Gå til innhold

Alternativ behandling mot depresjon?


Gjest alternativ behandling

Anbefalte innlegg

Gjest alternativ behandling

Er det noen her som vet om alternativ behandling mot depresjon som kan hjelpe meg? Jeg er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Alternativ behandling mot depresjon.

Depresjon kan ha mange årsaker, også fysiske som for eksempel lavt stoffskifte. Jeg vil derfor råde deg til en undersøkelse hos lege inkludert en bedømmelse av din depresjon med et såkalt MADRS skjema eller annen egnet undersøkelse. Innen alternativ behandling brukes ofte en kombinasjon av livsstilsråd som daglig mosjon ute i sollys for naturlig å påvirke hjernens serotoninnivå. Dette er gunstig mot depresjon. Samtidig anbefales ofte daglig tilskudd av johannesurt som fås kjøpt som naturlegemiddel på apotek eller i helsekostforretninger. I flere forsøk har den vist antidepressive egenskaper, men urten bør helst brukes alene og ikke kombineres med legemidler. Effekten kommer normalt i løpet av 2-3 uker.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativ behandling

Alternativ behandling mot depresjon.

Depresjon kan ha mange årsaker, også fysiske som for eksempel lavt stoffskifte. Jeg vil derfor råde deg til en undersøkelse hos lege inkludert en bedømmelse av din depresjon med et såkalt MADRS skjema eller annen egnet undersøkelse. Innen alternativ behandling brukes ofte en kombinasjon av livsstilsråd som daglig mosjon ute i sollys for naturlig å påvirke hjernens serotoninnivå. Dette er gunstig mot depresjon. Samtidig anbefales ofte daglig tilskudd av johannesurt som fås kjøpt som naturlegemiddel på apotek eller i helsekostforretninger. I flere forsøk har den vist antidepressive egenskaper, men urten bør helst brukes alene og ikke kombineres med legemidler. Effekten kommer normalt i løpet av 2-3 uker.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Hvor lenge må jeg gå tur hver dag for at det skal ha noen virkning. Holder det bare å bevege seg ut noen ganger. Jeg har prøvd Johannesurt, men uten virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Hvor lenge må jeg gå tur hver dag for at det skal ha noen virkning. Holder det bare å bevege seg ut noen ganger. Jeg har prøvd Johannesurt, men uten virkning.

Det finnes en doktorgrad på dette fra Innherred sykehus av Hal Sexton. Jeg var så heldig å få være med som bidragsyter i en del av forskningen.

Anbefalingene på grunnlag av denne forskningen var min. 2o minutter, helst >30 min, minimum 3, helst >4 ganger per uke. Tempoet trenger ikke være større enn vanlig rask gange.

Konklusjon: Helst over 30 min spasertur i vanlig gangfart 4 eller flere ganger i uken.

Vi fant ingen ytterligere bedring ved økning av intensiteten fra gåing til jogging. Derimot hadde joggerne langt større frafall fra trimmingen målt et halvt år etter utskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset

Hvor lenge må jeg gå tur hver dag for at det skal ha noen virkning. Holder det bare å bevege seg ut noen ganger. Jeg har prøvd Johannesurt, men uten virkning.

Kjære alternativ behandling.

Du bør gå min. 45 minutter daglig i godt tempo slik at kroppen frigjør endorfiner som får oss til å føle oss vel. Hvis du i tillegg gjør dette i dagslys får du med deg enda flere positive effekter. Hvis du har prøvd johannesurt i 3 uker uten sikker virkning er jeg enig i at du bør slutte.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...