Eirik26 Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Hei! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal henvende meg her i byen så jeg lurte kanskje på om noen visste noe. Jeg lider av angst men går ikke på medisin(vil prøve uten). Jeg lider kanskje mest av dødsangst, livredd for å dø, bli syk osv osv. Får angstanfall nå og da, og har et par år med mer eller mindre misbruk av alkohol bak meg for å dempe angsten. Nå vil jeg prøve å snakke med noen for å komme til bunns i dette. Kanskje den typen psykolog som lærer deg øvelser man kan gjøre for å beherse angsten (vet ikke hva det heter) osv, slik at man slipper medisiner. Kan noen hjelpe? Noen som vet hvor mye det koster også? TUSEN TAKK!! God Helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106436-kan-noen-anbefale-en-privatpsykolog-i-oslo-eller-et-psykolog-senter-etc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Snakk med legen din om dette, og få liste over psykologer/psykiatere du kan ringe til. Hvorfor privat psykolog, når du kan få det "gratis" gjennom folketrygden? Du betaler jo skatt, ikke sant! De off. psykologene er like bra som de private. Det vet jeg av erfaring. Da betaler du 200 kr. i egenandel, men får etterhvert frikort, når beløpsgrensen er nådd (ca. 1400 kr). Du får også dekket reiseutgifter til og fra psykolog gjennom trygdekontoret. Men kan selvsagt være greit å slippe venteliste....men jeg ville allikevel snakket med legen, jeg, slik at du blir satt opp på venteliste til en off. betalt psykolog (kan gjerne være priv. praktiserende m/off. driftsavtale). Tror du bare må ringe rundt, men legen din kan sikkert være behjelpelig med å skaffe deg ei liste over psykologer eller psykiatere. Ellers står det på de gule sidene i telefonkatalogen, også. Men det er kanskje interessant å få time i samme bygning, f.eks. som der en off. betalt psykolog praktiserer. Det gjorde jeg, så da slapp jeg å skifte bygning og venterom, ihvertfall. Og så ble det jo atskillig billigere å komme inn til henne som hadde driftsavtale, da. Før det betalte jeg 500 kr. gangen. Vet ikke hva det koster nå. Bor heller ikke i Oslo, så jeg kan nok ikke hjelpe deg med å vite hva slags priser de tar. Apropo avspenningsøvelser (regner med det var noe sånt noe du kanskje etterlyste), så finnes det gode cd'er å få kjøpt, det kan du spørre psykologen/psykiateren om når du kommer til time. Disse er en slags yoga-øvelser. Svært avslappende, men kan ikke erstatte angst-terapi og evt. terapi mot depresjon. Jeg var med på ei angstgruppe, og der var det tatt med i behandlingen slike øvelser. Kognitiv terapi fungerer kjempebra mot for eks. panikkangst, men skal også fungere mot depresjon. Men mot depresjon finnes det også gode AD, som du kan prøve. De virker også inn på angsten, fordi depresjon og angst ofte følger hverandre som hånd i hanske. Det som en psykiater (her NHD) anbefaler, er ofte en kombinasjon av trening, AD og samtaleterapi. Flott at du har tenkt å gjøre noe med angst og depresjon, da....!Dersom du fremdeles har et alkoholproblem, så kan det hende at ditt nærmeste sosialsenter har noen anbefalinger å komme med, angånde valg av terapeut. Sosialsenteret er også stedet å henvende seg, dersom man søker komm. garanti for rusbehandling innen institusjon. Du kan be legen din om å sette deg i kontakt med noen, slik at det ikke er så skummelt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106436-kan-noen-anbefale-en-privatpsykolog-i-oslo-eller-et-psykolog-senter-etc/#findComment-621500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dukkelise Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Hei. Ville bare si hei jeg..og takk for sist:) Godt å se du vil ha hjelp. Gode tnaker sendes til deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106436-kan-noen-anbefale-en-privatpsykolog-i-oslo-eller-et-psykolog-senter-etc/#findComment-621783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.