Gå til innhold

Hvordan hevne seg???


Gjest uvirkelig

Anbefalte innlegg

Dette blir for dumt. Selvsagt har alt man gjør konsekvenser for hverandre. Men det finnes konsekvenser som er _svært_ alvorlige, og som er mulig å unngå.

Konsekvensene av at du ikke gifter deg med en asylsøker fra Angola (som så blir sendt hjem til sult) er langt mer alvorlig for vedkommende.

Er du forpliktet her også?

Dette er IKKE noe "dumt eksempel", men en konsekvens av det du forfekter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 326
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Matthea

    118

  • Sør

    78

  • SierDuDet

    26

  • Dorthe

    26

Mest aktive i denne tråden

Vet ikke om jeg er enig med alle her som sier at hevn er noe du ikke bør tenke på.

Det er helt naturlig å føle hevntørst. Enkeltmennesker gjør det hele tiden - samfunnet utøver kontinuerlig hevn (straffesystemet).

Raffinert hevn kan ikke vurderes høyt nok. Noen gode metoder kan jeg dessverre ikke anbefale.

Men uansett vil du framstå som vinner hvis du greier å vise verden at du er fri og glad. Prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anser jeg som overveiende sannsynlig. Hans kone blir neppe hoppende glad for at forholdet endelig blir slutt og det på denne måten.

Nei, det gjør hun kanskje ikke, men kanskje barnene blir hoppende glade for at foreldrene (på sikt) ikke krangler så mye.

Uansett - du fratar mannen ansvar for egne handlinger (fordi du tillegger elskerinnen en del av ansvaret for hvordan han skal oppføre seg), og det er åpenbart feil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er enig med alle her som sier at hevn er noe du ikke bør tenke på.

Det er helt naturlig å føle hevntørst. Enkeltmennesker gjør det hele tiden - samfunnet utøver kontinuerlig hevn (straffesystemet).

Raffinert hevn kan ikke vurderes høyt nok. Noen gode metoder kan jeg dessverre ikke anbefale.

Men uansett vil du framstå som vinner hvis du greier å vise verden at du er fri og glad. Prøv.

Hei,

Det er forskjell på et straffesystem, og hevn...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør dumme ting. Slik har jeg oppdaget at virkeligheten er. Og da er det ingenting i veien for at andre kan si "Stopp opp, dette er dumt."

Nei, det er ingenting i veien for det, men det er fremdeles ikke HENNES ansvar å forhindre HAM i å gjøre noe som noen kan mene er "dumt"! Det er jo ikke "dumt" for henne, hvis hun elsker ham.

Det du forfekter er at HUN plikter å sette konens ønsker foran sin egen forelskelse i mannen.

Det er ikke realistisk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene av at du ikke gifter deg med en asylsøker fra Angola (som så blir sendt hjem til sult) er langt mer alvorlig for vedkommende.

Er du forpliktet her også?

Dette er IKKE noe "dumt eksempel", men en konsekvens av det du forfekter.

Med vennlig hilsen

Det finnes langt bedre midler til å forhindre konsekvensen at denne mannen dør av sult i Angola, f.eks å bidra til å hindre sultkatastrofen.

Tror det ville funke dårlig hvis hver nordmann skulle gifte seg med en angoler for å hindre at disse døde av sult. Derimot har jeg mer tro på at det ville funke litt bedre hvis hver nordmann jobbet for å hindre sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det gjør hun kanskje ikke, men kanskje barnene blir hoppende glade for at foreldrene (på sikt) ikke krangler så mye.

Uansett - du fratar mannen ansvar for egne handlinger (fordi du tillegger elskerinnen en del av ansvaret for hvordan han skal oppføre seg), og det er åpenbart feil.

Med vennlig hilsen

Hva? Barna blir hoppende glade for at ikke foreldrene krangler så mye?? Jeg tror kranglingen kommer til å _øke_ i styrke og hyppighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør hun kanskje ikke, men kanskje barnene blir hoppende glade for at foreldrene (på sikt) ikke krangler så mye.

Uansett - du fratar mannen ansvar for egne handlinger (fordi du tillegger elskerinnen en del av ansvaret for hvordan han skal oppføre seg), og det er åpenbart feil.

Med vennlig hilsen

Dessuten, (som jeg glemte å svare på i forrige innlegg) ønsker jeg ikke å frata han ansvar for hans handlinger, jeg gir henne ansvar for sine. Et ansvar hun også har overfor de hun rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevn er innebygget i straffesystemet. Elementært.

