Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hare1365380455

Skrell potetene og del dem i skiver. Ha dem i ildfast form, ha på salt og pepper (evt. annet krydder om du vil, hvitløk). Hell på fløte, og strø revet ost over. Ha i ovnen, og pass på at osten ikke blir for mørk på slutten. Ta på aluminiumsfolie når det passer. Du kjenner på potetene når de er ferdige. Dette var min enkle oppskrift:)

Skjær rå poteter i skiver og legg dem i ildfast form med masse løkskiver og hakket hvitløk. Visp sammen kremfløte (ikke noe annet duger), salt, pepper og revet muskat og hell over i formen. Dryss revet ost oppå. Stek i ovn ved 200 grader i ca 1 time.

Kok potetene i 10 minutter, skrell dem, del dem opp, og legg dem i ildfast form.

Så heller du over matfløte til potetene er dekket, hiver oppi hvitløk og rikelig med dine favorittkrydder (personlig bruker jeg basilikum, orgeano og grillkrydder), rør rundt sånn at alt blander seg, og til slutt hiver du ost på over før du setter det inn i ovnen på 200 grader og lar det stå til det er ferdig. Hvor lang tid det tar avhenger litt av porsjonen, men 30-45 minutter pleier å holde til ca 8-10 poteter.

Kok potetene i 10 minutter, skrell dem, del dem opp, og legg dem i ildfast form.

Så heller du over matfløte til potetene er dekket, hiver oppi hvitløk og rikelig med dine favorittkrydder (personlig bruker jeg basilikum, orgeano og grillkrydder), rør rundt sånn at alt blander seg, og til slutt hiver du ost på over før du setter det inn i ovnen på 200 grader og lar det stå til det er ferdig. Hvor lang tid det tar avhenger litt av porsjonen, men 30-45 minutter pleier å holde til ca 8-10 poteter.

Passer det til lammekoteletter?

Annonse

vendelin1365380208

Min kjappe oppskrift er som følger:

til 1 person

1/2 pk pomfrites legges i en ildfast form, tilsett en halv liten kartong med matfløte.

Strø på litt salt og pepper og evt. litt timian.

La dette steke i ovnen i ca 20 min på 225 grader C.

Snadder!

Hilsen potetspiser

Vår oppskrift:

Poteter

Løk

Hvitløk

Fløte

Peppermix

--------------------------

Skrell potenene, skiv dem opp i passe tynne skiver. Skrell og skjær opp en løk i tynne ringer.

Ta frem en ildfast form, og legg et lag poteter i. Dryss over peppermiks, og bruk hvitløkspressen til å skvise littegranne fra en hvitløkskløft der ovgså. Legg på noen løkringer.

Nytt lag med potetskiver, og nytt dryss med peppermiks (mere grovkornet enn vanlig pepper). Fortsett med første steg til formen er passe full. La det være igjen litt opp til kanten, for du skal fylle på fløte også.

Hell en sånn liten tredjedelsliter fløte over sakte. Stopp når du ser fløten nærmer seg øverste potetlag.

Stek i ovnen på samme temperatur som pizza, og legg på noen never revet ost på slutten av steketiden dersom du liker det. Vi pleier å ta det på "gefühlen" når det er ferdig, noe over en time (en time og et kvarter ca).

• 2 måneder senere...
serendipity

Satt og lette etter noen favoritter på fløtegratinerte.

Og fant denne linken. Et lite tips til deg må være å skrelle og del opp potetene FØR du koker de i noen min. Men du tener kanskje på vitaminene som går tapt, ettersom du gjøre det så tungvint?

Satt og lette etter noen favoritter på fløtegratinerte.

Og fant denne linken. Et lite tips til deg må være å skrelle og del opp potetene FØR du koker de i noen min. Men du tener kanskje på vitaminene som går tapt, ettersom du gjøre det så tungvint?

Jeg har faktisk ikke tenkt på å koke dem før jeg tar av skallet. Tviler på at det har så mye å si for vitaminene i og med at de likevel skal stekes uten skall.

