Gå til innhold

Depresjon vs. sjalusi

Anbefalte innlegg

Gjest gravidemor
Skrevet

jeg er en gift kvinne i midten av 30-årene. Jeg er hjemmeværende og er nå halveis i graviditet nr. 4.

Jeg har de siste 3 årene slitt med depresjoner og bla. dårlig selvtillitt. Jeg har brukt antidepressiva men måtte slutte brått når jeg ble gravid igjen.

Sakte men sikkert blir jeg bare mer og mer deprimert. Min selvfølelse er helt på bunn. Nå er jeg begynt å bli sjalu på mannen min... mistenksom.

Har mistanke om at han har fått øynene for andre enn meg. Dette sliter veldig på meg, sikkert på han også. Han sier at det bare er tull, men jeg har store problemer med å tro på ham. Jeg ble så desperat at jeg ringte en "synsk" på teletorg, og hun "bekreftet" det jeg hadde mistanke om... han har drevet en heftig flørt med en kollega. Jada... det hjalp jo veldig da... han benekter det totalt men jeg klarer ikke å tro helt på han. Det er akkurat som om at inne i hjertet mitt så vet jeg at han ikke snakker helt sant.

Det er liksom småting i hverdagen de siste par måndedene som jeg synes har endret seg som har gjort at jeg er blitt mistenksom. Eller har det det? eller er det mine svangerskapshormoner som spiller meg et puss? jeg vet ikke...

Jeg vet bare at jeg har det veldig vondt i hverdagen, holder snart ikke ut.

Jeg har begynt å gå til psykolog nå, har vært der 2 ganger... han mener at det totale bildet i forholdet vårt er en stor medvirkende årsak til mine "nerveproblemer"

og er faktisk skeptisk til videre samliv.

han viste meg en bok med tittelen: "menn som hater kvinner, og kvinner som elsker dem"

han sa at hvis jeg tok en avgjørelse med å bryte med mannen min så skulle jeg få den boka hos han og lese den, jeg ville kjenne meg igjen i mye mente han.

men jeg føler meg ikke helt klar til å bryte og er totalt forvirret. Og denne sjalusien og mistenksomheten ift mannen min begynner å ødelegge meg.

Jeg trenger noen gode råd please!!!!

takler ikke denne smerten lenger...

hershel1365380410
Skrevet

Jobb med deg selv før du gjør noe videre.Slutt å anklage mannen din for utroskap. Tenk heller mer på hvordan du kan jobbe med ditt selvbilde. Hva er det som kan få deg til å bli glad igjen? Hva liker du å gjøre? Hva setter du pris på at andre gjør for deg? -Gjør noe av det mot andre. Finn på noe hyggelig for deg selv. Les en interressant bok, eller lei deg en fin film. Kanskje er mannen din utro, men det er ikke det viktigste nå. det viktigste er at du er snill mot deg selv, spiser god og sunn mat, finner på noe som sjelen din blir glad av.

Tenk deg at mannen din ikke er utro. Fluff deg opp, ta på deg noe fint og lag en god middag noe enkelt, ikke altfor mye stas og mas). Gjør noe som kan være koselig for dere som familie. Tenk tilbake på den tiden da dere nettopp møtte hverandre. Hva gjorde dere da for å ha det hyggelig? Hvis dette ikke fungerer bør du heller finne ting som kan glede deg og barna. Jo bedre du har det med deg selv, dess enklere for andre å være sammen med en. Men, her vil jeg bare understreke: ikke føl deg enda verre fordi du ikke makter å være "miss perfect" nå. Ta små skritt. Kos deg med barna dine. Les noen hyggelige barnebøker som du likte da du var liten.

En annen ting: tror du virkelig på såkalt synske folk? De som sitter med en telefon på øret og sier ting tatt rett ut ifra løse luften. De kan ikke vite om mannen din er utro eller ikke, like lite som at de kan vite hvilke lottotall som kommer til å vinne 50 millioner kroner...Prøv å finne ut på en annen måte om han er utro. Vær listig. Samle små puslebiter. Sett dem sammen og se hva du får. Men ikke ta alt for gitt!

Igjen vil jeg si at du bør jobbe med deg selv. Få løst noen av de problemene du sliter med. Start med de som sitter dypest inne, for det er de som tar mest tid å få løst. Etterhvert som du får orden på ditt indre kaos kan du begynne å bruke noe av overskuddet til å virkelig finne ut av hva mannen din driver med, om han har svin på skogen eller ikke. Men tenk også på at det kan være en mulighet for at han ikke er utro. Gi han en sjans til å bli glad i deg igjen!

Gjest bebba
Skrevet

Det er veldig "lett" for en "synsk" person å antyde heftig flørt på jobb. Hvis noen tar seg betalt for sånne oppringninger så er det lureri. Ingen er synsk på denne måten der. Prøv å slutte å tenke på dette nå, du må fullføre svangerskapet og tenke på ditt eget beste og barna dine. Det er ikke så lett å vite hvordan ekteskapet fungerer for deg og det kan du bruke psykologen til å hjelpe deg med å finne ut. For all del ikke tenk på filleting som om mannen din har flørtet med noen på jobben. Bruk tid på deg selv som hershel foreslår og gled deg over små fremskritt når de kommer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er skremt over psykologen din. Å konkludere med at du bør forlate mannen din etter kun to konsultasjoner, virker ikke tillitsvekkende. Eller vet psykologen noe viktig som vi ikke vet som feks at du blir mishandlet av mannen din?

Kan du ikke være deprimert OG sjalu? Og om du er deprimert, skal dette behandles uavhengig om du samtidig er sjalu eller ikke.

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Blander jeg deg med noen andre, eller stemmer det at du har diskutert dette på samlivsforum før?

I så fall så mener jeg at det var en del opplysninger der om samlivet deres, som ikke ble nevnt her.

Men det er mulig jeg husker feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...