme. Å rødme er en del av deg, det viser at du er en følsom person. Kan hende du kan lære deg å rødme mindre og å gi blaffen i om du rødmer. Å mestre rødmingen kan være et like bra mål som å slutte å rødme. Når du først er klar over at du rødmer - blir du ofte enda rødere? Dette kan en psykolog sikkert hjelpe deg med. Ta kontakt med legen din og si at dette er et problem du vil gjøre noe med. Hei! Ja, dette kan helt sikkert en psykolog hjelpe deg med - det gjelder bare å finne den rette psykologen. Ikke gi opp om du og den første du eventuellt måtte oppsøke ikke klarer å vende denne "vanen" din. Og jeg må også si - og det er viktig: Det kan være veldig sjarmerende med rødmende damer. Som soleil sier, så viser det at du er følsom. Det er mye søtere med et rødblussende ansikt, enn et som stadig virker rimelig upåvirket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100165-r%C3%B8dmingen-hemmer-meg-fullstendig/#findComment-567885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
goliane Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Er ikke Märtha Louise en garvet rødmer? Hadde ikke hun russenavnet "Tomaten"? I tilfelle jeg ikke husker helt feil, så er du i godt selskap. Kanskje kan du lære seg å akseptere rødminga og se på det som en sjarmerende del av personligheten din? Det gjør jo ikke andre noe at du rødmer. Det er nok du som legger mest merke til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100165-r%C3%B8dmingen-hemmer-meg-fullstendig/#findComment-568323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oxbow Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hei. Vet ikke om du leser dette innlegget ettersom jeg svarer to dager etter at innlegget er skrevet. Det du beskrev kunne like gjerne jeg har skrevet, jeg sliten med akuratt de samme problemene og er 2 år eldre enn deg. Stort sett rødmer jeg i de samme situasjonene som du beskrev. Jeg er ferdig utdannet og skal nå snart ut i arbeidslivet. Jeg går til psykolog for å behandle dette problemet. Det er en tidkrevende prosess men jeg føler likevel å gå til psykolog er den rette måten å angripe dette problemet på. Der lærer jeg å godta rødmingen som en del av meg og lærer å ikke bry meg om det, som på sikt vil føre til at jo mindre jeg bryr meg om det jo sjeldenere vil det skje. Mye av dette problemet er jo psykisk selv om det kroppslige også betyr mye. Jeg føler at det hjelper meg å gå til behandling hos psykolog selv om det som tidligere nevnt er noe som tar litt tid å behandle. Har selv vurdert operasjon men virker som om det er et risikofylt inngrep. Antidepressiva er et annet alternativ men i mitt tilfelle fikk jeg store problemer med rødming først etter at jeg sluttet med antidepressiva som jeg hadde gått på i 3 år. Det siste alternativet kan være betablokkere som er en hjertemedisin, dette vil senke hjertefrekvensen din som vil føre til at du ikke rødmer så lett og at hjertet "roer" seg ned litt. Så her er fire ulike alternativ: psykolog, operasjon, betablokkere og antidepressiva. Du bør diskutere problemet ditt med legen og høre hva legen din mener og anbefaler deg å gjøre. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100165-r%C3%B8dmingen-hemmer-meg-fullstendig/#findComment-569905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.