Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sliten at jeg snart tror jeg setter meg ned og gråter - om jeg enda hadde kunnet gråte! Var hos psykiateren min i dag, og strever med å få ham til å forstå. Ja, jeg må lære meg å leve med sykdommen - kan noen bare være så snille å fortelle meg hva som feiler meg?

Psykiateren min snakker om fragmentert ego og egostyrke, at jeg er så svak, at jeg trenger anti-psykotika som kan styrke meg og at jeg trenger lengre tid med terapi. Greit nok. Men noen diagnose kommer han aldri med. Så hva skal jeg gå på biblioteket og lese om? Jeg vet ikke lenger.

Det var en bedre time i dag, og han forsøkte å gi meg mer støtte istedenfor å slite meg ut med lange vanskelige forklaringer på hvorfor jeg føler og handler som jeg gjør. Jeg forsøker stadig å finne ut av hva som kan gjøre ting bedre for meg, som kan gjøre dagene gjennomkommelige, men det skumle er at jeg ikke lykkes. Det blir for mye for meg å studere, å være mor. Det må komme en løsning snart, men jeg ser den ikke. Jeg ser den bare ikke.

elise-linnea
Skrevet

Hei Ulva!

Jeg syns det er kritikkverdig at ikke behandleren informerer deg om diagnose. Kan du ikke ta dette opp med fylkeslegen?

Jeg vet ikke om synspuktene min kan hjelpe deg, men jeg prøver nå likevel:Kanskje du bør senke ambisjonsnivået for en periode? Så lenge du er så dårlig som du nå beskriver, så legg utdannelse /jobb til side.

Når det gjelder innleggelse og omsorg for barnet ditt, så må du sette helsen din foran. Du sliter med selvmordstanker. Hvorfor ikke være innlagt på en åpen avdeling til du er blitt betraktelig bedre? Omsorgen for sønnen deres er like mye din manns ansvar. Hva tror du skjer med barnet når du har tatt livet av deg?

Skrevet

Har du noen avslapningskassetter eller cd'er? Kan kanskje hjelpe med å mentalisere styrke. Jeg synes ihvert fall at de kan hjelpe meg å slappe av, og dermed også styrke meg litt. Ellers så kan du også spørre etter avslapningsøvelser/yoga.

Skrevet

Hei Ulva!

Jeg syns det er kritikkverdig at ikke behandleren informerer deg om diagnose. Kan du ikke ta dette opp med fylkeslegen?

Jeg vet ikke om synspuktene min kan hjelpe deg, men jeg prøver nå likevel:Kanskje du bør senke ambisjonsnivået for en periode? Så lenge du er så dårlig som du nå beskriver, så legg utdannelse /jobb til side.

Når det gjelder innleggelse og omsorg for barnet ditt, så må du sette helsen din foran. Du sliter med selvmordstanker. Hvorfor ikke være innlagt på en åpen avdeling til du er blitt betraktelig bedre? Omsorgen for sønnen deres er like mye din manns ansvar. Hva tror du skjer med barnet når du har tatt livet av deg?

Du har sikkert rett, og jeg har tenkt mye på dagavdeling. Men det har bare ikke blitt noe til av det. Snakket litt med psykiateren min om det, og han virket ikke akkurat entusiastisk. Så jeg slo det bare fra meg. Kanskje det var veldig dumt av meg, men det er vanskelig å ta avgjørelser når ingen ser ut til å støtte meg og det har store konsekvenser for utdanningen min.

Når det gjelder diagnose, tør jeg ikke å ta det opp lenger. Vi har diskutert det så mye at jeg tror han kommer til å skrike dersom jeg tar det opp - men akkurat det er ved nærmere ettertanke litt galt. At VI faktisk har diskutert det. Som om det var JEG som skulle stille diagnosen. Bryr meg ikke så mye lenger, men er redd for at han ikke skal forstå og ta meg på alvor. Føler at han kanskje tar litt lett på ting, selv om han påstår at det er pga at jeg er fastlåst i en situasjon med dårlig råd, avhengig av barnet osv.

Skrevet

Har du noen avslapningskassetter eller cd'er? Kan kanskje hjelpe med å mentalisere styrke. Jeg synes ihvert fall at de kan hjelpe meg å slappe av, og dermed også styrke meg litt. Ellers så kan du også spørre etter avslapningsøvelser/yoga.

Du har helt rett - egentlig burde vi bare bruke tiden på å ta vare på oss selv. Men det er så vanskelig når man er vant til å eksistere bare til andres glede. Hadde sikkert hatt godt av å lære å slappe av, men det er nok ikke mulig nå som jeg sliter med en uutholdelig rastløshet pga medisinene.

Skrevet

Du har helt rett - egentlig burde vi bare bruke tiden på å ta vare på oss selv. Men det er så vanskelig når man er vant til å eksistere bare til andres glede. Hadde sikkert hatt godt av å lære å slappe av, men det er nok ikke mulig nå som jeg sliter med en uutholdelig rastløshet pga medisinene.

I såfall måtte det være svært bra å trene, dersom du er rastløs. Du behøver ikke gå ut av hjemmet. Sett på noe rask musikk og dans, eller bruk gymnastikkøvelser?

Er mulig dette ikke er så veldig effektiv terapi, men da blir du i hvertfall trøtt?

Skrevet

Når det gjelder dette med diagnose, tror jeg behandlerne ser ganske ulikt på dette; har inntrykk av at mange psykodynamisk orienterte behandlere mener dagens diagnosesystemer er for adferdsorienterte, for grove (jmf. 128 mulige kombinasjoner av borderlinesymptomer) og for overfladiske.

At den psykodynamsike retninga mener de offisielle diagnosene ikke er adekvate, betyr ikke at de ikke opererer med diagnoser, men man snakker heller om forskjellige typer patologier (konflikt/defekt) som går på egostruktur. Man kan også finne mye om dette på biblioteket. Se f.eks. Killingmo, Kohut, Kernberg, Winnicot, Klein, Gunderson.

Skrevet

Når det gjelder dette med diagnose, tror jeg behandlerne ser ganske ulikt på dette; har inntrykk av at mange psykodynamisk orienterte behandlere mener dagens diagnosesystemer er for adferdsorienterte, for grove (jmf. 128 mulige kombinasjoner av borderlinesymptomer) og for overfladiske.

At den psykodynamsike retninga mener de offisielle diagnosene ikke er adekvate, betyr ikke at de ikke opererer med diagnoser, men man snakker heller om forskjellige typer patologier (konflikt/defekt) som går på egostruktur. Man kan også finne mye om dette på biblioteket. Se f.eks. Killingmo, Kohut, Kernberg, Winnicot, Klein, Gunderson.

Takk - skal prøve å komme meg til biblioteket i morgen. Når det er noe jeg har lyst til å lese, klarer jeg det kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...