Gå til innhold

MMPI-2 .Vær så snill å gi meg en kommentar

Anbefalte innlegg

steinansiktet

Begynner å bli usikker på hvor jeg står hen her i verden.

Var hos lege i psykiatri nevrologi å tok en slik MMPI-2 test.(Denne minnesota Multiphasic personality Inventory 2) er dette en test som bare viser ens forhistorie ?

Da jeg fikk resultat av denne virket det som om jeg var "psykere" enn det jeg noen gang har vært. Og i følge testen så hadde jeg behov for medikamenter. Hadde angst, ble betraktes som selvskader. å burde absolutt ha vært innlagt til langtidsbehandling i psykiatrisk avd, med tett oppfølging. Pluss å gå til hyppige samtaler. Sykdomsbildet ble betraktet som svært alvorlig så jeg burde ikke være alene.

Dette kunne vel ha stemt for noen år siden, men......

Min behandligskontakt ble oxo veldig forbauset over disse svarresultatene. å fortalte denne legen at jeg faktisk fungerte veldig bra ute i verden nå å jobber 100% stilling innen helsesektoren selv.

Behandler vet at sykehistorien min er lang å komplisert, men hun synes jeg er velfungerende , noe legen ikke kunne skjønne ut fra hans test resultat.

Nå aner jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til behandlingsapparatet lengre.

Jeg har vært under psykiatrisk behandling siden jeg flyttet hjemmefra å var 17 år. da i hovedtrekk i forhold til spiseforstyrrelser. Da jeg var innlagt første gangen for å få hjelp med min sf, døde min far i en flyulykke, å dette har oxo påvirket meg endel.

Jeg har liten tiltro til hjelpeapparatet siden jeg ble avist av helsesøster å skolelege da jeg var 9-10 år da jeg fortalte om mine problemer med mat, å disse kunne fortelle meg at dette ville gå over av seg selv.

Jeg har hele mitt liv vært aktiv i lag å foreninger. jobbet fra jeg var 14, først som dagmamma etter skoletid,jobbet i butikk å på bibliotek så innen tiltak for psykisk utviklingshemmede fram til jeg flytta fra bygda jeg kommer fra (i byen fikk jeg ikke jobb siden jeg ikke var 18)

Jeg begynte på min utdanning i 93 men måtte ta denne igjen året etter, siden jeg ble langtidsinnlagt etter at min far døde.

Psyk avd skrev da borderline som diagnose.Nå i 03 står Bulimi som diagnose på psyk.(astma. og psoriasis artritt)

Siden jeg ble ferdig med uttanningen har jeg jobbet i overkant av 100% stilling hele tiden.Jeg har aldri hørt at jeg ikke har gjort det jeg skulle gjøre på jobb.

Jeg har hatt vanskelig for å stole på folk innen helsesektoren etter mine opplevelser da jeg var ung.(Det at jeg valgte et slik et yrke innen for helse selv er vel en måte å prøve å forandre. At andre ikke skal få samme behandling som det jeg fikk)

Jeg har slitt endel med tunge tanker i forbindelse med at jeg ikke blir frisk av min sf. Etter å ha forklart min behandler at vi måtte forandre på behandlingshjelpen å at jeg ikke er noe a4 menneske ( jobber bare på natta) måtte det være verdt å prøve å lage et opplegg som fungerte på natta istede. det å følge kostlister osv er vanskelig når en sover på dagen å er våken på natta. så da ble det prøvd å legge alt tilrette for kostregulering skulle foregå på natt.

Å siden dette ble gjort har jeg hatt det veldig mye bedre i forhold til men spiseforstyrrelse.

Det å prøve å prøve å hele tiden misslykkes i å få et mønster på spising , som da egentlig er lagd for dagtid holdt på å knekke meg fullstendig.Men nå når alt sammen ble snudd opp ned på en måte går det bra!!

Jeg har ønsket å dø, men ikke gått inn på det i form av noen forsøk. Men det er et stykke fra tanke til handling! å jeg har bare hatt tanken!

Da jeg var innlagt kuttet jeg meg 4 ganger i håndledd, men dette var i en fortvilet situasjon, etter desperat å få smerten jeg følte inni meg til å forsvinne.

Dette var i 93, å nå har vi kommet til 03

MMPI-2 testen ble tatt så det gikk ann å ha et mål å jobbe videre mot så at en viste at en gikk riktig vei i behandling, Men etter å ha tatt denne testen vet jeg ikke lenger.For meg står denne testen som kun forhistorie, ikke nåtid.

Jeg har slett ikke behov for sterk medikamentell behandling eller innleggelse. Men jeg går til samtaler flere ganger i mnd.