Takk for tipset. Burde lest det 20 minutter før jeg gjorde så hadde jeg nå sluppet å brenne meg på fingrene i skrelleprosessen :)

Annonse

serendipity

Jeg har faktisk ikke tenkt på å koke dem før jeg tar av skallet. Tviler på at det har så mye å si for vitaminene i og med at de likevel skal stekes uten skall.

Takk for tipset. Burde lest det 20 minutter før jeg gjorde så hadde jeg nå sluppet å brenne meg på fingrene i skrelleprosessen :)

*S* Må da være mye enklere å skrelle, dele i skiver eller terninger og SÅ koke. Husk også å ha masse buljong i vannet.

*blåser på fingertuppene dine*

...litt sent...

*S* Må da være mye enklere å skrelle, dele i skiver eller terninger og SÅ koke. Husk også å ha masse buljong i vannet.

*blåser på fingertuppene dine*

...litt sent...

Buljong var et for meg ukjent triks.

Det får jeg prøve neste gang, selv om det skal litt til at potetene blir bedre enn jeg allerde gjør dem. Jeg er tross alt en jævel til å lage gratinerte potitter :)

serendipity

Buljong var et for meg ukjent triks.

Det får jeg prøve neste gang, selv om det skal litt til at potetene blir bedre enn jeg allerde gjør dem. Jeg er tross alt en jævel til å lage gratinerte potitter :)

Det er du sikkert. Men jeg ække så værst jeg heller, og jeg bruker også å gjøre som deg, koke de litt først.

Jeg skreller de, deler de i skiver, koker de i vann tilsatt endel buljong. Heller av vannet og legger i ildfast form med hakket løk, krem fløte( ikke godt nok med matfløte), ca. 2 fedd hvitløk, salt hvit pepper og provance krydder. Ost på toppen selvsagt!!! :-)

Det er du sikkert. Men jeg ække så værst jeg heller, og jeg bruker også å gjøre som deg, koke de litt først.

Jeg skreller de, deler de i skiver, koker de i vann tilsatt endel buljong. Heller av vannet og legger i ildfast form med hakket løk, krem fløte( ikke godt nok med matfløte), ca. 2 fedd hvitløk, salt hvit pepper og provance krydder. Ost på toppen selvsagt!!! :-)

Noe lignende det jeg gjør, sånn med unntak av at jeg har brukt matfløte til nå. Kanskje jeg bør prøve kremfløte neste gang? I tillegg bruker jeg en krydderblanding med diverse krydder, samt mye Organo og Basilikum.

Dette blir nærmest perfekt :)

serendipity

Noe lignende det jeg gjør, sånn med unntak av at jeg har brukt matfløte til nå. Kanskje jeg bør prøve kremfløte neste gang? I tillegg bruker jeg en krydderblanding med diverse krydder, samt mye Organo og Basilikum.

Dette blir nærmest perfekt :)

Kremfløte er faktisk mye bedre (og litt fetere, men man spiser jo ikke dette daglig). I provance krydder er det både oregano og basilikum. Masse urter og ost er godt. Men jeg styrer laaang unna grillkrydder. Etter min mening tar det smaken fra all mat (noe min sambis er sterkt uenig).Dessuten får potetene en litt sånn smak iogmed at jeg koker de i buljong.

Ble brått litt sulten jeg nå :-)

Kremfløte er faktisk mye bedre (og litt fetere, men man spiser jo ikke dette daglig). I provance krydder er det både oregano og basilikum. Masse urter og ost er godt. Men jeg styrer laaang unna grillkrydder. Etter min mening tar det smaken fra all mat (noe min sambis er sterkt uenig).Dessuten får potetene en litt sånn smak iogmed at jeg koker de i buljong.

Ble brått litt sulten jeg nå :-)

Man blir sulten når man snakker om mat :)

Men i dag blir det nok til at jeg fortsetter å nidrikke solo, og så får jeg snekre sammen noe god mat en annen dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...