Hei,

Nei, det er IKKE hevn, men straff.

Derfor kan folk idømmes et "avvenningskurs" eller noe annet som er til "deres eget (og samfunnets) beste", men som de likevel er forpliktet til å fullføre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingenting i veien for det, men det er fremdeles ikke HENNES ansvar å forhindre HAM i å gjøre noe som noen kan mene er "dumt"! Det er jo ikke "dumt" for henne, hvis hun elsker ham.

Det du forfekter er at HUN plikter å sette konens ønsker foran sin egen forelskelse i mannen.

Det er ikke realistisk.

Med vennlig hilsen

Det jeg forfekter er at hun plikter å sette _barna_ foran sine egne ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes langt bedre midler til å forhindre konsekvensen at denne mannen dør av sult i Angola, f.eks å bidra til å hindre sultkatastrofen.

Tror det ville funke dårlig hvis hver nordmann skulle gifte seg med en angoler for å hindre at disse døde av sult. Derimot har jeg mer tro på at det ville funke litt bedre hvis hver nordmann jobbet for å hindre sult.

Men det er ikke poenget.

Elskerinnen kan argumentere med at "på sikt vil både mannen, konen og barnene få det bedre, enn hvis de fortsetter i et råttent ekteskap. Jeg gjør henne egentlig en *tjeneste*, selv om hun ikke ser det nå."

Poenget er at det er mannen som har forpliktelsene, og ikke elskerinnen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, (som jeg glemte å svare på i forrige innlegg) ønsker jeg ikke å frata han ansvar for hans handlinger, jeg gir henne ansvar for sine. Et ansvar hun også har overfor de hun rammer.

Hei,

Du vet ikke (og hun vet ikke) om hun rammer noen. Du kan *anta*, men du vet ikke.

Og det er ikke hennes ansvar å regulere hans forhold til konen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er ikke poenget.

Elskerinnen kan argumentere med at "på sikt vil både mannen, konen og barnene få det bedre, enn hvis de fortsetter i et råttent ekteskap. Jeg gjør henne egentlig en *tjeneste*, selv om hun ikke ser det nå."

Poenget er at det er mannen som har forpliktelsene, og ikke elskerinnen.

Med vennlig hilsen

Jeg skal ikke gjenta meg selv, du har sikkert skjønt hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Barna blir hoppende glade for at ikke foreldrene krangler så mye?? Jeg tror kranglingen kommer til å _øke_ i styrke og hyppighet!

Ja, du "tror", men du vet ikke!

Du fordømmer en kvinne på grunnlag av antagelser, for noe som overhodet ikke er hennes ansvar, men mannens.

Hun er elskerinnen hans, og ikke "moren hans"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du vet ikke (og hun vet ikke) om hun rammer noen. Du kan *anta*, men du vet ikke.

Og det er ikke hennes ansvar å regulere hans forhold til konen.

Med vennlig hilsen

Denne visa har vi sunget noen ganger nå, tror det holder med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gjenta meg selv, du har sikkert skjønt hva jeg mener.

Hei,

Ja, du skyver deler av ansvaret over på elskerinnen, og derfra vekk fra mannen.

Ansvaret for egne forpliktelser er åpenbart 100% mannens, og 0% hennes.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jolly Roger

Hei,

Ja, du skyver deler av ansvaret over på elskerinnen, og derfra vekk fra mannen.

Ansvaret for egne forpliktelser er åpenbart 100% mannens, og 0% hennes.

Med vennlig hilsen

Mao. du synes det er helt ok å legge an på gifte folk dersom du føler for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forfekter er at hun plikter å sette _barna_ foran sine egne ønsker.

Hvorfor det?

Det er ikke hennes barn, men HANS!

Og vi vet INGENTING om hvordan barnene har det, eller vil få det. Kanskje vil de få det bedre!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du "tror", men du vet ikke!

Du fordømmer en kvinne på grunnlag av antagelser, for noe som overhodet ikke er hennes ansvar, men mannens.

Hun er elskerinnen hans, og ikke "moren hans"!

Med vennlig hilsen

Hun er ikke dum går jeg ut fra. Hun ser de sannsynlige konsekvensene av at hun og mannen innleder et forhold. At hun bevisst bidrar til disse konsekvensene, noe hun etter min mening gjør når hun velger å ikke stoppe dem, gjør henne også ansvarlig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...