Om jeg får det så vanskelig noen gang at jeg trenger hjelp med en gang Har jeg har mulighet til enten telefonisk kontakt til behandler på jobb og på privat nummer og sms,eller dra innom til min behandler hjemme ,da vi ikke bor så langt unna hverandre( alt dette er tillat fra min behandlers side.)

Skal jeg hoppe ned fra min høye hest å høre på det denne legen med spes utd. mener om meg å at jeg ikke er velfungerende lengre .å la meg legges inn å proppes full av antidepresiva å beroligende.

Kan du komme med noen råd til meg Nils Håvard Dahl.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Uansett tester og interju, skal en aldri glemme følgende:

Hvor mye lider pasienten (symptomer)?

Lider andre pga pasienten?

Hvordan er forholdet til andre? Greier en å holde på stabile, gode forhold, eller ødelegges de av konflikter?

Hvordan er funksjonen i familie, sosialt og på arbeid?

....

I dette tilfellet var testen til ingen nytte. Følg det opprinnelige opplegget.

Jeg tok også en MMPI-test for ikke lenge sida. Resultatet var vel cirka halt om halvt rett og fullstendig tullball - noe psykologen min også sa seg enig i. Jeg har vanskelig for å skjønne at de gidder å bruke så mye tid på disse testene.

Gjest ikke indertegnet ;-)

Jeg tok også en MMPI-test for ikke lenge sida. Resultatet var vel cirka halt om halvt rett og fullstendig tullball - noe psykologen min også sa seg enig i. Jeg har vanskelig for å skjønne at de gidder å bruke så mye tid på disse testene.

Hei tod ;-). Og det værste er at dersom man har tatt en slik test, så blir resultatet stående i papirene dine til evig tid og den som har fått innsynsrett griper begjærlig fatt i det som resultatet viser (feilaktig) og bruker det imot deg for alt det er verd.

Hei tod ;-). Og det værste er at dersom man har tatt en slik test, så blir resultatet stående i papirene dine til evig tid og den som har fått innsynsrett griper begjærlig fatt i det som resultatet viser (feilaktig) og bruker det imot deg for alt det er verd.

Så du tror at "den som har fått innsynsrett" kun ser på testresultatet og ikke det som psykiateren mener om pasientens situasjon?

Det er ikke mange som får glede av å lese i journalen uansett.

Det aner meg at du snakker av bitter erfaring?

Jeg går til et psykoseteam og der er det visstnok praksis å teste alle med MMPI. Jeg kunne jo sagt nei, og hadde jeg vist hvor tåpelig og bortkasta resultatet skulle bli, så ville jeg gjort det.

Men jeg kan likevel ikke helt se hvem som skulle få innsynsrett i disse journalene? Forsikringsselskaper? Advokater i en eventuell framtidig barnefordelingssak? Er det sånn verden fungerer?

Annonse

Jeg går til et psykoseteam og der er det visstnok praksis å teste alle med MMPI. Jeg kunne jo sagt nei, og hadde jeg vist hvor tåpelig og bortkasta resultatet skulle bli, så ville jeg gjort det.

Men jeg kan likevel ikke helt se hvem som skulle få innsynsrett i disse journalene? Forsikringsselskaper? Advokater i en eventuell framtidig barnefordelingssak? Er det sånn verden fungerer?

Hvis du og behandleren mener testresultatet dårlig speiler deg og din situasjon så kan du kreve resultatet fjernet fra din journal. Eller man kan legge til tilleggsinfo.

Ved for eksempel en barnefordelingssak så tviler jeg på at barnevernet får utdelt en hel journal slik at de kan plukke ut hva som taler deres sak.

Psykiateren blir antagelig bedt om å skrive en vurdering av deg og din omsorgsevne.

Forsikringsselskapene har vel ikke mye med slikt å gjøre, det måtte i såfall bli om du tegner livsforsikring. Heller ikke da får de en kopi av din journal, men kanskje de ber om en legeattest fra fastlegen eller psykiateren om du er så "dum" og oppgir at du har psykiske problemer.

Gjest ikke undertegnet ;-)

Forsikringsselskap hvor man har krav på erstatning etter personskade,

Trygdekontorets saksbehandlere, fordi trygdekontoret betalte testen ble den også sendt til trygdekontoret,

A-etats saksbehandlere, som skal hjelpe deg under attføring

Barnevernskonsulenter som skal vurdere deg som menneske ved søknad om adopsjon,

Barne, ungdoms og familiedepartementet som avgjør søknad om adopsjon,

-trenger du noen flere??

Jeg tok en nevropsykologisk test, herunder en mmpi-test etter en bilulykke for mange år siden. Jeg har aldri hatt psykiske problem. Testen ble tatt for å forsøke å utelukke/påvise skade etter trafikkulykken.

