Gå til innhold

Hvordan hevne seg???


Gjest uvirkelig

Anbefalte innlegg

Jeg snakker om tilfeller der hun vet svært godt at han er gift, har barn og at han går bak konens rygg med sine lurerier.

Jeg mener (som sagt i et annet innlegg) at man har ansvar for andre i den grad ens handlinger berører dem.

Ser overhodet ikke noe urimelig i å forvente at hun gjør det hun kan for å hindre en større enn nødvendig tragedie.

Hei,

Det er ikke hennes "jobb" å regulere hans forhold til konen. Det må han selv gjøre.

Hvorvidt det er noen "tragedie" at et forhold ender er jo kun en definisjonssak. Det behøver slettes ikke være noen tragedie for verken barn eller andre. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 326
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Matthea

    118

  • Sør

    78

  • SierDuDet

    26

  • Dorthe

    26

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Men uansett om hun vet det eller ei - hans forhold med konen er jo hans (og ikke elskerinnens) ansvar.

Verden er jo "skrudd sammen" slik at vi forelsker oss, osv. og det må vi forholde oss til. Å forsøke å "stoppe naturen" vil kun resultere i at situasjonen blir slik som i Chile.

Med vennlig hilsen

Vel, jeg er motstander av at en skal "følge sine følelser" til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle spiller det hvor gammel jeg er??

Hei,

Fordi det virker som om du har et veldig "idealisert" bilde av virkeligheten - basert på hvordan du mener den "burde" være, og ikke hvordan den er.

Mennesker er bare ikke slik, og vil aldri bli det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er motstander av at en skal "følge sine følelser" til enhver tid.

Hei,

Jeg sier ikke at man skal "følge sine følelser til enhver tid", men at man ikke er ansvarlig for *andres* forpliktelser.

Det er *mannen* som har forpliktelser til konen, og ikke elskerinnen som har det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er ikke hennes "jobb" å regulere hans forhold til konen. Det må han selv gjøre.

Hvorvidt det er noen "tragedie" at et forhold ender er jo kun en definisjonssak. Det behøver slettes ikke være noen tragedie for verken barn eller andre. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Jeg tror nok at i de fleste tilfeller hvor konen helt uventet får høre at mannen vil flytte ut, for så å oppdage at han har et forhold til en annen kvinne vil skape mer enn nødvendig galle. Noe som går ut over barna.

Alternativet er at mannen holder buksene på seg/elskerinnen ikke går med på å innlede et forhold. Hvis han absolutt skal gå fra konen, kan det gjøres mer "clean".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fordi det virker som om du har et veldig "idealisert" bilde av virkeligheten - basert på hvordan du mener den "burde" være, og ikke hvordan den er.

Mennesker er bare ikke slik, og vil aldri bli det.

Med vennlig hilsen

Så vi trenger ikke jobbe for at verden skal bli som den bør være fordi det allerede før vi er begynt er en tapt sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok at i de fleste tilfeller hvor konen helt uventet får høre at mannen vil flytte ut, for så å oppdage at han har et forhold til en annen kvinne vil skape mer enn nødvendig galle. Noe som går ut over barna.

Alternativet er at mannen holder buksene på seg/elskerinnen ikke går med på å innlede et forhold. Hvis han absolutt skal gå fra konen, kan det gjøres mer "clean".

Hei,

Selvsagt *burde* han gjøre det på en annen måte, men vi må bare konstatere at verden ikke er slik.

Men, tilbake til det vi snakket om - det er ikke elskerinnens ansvar å sørge for at en mann overholder sine forpliktelser ovenfor kone, barn, bestemødre eller banken.

Skulle hun også si "nei, du kan ikke ta meg ut på restaurant, for det vurderer jeg at det har du ikke råd til"?

Elskerinnen er da ikke ansvarlig for hans forpliktelser.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg sier ikke at man skal "følge sine følelser til enhver tid", men at man ikke er ansvarlig for *andres* forpliktelser.

Det er *mannen* som har forpliktelser til konen, og ikke elskerinnen som har det.

Med vennlig hilsen

På nytt: Jeg mener at man har ansvar, eller kall det forpliktelser overfor andre mennesker i den grad ens handlinger eller ringvirkninger av handlingen berører dem.

Hvis noe jeg gjør har konsekvenser for noen andre må jeg selvsagt ta det med i bertaktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi trenger ikke jobbe for at verden skal bli som den bør være fordi det allerede før vi er begynt er en tapt sak?

Hei,

Løver spiser gaseller. Det nytter ikke å "trene løvene" til å la være....

Men her snakket vi om ansvar, og at elskerinnen ikke har ansvar for at mannen skal passe på sine forpliktelser...

Han har forpliktelser på jobb, for kone, barn, banklån, bestemor, og sikkert andre. Han er en voksen mann.

Hvis han er forelsket i henne er det HANS ansvar å rydde opp i sine forpliktelser, og ikke hennes ansvar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt *burde* han gjøre det på en annen måte, men vi må bare konstatere at verden ikke er slik.

Men, tilbake til det vi snakket om - det er ikke elskerinnens ansvar å sørge for at en mann overholder sine forpliktelser ovenfor kone, barn, bestemødre eller banken.

Skulle hun også si "nei, du kan ikke ta meg ut på restaurant, for det vurderer jeg at det har du ikke råd til"?

Elskerinnen er da ikke ansvarlig for hans forpliktelser.

Med vennlig hilsen

Jeg finner det uansvarlig og svært egoistisk å ikke forsøke å hindre de sannsynlige konsekvensene av å innlede et forhold med en familiemann. Jeg finner det selvfølgelig også helt forkastelig å innlede et forhold med en annen når man allerede er i et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warthog

Hei,

Løver spiser gaseller. Det nytter ikke å "trene løvene" til å la være....

