Gå til innhold

denne ... MMPI-testen revisited

Anbefalte innlegg

Er spørsmålene i denne testen vekta, dvs teller noen spørsmål mer enn andre? Eller er det like betydningsfullt hvorvidt du hører stemmer og hvorvidt du likte å hoppe paradis som barn?

(Jeg innser at min reaksjon på og opphengthet i denne testen, som NHD i og for seg var inne på i en tidligere tråd, kanskje er vel så signifikant som svarene på spørsmålene. I et par dager hadde jeg bestemt meg for å dedikere livet mitt til å kritisere denne testen; jeg skulle skrive bøker hvor jeg førte matematiske bevis for det vilkårlige og utbyttbare ved spørsmålene, samt kritisere den tåpelige Freudianske vibben. Disse bøkene skulle vekke oppsikt. De skulle komme i mange opplag. Jeg skulle få mange brev fra ydmyke psykologer som nå innså hvor feil de hadde tatt. MMPI-testen skulle umiddelbart tas ut av bruk. Den skulle brennes på store bål. De som hadde tatt den skulle få millionerstatninger. Hvis jeg gikk ut av døra skulle jeg bli fotfulgt av en horde oppsiktsvekkende vakre MMPI-test-kritikk-groupie-jenter. Jeg skulle nesten ikke klare å holde dem fra livet! De skulle overøse meg med komplimenter! De skulle... Ehem. Ja. Nok om det.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101094-denne-mmpi-testen-revisited/
Del på andre sider

Fortsetter under...

MPPI testen inneholder visstnok ikke bare skalaer relatert til patologi men også skalaer som har til hensikt å indikere om testresultatet er troverdig eller ikke. ( - Foruten innholdsskalaene har MPPI også innebygd tre validitetsskalaer, som kan avgjøre om en person har besvart spørsmålene på en ærlig og troverdig måte(...kremt), side 8 på http://www.sv.ntnu.no/psy/studiet/forelesninger/host-2002/psy105/roger.hagen-105-3.pdf)

På bakgrunn av dette virker det for meg sannsynlig at noen spørsmål har til hensikt å avsløre selvmotsigelser og at disse teller mindre enn andre.

Men dette vet du trolig mer om enn meg.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...