Gå til innhold

kroppen nekter å sove, den fjottete innretninga! what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pisslei av ikke å ha fått sove nå, det har vart i flere uker. Jeg klarer bare ikke å ligge stille lenge nok til å sovne. Kroppen vil bevege seg, den lever sitt eget liv, jeg er bare inni.

Akk o ve, akk o ve - for noen eksistensbetingelser! Et slit og et pes! Fins det ingen klageinstanser? Man må vel kanskje litt høyere enn fylkeslegen?

Uansett, jeg lurer på om det er noen som har testa noen naturlige remedier mot søvnløshet, f eks disse Valerina-greiene? Funker det? Jeg mener funker det bedre enn varm melk og lignende pingletiltak? Hvis man f eks tar dobbel dose - blir man da dobbelt så trøtt og rolig?

Skrevet

Ta et varmt lavendel bad før du legger deg da du har lagt deg lukker du øynene og teller fra 100 og nedover til en mens du ser for deg hver boksta, Fungerer for meg hver gang og så uten lavendel bad, men lavendel er beroligende.

Skrevet

Trening eller gåtur før du legger deg. En rask tur (et kvarter eller en 1/2 time skulle være nok alt etter som hvor bra kondisjon du har). Alternativt: sette på en kassett/cd med rask musikk å danse til, og danse til den et kvarter/en 1/2 time. Kan være morsomt også...det!

Det finnes også avslapningscder å få kjøpt, det kan du spørre behandleren din om. Det er en slags form for yoga. Du kan kombinere dette med trening, og dermed klare å få sove.

Skrevet

Denne er fin:

Legg deg på rygg, armene langs siden, kroppen helt roooolig... Øynene lukket. Dyna såpass høyt at du har din egen hule under der.

Kjenn på magepusten en stund, prøv å tømme tankene og bare fokuser litt døsig på magen som løfter seg og senker seg. Øynene er tunge.

Så begynner du å konsentrere deg om det ene benet. Bestem deg rolig og stille for at nå skal det benet sove. Du kjenner at det blir tyngre og tyngre og greier i grunnen ikke å løfte det. Benet sooooover...

La fokus gli over på andre ben. Samme der.

Høyre arm, rolig og slapt, men bestemt fokus. Ingenting i hele verden betyr noe nå bortsett fra at høyrearmen skal sove.

Venstrearmen stakkars kan ikke være alene...

Underlivet og rumpa...

Mage...

Bryst...

Hode...

Hele tiden puster du rolig. Ikke tenk på noe, ikke mas med noe, bare flyt og kjenn på den legemsdelen du holder på med.

Akkurat når du sovner vet jeg ikke, men dette funker!

Skrevet

Takk for svar under - men jeg har prøvd alle sånne ting - yoga, meditasjon, telling opp og telling ned, sauer, lam og kameler, spaserturer, armhevinger, jeg har snudd meg andre veien i senga, stått opp når jeg ikke har fått sove, lagt meg igjen, forsøkt å stå opp på samme tidspunkt hver morgen, etc etc etc. Alt har vært like fåfengt. Jeg vil sove, men kroppen vil ikke. Den begynner å tromme med fingrene eller bevege føttene. Så ligger jeg inni den og blir jævlig rastløs. Ellers så sier det pling! i psyken og jeg må forte meg å skrive ned noe jeg kommer på. Sånn går nettene.

Jeg må få meg noe sovepulver, tror jeg. Men fastlegen virker gniten når det gjelder dette og jeg skal ikke tilbake til psykologen før om tre uker pga lang påskeferie for min del. Men kanskje hun kan huke tak i en av psykiaterne som surrer rundt i gangene hos psykoseteamet og få den til å skrive ut noe, eller må jeg i så fall ha en egen time med den, noen som veit?

Skrevet

Takk for svar under - men jeg har prøvd alle sånne ting - yoga, meditasjon, telling opp og telling ned, sauer, lam og kameler, spaserturer, armhevinger, jeg har snudd meg andre veien i senga, stått opp når jeg ikke har fått sove, lagt meg igjen, forsøkt å stå opp på samme tidspunkt hver morgen, etc etc etc. Alt har vært like fåfengt. Jeg vil sove, men kroppen vil ikke. Den begynner å tromme med fingrene eller bevege føttene. Så ligger jeg inni den og blir jævlig rastløs. Ellers så sier det pling! i psyken og jeg må forte meg å skrive ned noe jeg kommer på. Sånn går nettene.

Jeg må få meg noe sovepulver, tror jeg. Men fastlegen virker gniten når det gjelder dette og jeg skal ikke tilbake til psykologen før om tre uker pga lang påskeferie for min del. Men kanskje hun kan huke tak i en av psykiaterne som surrer rundt i gangene hos psykoseteamet og få den til å skrive ut noe, eller må jeg i så fall ha en egen time med den, noen som veit?

Men armhevinger erstatter neppe en rask gåtur ute i frisk luft. Det er så friskt og godt om kvelden ute, og er det sent så er det ingen som ser deg heller, dersom du uroer deg over det.

Enten det, eller noe hardt kroppsarbeid av noe slag. Helst lystbetont.

Du kan også kombinere dette med sovemedisin, dersom det fremdeles skulle være vanskelig for deg å få sove.

En avslapningsøvelse:

(jeg tror det var noe sånt som dette:)

Sett på en kassett med beroligende musikk som varer passe lenge (20-30 min).

Forestill deg en drømmesituasjon, et sted du har vært der du var fredelig, trygg, avbalansert og glad. F. eks. på en strand, på skogstur, hyttetur eller noe.

Gå inn i situasjonen og opplev å være der, ligge i gresset eller ro på vannet eller hva det nå enn er du gjør der. Legg deg ned på bakken (etter roturen eller aktiviteten du har vært ute på), og føl at hele kroppen ligger komfortabelt mot underlaget.

Gå gjennom alle kroppsdelene, høyre og venstre side for seg og si til deg selv at de ligger tunge mot bakken. Etter at du har gått gjennom alle (absolutt alle) kroppsdelene, si til deg selv at hele kroppen er tung. Gjenta noen ganger.

Hvis du ikke nå har tenkt å sove, men bare bruke det som avslapningsøvelse: gå gjennom alle kroppsdelene på nytt. Si til deg selv at de er lette. Fjærlette.

Deretter at du kan stå opp.

Andre ting som kanskje også kan hjelpe:

Tell inni deg frem til 4. Tell bakover fra 4 og fremover igjen. Gjør dette noen ganger. Så teller du ettusen og en, ettusen og to, ettusen og tre, ettusen og fire. Deretter baklengs.

Du kan også prøve farger: Blå, rød, gul, orange, hvit, svart. Deretter ta det motsatt vei.

Gjest mirri
Skrevet

Ta et varmt lavendel bad før du legger deg da du har lagt deg lukker du øynene og teller fra 100 og nedover til en mens du ser for deg hver boksta, Fungerer for meg hver gang og så uten lavendel bad, men lavendel er beroligende.

Kjenner meg så godt igjen! Når pleierne på psyk kom med varm melk og honning, ville jeg helst tømme det over hue på dem!

Når uroen er så påtrengende tyr jeg til mild urodempende feks Alopam. Det er ikke sovemiddel, men fungerer. Da får jeg slappe av og sovner normalt. Sover hele natta og er IKKE groggy om morgenen, som med sove medisin. Regelen er maks ei uke. Så kan jeg være fin et par måneder, før jeg må ha ny "kur". Psykiateren min synes alt flott så lenge det virker!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...