Gå til innhold

lekser/oppfølging hjemmefra

Anbefalte innlegg

Gjest mor til tre barn

Jeg har ei jente i 6 klasse. Idag sa hun at hun er dårligst i klassen i engelsk. Jeg har merket hun ikke behersker engelsk godt. Og har siden jul snakket mye på engelsk til henne hjemme. Så muntlig er hun blitt litt bedre, tror jeg. Men i dag sa hun altså at hun var veldig dårlig sml med klassekameratene. Hun hadde 1 av 24 svar rett på en test på skolen. Hun sa testen gikk ut på å lese en tekst og svare etterpå. Hun la også til at hun var mest vant til å lese for meg.

Vet ikke hvordan ta fatt i dette. Jeg følger henne grundig opp i alle fag. Kanskje har jeg tatt for mye styringen? Kanskje er det bedre å la henne jobbe mer alene?

Hvordan gjør dere andre det? Tar barnet ansvar for alt skolearbeid selv, eller følger dere med leksene hver dag?

Kommentaren hennes idag gjorde meg usikker, Hun sa jo hun var mest vant til å lese for meg. Så derfor var det vrient å skulle lese inni seg på skolen.

Går det an å blande seg for mye?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106431-lekseroppf%C3%B8lging-hjemmefra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei =)

Jeg fikk også hjelp i engelsk i begynnelsen av barneskolen,noe som har gjort at engelsk har blitt et bra fag for meg.

Metoden jeg og mine foreldre brukte var denne:

*Jeg leste leseleksa stille inni meg 3-5 ganger.

*Så hørte en av dem meg,og rettet meg om noe var feil.

*Deretter leste jeg den inni meg 1-2 ganger til

*Også leste jeg den høyt,og vi gjennomgikk feilene mine sammen.

Det tok tid,men det har gitt resultater:o)

Ofte hjelper det også å lese teksten flere ganger så en forstår innholdet bedre.

Hvis datteren din har store problemer med engelsk er skolen nødt å stille opp med støtte\ekstra undervisning om nødvendig.

Var jeg deg ville jeg tatt opp saken med engelsklærer\klassestyrer og hørt hva de hadde å si.

Kanskje dere kunne finne en løsning på en problemet sammen?

I slike saker tror jeg det bare er fint at foreldrene bryr seg.

=)

Klem,

Ikke bebreid deg selv, det er ofte store individuelle forskjeller i en klasse mht.leseforståelse i fremmedspråk så tidlig.

Det finnes videoer og dataprogrammer som kan brukes til å lære engelsk. Du kan sikkert få tips om egnede spill på nettet hvis du spør her på DOL. Kanskje det kan gjøre at hun tar igjen noe av det tapte på en litt artigere måte enn å sitte over læreboka.

F.eks. har engelskferdighetene hos gutter i småskolen blitt bedre fordi de spiller så mye data og leser engelske brukerveiledninger o.l.

ut mot havet

Jeg er leksehjelp på kveldstid (forskjellige klassetrinn).

Jeg tror ikke du har blandet deg for mye, for jeg har opplevd veldig positive sider ved å være leksehjelp.

Den ene var veldig dårlig i engelsk, men "tør" mer nå...siden han allerede snakker og pugger sammen med meg. I tillegg var matte helt tilsidesatt under leksegjøring...nå er boka ferdig, og han får ekstraoppgaver...Det viser seg at bare ved å ha faste tider for lekselesing, så får man noe gjort...

Stå på...dersom du har tid og overskudd, er det veldig bra for barna å ha noen å gjøre lekser sammen med,

Grunnen til at disse foreldrene ikke gjør det selv er at de ikke er hjemme i "leksetid" og at barna har problemer i flere fag.

Gjest malva

Vi bodde i utlandet en periode, og min sønn satt mye og så på barne-tv på det lokale språket, som jeg ikke behersket. En dag gikk han ut og snakket med barna i gata - der hadde han altså sittet og tilegnet seg språket på egenhånd! Vi kjøpte endel videoer og tok i tillegg opp endel av barne-tv før vi dro - jeg må jo si at også jeg tilegnet meg endel av dette språket vha. Mummi og Alladin og andre spennende filmer på "utenlandsk". Så dersom dere for eksempel har dvd med valgmuligheter, kan dere jo velge bort tekstingen på filmer hun liker og la henne se dem. Mange ganger. Jeg lærte selv engelsk ved å gå på "jakt" etter ord og uttrykk når jeg så på tv-filmer, lå med notatboka foran meg på golvet og noterte ord og vendinger vi ikke hadde lært på skolen. Jeg fikk stor selvtillit av å oppdage at jeg kunne ting de andre ikke hadde lært ennå. Jeg hadde også brevvenner jeg skrev til på engelsk. Faktisk skulle jeg ønske det fantes internettsteder for unger der man kunne skrive til hverandre på engelsk! (men de pedofile er vel der også) Kanskje skolen kan knytte kontakter med en engelsk skoleklasse de kan skrive til over internett?

Så altså - se om du kan finne filmer på engelsk som hun gjerne vil se, let etter engelske turister i sommer (?) og på slike måter inspirer henne til å lære engelsk ikke som et skolefag, men fordi hun får lyst. Jeg synes det var en kjempegod ide å snakke med henne på engelsk. Apropos den prøven - den går på leseforståelse. Kanskje er hun så redd for å svare feil at knytter seg og gjør feil av den grunn? Lykke til i hvert fall!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...