Gå til innhold

Hjelp mot shoppingavhengighet ?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som lider av shoppinggalskap. Jeg har en mengde kredittkort som nå har kommet opp i en negativ saldo på over 400.000 kr.

Jeg har slitt med angst og depresjon tidligere og går på 40 mg. cipramil for dette (på tredje året).

Finnes det noe sted hvor noen kan hjelpe meg med å få kontroll over forbruket ? Jeg jobber med finans og vet vedlig godt hvor idiotisk det er, men har nå kommet til det punktet at jeg ønsker å søke profesjonell hjelp før jeg går personlig konkurs. Klarer ikke å betale kredittkortene lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105517-hjelp-mot-shoppingavhengighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det finnes egne avd. for personer som er shopoholicere, men det kommer vel under tvangslidelser (ocd).

Cipramil som er et SSRI skulle være et bra medikament mot tvang, men kanskje bør du opp i dose. Kan økes til 60 - 80 mg.

Kanskje du kan høre med psyk. poliklinikk, legen eller søke på nettet etter institusjoner som behandler tvang.

Søk også opp anankeke som er en støtteforening for personer med tvang. Kanskje kan du maile eller komme i kontakt med de og få råd. De vet helt sikkert om de behandlingstilbud som finnes i Norge.

Lykke til :-)

Gjest OC eater

Har du prøvd å finne ut hvorfor du shopper?

Det er vel med avhengighet av shopping, som med avhengighet av mat, man prøver å fylle et tomrom med en eller annen form for erstatning. Men det tomrommet kan ikke fylles av noe/noen annen enn deg.

Shopper du fordi du er depressiv? Shopper du fordi du er sliten? Eller fordi du er trist, eller skuffet, eller glad?

Kan du finne en måte å avlede trangen til å shoppe på?

Kan du bruke litt tid på deg selv til å finne ut hvem du er, og hva du egentlig trenger?

Kanskje du trenger noen å snakke med om dagliglivet. Eller kanskje du trenger å føle deg nyttig.

En ting i hvertfall sikker, du trenger ikke alt det du handler - og det vet du selv også.

Hva om du ikke tar med deg mer penger (kontanter) enn du absolutt trenger til mat og evt. avis. Ikke ta med kredittkort, ikke ta med noe mer enn akkurat det du trenger. Skriv en liste:

1 liter melk: 9,-

1 brød: 15,-

1 boks leverpostei: 12,-

1 VG: 10,-

1 eske kyllingfilet: 40,-

1 eske ris: 20,-

osv, osv.

Så summerer du, og tar med deg bare akkurat det du trenger. Da får du ikke handlet noe du ikke trenger, selv om du har kjempelyst.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjøpemani ligner på rusproblemer og spilleavhengighet. Det inneholder både impulskontrollsvikt, tvangsmessig adferd og det gir personen kortvarig spenning, lyst og frihet fra andre vonde ting i livet.

Fordi det også inneholder så mye godt for en selv, er det ofte vanskelig å gi slipp på det positive, noe som er nødvendig for å bli kurert.

Eksempel: Det vil være klokt av deg å sende tilbake alle kredittkortene slik at gjelden ikke øker. Samtidig kan du registrere deg som "ikke kredittverdig" slik at du ikke kan få utstedt nye kredittkort på et par år. Videre kan du sørge for trekk av alle faste utgifter i bamnken på lønningsdag. Dessuten kan du samme dag få fast trekk for å nedbetale gjelden din.

Ta kontakt med kredittkortselskapene for å unngå inkasso og lignende dyre saker. Prøv å få til en nedbetalingsplan.

Behandling kan du få på en psykiatrisk poliklinikk. En del av behandlingen kan være å øke Cipramil-dosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...