Gå til innhold

Hvordan hevne seg???


Gjest uvirkelig

Anbefalte innlegg

Elskerinnen kan da også lide...

Du er igang med et "spill uten ende", fordi *noen* vil alltid bli lidende.

Det er en god grunn til at slikt ikke er forbudt i straffeloven - det er rett og slett ikke mulig å lage regler eller å generalisere for slikt.

Med vennlig hilsen

Noen blir mer lidende andre mindre. Jeg vil nok ha mer medfølelse for familien som ble dumpet av far til fordel for en elskerinne, enn for en elskerinne som blir dumpet (eller selv velger å stoppe) til fordel for familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 326
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Matthea

    118

  • Sør

    78

  • SierDuDet

    26

  • Dorthe

    26

Mest aktive i denne tråden

At noen er naive kan du ikke sette elskerinnen til ansvar for.

Neida, jeg sier bare at elskerinnen kan velge å avstå fra å innlede et forhold med mannen, av den enkle grunn at det kan bryte opp en familie på en grusom måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever etter den regelen. Ikke lett, men jeg gjør mitt beste.

Men gir det deg rett til å fordømme andre som ikke klarer å leve etter samme regelen?

Kan jeg fordømme deg på samme måte fordi du ikke har vært hjelpearbeider i Afrika?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selvsagt et ansvar på alle livets områder. Og her er det altså utroskap det er snakk om.

Men da er det faktum at du ikke har reddet "100 bengalske barn" mye mer alvorlig enn at noen har vært sammen med en gift mann...

Da må du holde deg selv til samme høye standard som du vil holde andre til...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en fordel om elskerinnen bakket ut pga barna. Det er det jeg sier.

Hei,

Men det *VET* du ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg sier bare at elskerinnen kan velge å avstå fra å innlede et forhold med mannen, av den enkle grunn at det kan bryte opp en familie på en grusom måte.

Jamen hvorfor skal hun avstå fra et forhold med en mann som har forlatt sin kone. Har han du er sammen med aldri hatt et forhold før? Han kunne ha funnet tilbake til sin ex dersom du ikke hadde startet et forhold med ham.

Hører du ikke hvor dumt det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har ulikt syn på hva som er forpliktelser, er det ikke det vi holder på å diskutere?

Hei,

Jo - og da er et generelt krav om "jomfruhet" like feil som ditt krav.

Jenter har ikke noen plikt til å forbli jomfruer til de gifter seg.

Elskerinner har ikke noen plikt til å fornekte sin egen forelskelse, fremfor konens.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir mer lidende andre mindre. Jeg vil nok ha mer medfølelse for familien som ble dumpet av far til fordel for en elskerinne, enn for en elskerinne som blir dumpet (eller selv velger å stoppe) til fordel for familien.

Hei,

Jo, men det er din personlige moral. Det er akkurat på linje med at noen "forventer" at "kvinner skal være jomfruer for menn"...

Verden er alt for komplisert til å si "det er best slik".

MEd vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Der hvor noen blir dømt til behandling, er det jo ikke snakk om "hevn"...

Med vennlig hilsen

Svært få dømmes til behandling idag. Forøvrig er rehabiliteringstanken i straff helt forlatt i dagens rettssystem. Det som står igjen er allmennpreventive hensyn og jovisst, hevntanken. Det er nok ikke til å komme bort fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi har forpliktelser for "menneskeheten", men ikke for et individuelt menneskes "lykke".

Du er ikke forpliktet til å gi meg 100000 kr, selv om jeg blir dypt ulykkelig hvis du ikke gjør det!

Med vennlig hilsen

'Menneskeheten'... jasså. Hvem sier at menneskeheten er det eneste vi er forpliktet overfor og ikke enkeltindivider? Nei, det høres dypt amoralsk ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir det deg rett til å fordømme andre som ikke klarer å leve etter samme regelen?

Kan jeg fordømme deg på samme måte fordi du ikke har vært hjelpearbeider i Afrika?

Med vennlig hilsen

Jeg sier at jeg prøver å handle på en måte som vil få best mulig resultat for de involverte. Jeg må si jeg synes du drar det for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det faktum at du ikke har reddet "100 bengalske barn" mye mer alvorlig enn at noen har vært sammen med en gift mann...

