Gjest Frøken Blomst Skrevet 8. april 2003 Skrevet 8. april 2003 Hvordan vil terapauter reagere på gaver eller blomster fra klientene? Jeg har tenkt å gi psykiateren min en liten blomst som takk for at hun har holdt ut med meg i to år. Jeg har aldri gitt en slik påskjønnelse, men har veldig lyst nå som jeg føler hun har hjulpet meg så mye det siste året. Kjenner virkelig bedring. Er dette teit eller unødvendig? Jeg har nemlig hørt at terapauter bør være ytterst skeptisk/forsiktig med å motta gaver/påskjønnelser/tjenester fra klientene sine. Noen som vet hvorfor, forresten? 0 Siter
Gjest Miss Saigon Skrevet 8. april 2003 Skrevet 8. april 2003 Regelen er at behandler ikke har lov til å ta i mot store gaver (for mere enn 150,-kr) Jeg har både gitt gave og sendt kort som takk for all hjelp og støtte jeg har fått. 0 Siter
soleil Skrevet 8. april 2003 Skrevet 8. april 2003 Regelen er at behandler ikke har lov til å ta i mot store gaver (for mere enn 150,-kr) Jeg har både gitt gave og sendt kort som takk for all hjelp og støtte jeg har fått. Les hva NHD mener om temaet: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1489918 Personlig syns jeg det ikke passer seg å gi gaver, men et lite kort eller en liten blomst går kanskje an? 0 Siter
molli Skrevet 8. april 2003 Skrevet 8. april 2003 Det er vel etiske regler ute og går. For hvor skal man dra grensen, dersom man tillater noen gaver, men ikke alle? Men en blomsterbukett tror jeg sikkert hun kan ta i mot uten at det strider mot noen regler eller etiske prinsipper. Du finner Legeforeningens regler her (se link nederst): Dette er klippet derfra: "§ 7 En lege må ikke utnytte en pasient hverken seksuelt, økonomisk, religiøst eller på annen måte. En pasients samtykke fritar ikke legen for ansvar. En lege må ikke innlede et seksuelt forhold til en person han/hun er lege for. § 8 En lege skal i sin virksomhet ta hensyn til pasientens økonomi og ikke beregne seg urimelige honorarer." http://www.legeforeningen.no/index.db2?id=485 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.