Men her snakket vi om ansvar, og at elskerinnen ikke har ansvar for at mannen skal passe på sine forpliktelser...

Han har forpliktelser på jobb, for kone, barn, banklån, bestemor, og sikkert andre. Han er en voksen mann.

Hvis han er forelsket i henne er det HANS ansvar å rydde opp i sine forpliktelser, og ikke hennes ansvar.

Med vennlig hilsen

"Løver spiser gaseller. Det nytter ikke å "trene løvene" til å la være...."

Bare se på USA/Irak - ikke noe poeng i å demonstrere der, løver spiser gaseller... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Løver spiser gaseller. Det nytter ikke å "trene løvene" til å la være....

Men her snakket vi om ansvar, og at elskerinnen ikke har ansvar for at mannen skal passe på sine forpliktelser...

Han har forpliktelser på jobb, for kone, barn, banklån, bestemor, og sikkert andre. Han er en voksen mann.

Hvis han er forelsket i henne er det HANS ansvar å rydde opp i sine forpliktelser, og ikke hennes ansvar.

Med vennlig hilsen

Igjen: jeg mener hun ikke er uskyldig fordi hun har muligheten til å hindre at det tragiske skjer, og benytter seg ikke av den. Lenger enn det kommer vi nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nytt: Jeg mener at man har ansvar, eller kall det forpliktelser overfor andre mennesker i den grad ens handlinger eller ringvirkninger av handlingen berører dem.

Hvis noe jeg gjør har konsekvenser for noen andre må jeg selvsagt ta det med i bertaktning.

ALT du gjør har konsekvenser for andre.

Hvis jeg er forelsket i deg, og du sier "Nei", så har det åpenbart negative konsekvenser for meg. Skulle du måtte si "ja" for å forhindre "negative konsekvenser" for meg.

Hvis to personer var forelsket i deg, skulle du si "ja" til begge, ingen eller kun én av dem.

Hvis man har slike "forpliktelser" ovenfor andre, er du ikke da "forpliktet" til å gifte deg med en person fra Etiopia, som så kan unngå sultedøden og bo i Norge.

Din "filosofi" henger ikke på greip i den virkelige verden.

Og kanskje de "negative konsekvensene" i dette tilfellet er positive. Kanskje det er bedre for barnene at foreldrene skiller seg, istedet for å fortsette et "surt" ekteskap hjemme?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forutsetter naturligvis at elskerinnen er klar over at mannen er gift, noe jeg tipper var tilfellet ettersom hun var en arbeidskollega av ham.

"Ja, men ekteskapet vårt fungerer ikke. Vi har allerede blitt enige om å skilles, vi vil bare gjøre bruddet lettere for barna. Inntil da lever vi vær våre liv. Kona mi har allerede fått seg ny kjæreste." Bla, bla, bla.

I slike tilfeller har du 0 peiling på hva som er sagt og trodd.

Den som _vet_ hvordan situasjonen er og bærer ansvaret er den som er i et forhold, og denne bærer ansvaret overfor sin partner, ikke overfor en eventuell partner som motparten måtte ha.

Alle mennesker har egen fri vilje, til og med menn(og kvinner) som er utro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: jeg mener hun ikke er uskyldig fordi hun har muligheten til å hindre at det tragiske skjer, og benytter seg ikke av den. Lenger enn det kommer vi nok ikke.

Men du antar at det som skjer er en "tragedie", og det behøver det da ikke å være!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT du gjør har konsekvenser for andre.

Hvis jeg er forelsket i deg, og du sier "Nei", så har det åpenbart negative konsekvenser for meg. Skulle du måtte si "ja" for å forhindre "negative konsekvenser" for meg.

Hvis to personer var forelsket i deg, skulle du si "ja" til begge, ingen eller kun én av dem.

Hvis man har slike "forpliktelser" ovenfor andre, er du ikke da "forpliktet" til å gifte deg med en person fra Etiopia, som så kan unngå sultedøden og bo i Norge.

Din "filosofi" henger ikke på greip i den virkelige verden.

Og kanskje de "negative konsekvensene" i dette tilfellet er positive. Kanskje det er bedre for barnene at foreldrene skiller seg, istedet for å fortsette et "surt" ekteskap hjemme?

Med vennlig hilsen

Dette blir for dumt. Selvsagt har alt man gjør konsekvenser for hverandre. Men det finnes konsekvenser som er _svært_ alvorlige, og som er mulig å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du antar at det som skjer er en "tragedie", og det behøver det da ikke å være!

Med vennlig hilsen

Det anser jeg som overveiende sannsynlig. Hans kone blir neppe hoppende glad for at forholdet endelig blir slutt og det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det uansvarlig og svært egoistisk å ikke forsøke å hindre de sannsynlige konsekvensene av å innlede et forhold med en familiemann. Jeg finner det selvfølgelig også helt forkastelig å innlede et forhold med en annen når man allerede er i et.

Hei,

Det viser at man ikke makter å behandle den andre personen som en voksen, men som et barn som man må passe på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, jeg har aldri forsøkt å frata mannen noe ansvar.

Jo, du tar fra han det hele og fulle ansvar som enhver faktisk bærer overfor sin partner i slike tilfeller ved å legge noe av ansvaret over på elskerinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det viser at man ikke makter å behandle den andre personen som en voksen, men som et barn som man må passe på.

Med vennlig hilsen

Folk gjør dumme ting. Slik har jeg oppdaget at virkeligheten er. Og da er det ingenting i veien for at andre kan si "Stopp opp, dette er dumt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...