Da må du holde deg selv til samme høye standard som du vil holde andre til...

Med vennlig hilsen

Jeg har aldri vært i en situasjon der jeg har hatt mulighet til å velge å redde 100 bengalske barn. Hadde jeg kunnet hadde jeg selvsagt gjort det.

Jeg vil som de fleste (?) andre bruke livet mitt til å tjene det gode, til å gjøre mitt for å utjevne forskjellene i verden, til å bekjempe kunnskapsløshet, gi hjelp til selvhjelp og du vet sikkert hva jeg mener.

Men det er som vi alle vet ikke gjort i et svusj, kanskje det til og med er en helt håpløs oppgave å forsøke å gjøre det lille man kan for å gjøre verden til et bedre sted. Men jeg har hvertfall tenkt å prøve. Jeg sier et rungende "JA" til "det normative"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er forskjell på et straffesystem, og hevn...

Med vennlig hilsen

De fleste kriminologer ville vel si at en av de dårlige grunnene til fengselstraff er at folk vil ha havn.

Og hva med dødsstraff -er ikke det nettopp hevn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jo - og da er et generelt krav om "jomfruhet" like feil som ditt krav.

Jenter har ikke noen plikt til å forbli jomfruer til de gifter seg.

Elskerinner har ikke noen plikt til å fornekte sin egen forelskelse, fremfor konens.

Med vennlig hilsen

Har mannen noen plikt til å fornekte sin egen forelskelse til elskerinnen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er ikke noe "galt" med moral, men det er galt å fordømme mennesker for brudd på forpliktelser de overhodet ikke har.

Det er som å fordømme alle kvinner som ikke er jomfruer når de gifter seg. De er selvsagt ikke forpliktet til å være jomfruer!

Med vennlig hilsen

Selvsagt er det ingenting galt med moral. Det var retorisk ment. Det er rett og slett meningsløst å fraskrive seg moral.

Det er derfor også meningsløst å forholde seg til det rent deskriptive. For å bruke din debatteknikk:

Det er et faktum at på Afrikas horn kuttes klitoris og mer av små jenter. Men at dette er et faktum gjør det neppe egnet til å si at det dermed bør være slik.

Mennesker kravler rundt på dynga i Sao Paulo og leter etter mat. Det er et faktum. Men bør det være slik?

Det går an å hente fram en drøss eksempler på at mine handlinger - eller fravær av handlinger - kan få store og stygge konsekvenser for mennesker jeg aldri kommer til å møte. Et hverdagslig eksempel kan være at butikken som selger en vare jeg vet er produsert av mennesker som arbeider under slavekår. Skal jeg bare drite i det og kjøpe i vei eller skal jeg ta et valg som - sammen med andres valg - kanskje vil føre til bedre livsvilkår for disse _enkeltmenneskene_?

Hvis jeg sier at fremmede menneskers nød eller ulykke ikke angår meg på tross av at mine handlinger direkte eller indirekte fører til nøden eller ulykken, ville jeg være amoralsk.

Sånn som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene av at du ikke gifter deg med en asylsøker fra Angola (som så blir sendt hjem til sult) er langt mer alvorlig for vedkommende.

Er du forpliktet her også?

Dette er IKKE noe "dumt eksempel", men en konsekvens av det du forfekter.

Med vennlig hilsen

Herregud, nå får du gi deg. Det der var jo bare helt dustete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, men det er din personlige moral. Det er akkurat på linje med at noen "forventer" at "kvinner skal være jomfruer for menn"...

Verden er alt for komplisert til å si "det er best slik".

MEd vennlig hilsen

Så det er bare å gi opp kampen? Verden er et komplisert sted. Det er bare å slå seg til ro med det. La alle seile sin egen sjø, bare de holder seg innenfor loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kriminologer ville vel si at en av de dårlige grunnene til fengselstraff er at folk vil ha havn.

Og hva med dødsstraff -er ikke det nettopp hevn?

Hei,

De som forfekter dødsstraff hevder jo at de gjør det fordi det skal være avskrekkende, og ikke som hevn...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå får du gi deg. Det der var jo bare helt dustete.

Hei,

Nettopp. Det er jo hele poenget!

Det viser jo nettopp at et slikt "ansvars-system" faller på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...