Det som for min del er bittert er at det IKKE ble foretatt noen samtale i etterkant av testen, ei heller stilt kontrollspørsmål. Så vidt jeg vet er resultatet kun en indikasjon på hva som kan være en evt diagnose. (?) Det som er det mest tåpelige midt oppi det hele er at psykologen som gav meg testen fant ut at jeg har skade på proprioceptive sanseceller som påvirker synet og lesing, slik at jeg må lese en tekst flere ganger for å være sikker på at jeg har fått med meg alle ordene i en setning jeg leser. Dette fikk jeg ikke gjort på testen (lest flere ganger) og jeg svarte så godt jeg kunne på 'måfå'. Jeg anmodet om å få testen muntlig, men dette ønsket ble ikke etterkommet. Når jeg i ettertid forklarer til personer som har hatt innsyn i min sak, at jeg bestrider det som er skrevet etter testen, så blir jeg ikke trodd. Alle tror at 'de skrevne ord på papiret'er den hele, rene og fulle sannhet om et menneske. Ingen har tatt hensyn til mine uttalelser i etterkant. Dessverre er det slik at når en person leser et dokument om en annen person, så blir førstnevnte forutinntatt overfor den andre. Bitter... jeg...??

Hvis du og behandleren mener testresultatet dårlig speiler deg og din situasjon så kan du kreve resultatet fjernet fra din journal. Eller man kan legge til tilleggsinfo.

Ved for eksempel en barnefordelingssak så tviler jeg på at barnevernet får utdelt en hel journal slik at de kan plukke ut hva som taler deres sak.

Psykiateren blir antagelig bedt om å skrive en vurdering av deg og din omsorgsevne.

Forsikringsselskapene har vel ikke mye med slikt å gjøre, det måtte i såfall bli om du tegner livsforsikring. Heller ikke da får de en kopi av din journal, men kanskje de ber om en legeattest fra fastlegen eller psykiateren om du er så "dum" og oppgir at du har psykiske problemer.

Jeg har aldri hatt psykiske problem og ei heller vært til noen behandling. Jeg tok en nevropsykologisk test etter en bilulykke for mange år siden, herunder en mmpi-test. For å slippe å svare det samme to ganger, så ber jeg deg lese mitt svar til tod.

Ved søknad om adopsjon er det et krav fra Barne, ungdoms og familiedepartementet som avgjør søknaden, at barnevernets konsulenter skal sette seg inn i en evt trygdet søkers trygdesak. I og med at trygdekontoret betalte testen, ble resultatet av testen sendt direkte til trygdekontoret og havnet i min mappe som barnevernet skal gå igjennom.

Dersom du er passasjer ved en bilulykke og gjør krav på erstatning etter skade, så må du gjerne forsøke å holde tilbake noe som selskapet ønsker å se...

Jeg har aldri hatt psykiske problem og ei heller vært til noen behandling. Jeg tok en nevropsykologisk test etter en bilulykke for mange år siden, herunder en mmpi-test. For å slippe å svare det samme to ganger, så ber jeg deg lese mitt svar til tod.

Ved søknad om adopsjon er det et krav fra Barne, ungdoms og familiedepartementet som avgjør søknaden, at barnevernets konsulenter skal sette seg inn i en evt trygdet søkers trygdesak. I og med at trygdekontoret betalte testen, ble resultatet av testen sendt direkte til trygdekontoret og havnet i min mappe som barnevernet skal gå igjennom.

Dersom du er passasjer ved en bilulykke og gjør krav på erstatning etter skade, så må du gjerne forsøke å holde tilbake noe som selskapet ønsker å se...

Denne typen dokumenter er beskyttet av taushetsplikten.

Det skal en del til før andre etater skal få innsyn.

Hvis en slik test sier så lite om hvordan en person fungerer til daglig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er interessant informasjon.

Tror det vanlige er at legen/psykiateren/behandleren utarbeider et eget dokument for det formålet som oppdragsgiveren spør om.

Det ville for eksempel vært helt meningsløst om noen sendte med en hel legejournal på 100 sider når de skal søke om en trygdeytelse/skolegang på særskilt grunnlag eller hjelpetiltak fra kommunen.

Trygdekontorets saksbehandlere, fordi trygdekontoret betalte testen ble den også sendt til trygdekontoret,

-trenger du noen flere??

Jeg tok en nevropsykologisk test, herunder en mmpi-test etter en bilulykke for mange år siden. Jeg har aldri hatt psykiske problem. Testen ble tatt for å forsøke å utelukke/påvise skade etter trafikkulykken.

Det som for min del er bittert er at det IKKE ble foretatt noen samtale i etterkant av testen, ei heller stilt kontrollspørsmål. Så vidt jeg vet er resultatet kun en indikasjon på hva som kan være en evt diagnose. (?) Det som er det mest tåpelige midt oppi det hele er at psykologen som gav meg testen fant ut at jeg har skade på proprioceptive sanseceller som påvirker synet og lesing, slik at jeg må lese en tekst flere ganger for å være sikker på at jeg har fått med meg alle ordene i en setning jeg leser. Dette fikk jeg ikke gjort på testen (lest flere ganger) og jeg svarte så godt jeg kunne på 'måfå'. Jeg anmodet om å få testen muntlig, men dette ønsket ble ikke etterkommet. Når jeg i ettertid forklarer til personer som har hatt innsyn i min sak, at jeg bestrider det som er skrevet etter testen, så blir jeg ikke trodd. Alle tror at 'de skrevne ord på papiret'er den hele, rene og fulle sannhet om et menneske. Ingen har tatt hensyn til mine uttalelser i etterkant. Dessverre er det slik at når en person leser et dokument om en annen person, så blir førstnevnte forutinntatt overfor den andre. Bitter... jeg...??

Ettersom du ikke har eller har hatt psykiske problemer så antar jeg at resultatene av denne testen var grei?

Dessuten vet jeg at det skal mange større vurderinger til enn en slik test ved adopsjon.

At du ikke fikk lest testen skikkelig pga synet er noe som burde legges til sammen med resultatet av testen. Det burde den som testet deg tatt ansvaret for.

Ettersom du ikke har eller har hatt psykiske problemer så antar jeg at resultatene av denne testen var grei?

Dessuten vet jeg at det skal mange større vurderinger til enn en slik test ved adopsjon.

At du ikke fikk lest testen skikkelig pga synet er noe som burde legges til sammen med resultatet av testen. Det burde den som testet deg tatt ansvaret for.

'Tilpasningsvansker med depressivt innslag' sa testen at jeg KUNNE ha. (Det er vel få som har tilpasset seg bedre enn meg i livet.) Dette ble begjærlig adoptert av a-etat da jeg var på arbeidsutprøving ved a-etats egne lokaler. Jeg hadde ikke behøvd å være tilstede ved arbeidsutprøvingen, for sluttrapporten var kun basert på hva mmpi-testen gav en indikasjon på, og ikke hva jeg gjorde selv. Når en ting først er skrevet av en spesialist, er det ingen som våger å si imot denne spesialisten. A-etat broderte videre på mmpi-testresultatet i sluttrapporten som de i sin tur skrev, og dette dokumentet ligger også i mappa mi hos a-etat og trygdekontoret.

Barnevernet skal finne ut om det er til 'barnets beste' å få et søkerpar som foreldre eller ikke. Dersom de finner noe negativt i dokumentene i en trygdesak, blir dette brukt som argumaentasjon for å ikke anbefale adopsjon. Dersom søker forsøker å forklare hva som egentlig har skjedd, blir søker attpåtil beskrevet som kverulerende.

Ja, dette er jeg enig i og skal ta med i brevet jeg skal skrive til psykologen.

-trenger du noen flere??

Det høres ut som MMPI-testen du tok tilskrives mer gyldighet enn det er grunnlag for. Som jeg skreiv et annet sted her har testen en validitet på r = .40, som gir den en viss gyldighet, men ikke en sterk gyldighet.

Derfor skal testen _aldri_ tolkes isolert. Den skal heller aldri i seg selv brukes til å stille diagnoser.

Annonse

'Tilpasningsvansker med depressivt innslag' sa testen at jeg KUNNE ha. (Det er vel få som har tilpasset seg bedre enn meg i livet.) Dette ble begjærlig adoptert av a-etat da jeg var på arbeidsutprøving ved a-etats egne lokaler. Jeg hadde ikke behøvd å være tilstede ved arbeidsutprøvingen, for sluttrapporten var kun basert på hva mmpi-testen gav en indikasjon på, og ikke hva jeg gjorde selv. Når en ting først er skrevet av en spesialist, er det ingen som våger å si imot denne spesialisten. A-etat broderte videre på mmpi-testresultatet i sluttrapporten som de i sin tur skrev, og dette dokumentet ligger også i mappa mi hos a-etat og trygdekontoret.

Barnevernet skal finne ut om det er til 'barnets beste' å få et søkerpar som foreldre eller ikke. Dersom de finner noe negativt i dokumentene i en trygdesak, blir dette brukt som argumaentasjon for å ikke anbefale adopsjon. Dersom søker forsøker å forklare hva som egentlig har skjedd, blir søker attpåtil beskrevet som kverulerende.

Jeg tviler sterkt på at aetat har forutsetninger til å forholde seg til denne testen - det høres i alle fall ikke sånn ut. Kanskje du kunne få psykologen til å kontakte dem og gi dem litt voksenopplæring?

At man rundt omkring i de forskjellige etater tror mer på et dødt papirark enn folk er jæ** provoserende!

Nesten så en mister trua. Men jeg håper det du forteller om her er unntaket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...