Gå til innhold

en veninnne vil ta selvmord

Anbefalte innlegg

Gjest redd for henne

Hei alle sammen

Jeg har en veninne jeg har truffet gjennom Blink på dagbladet. Jeg har truffet henne flere ganger, og vi prater mye på MSN. Jeg er blittoppriktig gladi henne.Hun er gift og bor langt unna meg. Det med at jeg er glad i henne har ingenting med sex å gjøre, vi har bare en del like intereser her i livet.

Hun har nettopp blit friskmeldt fra kreft i brystet, sliter med mannen sin, føler seg ensom om understimulert.I tilegg jobber hun alt for mye og har en datter som krever mye. Hun for teller om stunder der hun tenke rpå selvmord, og sier hun også har prøvd en gang for lenge siden. Hun har fortalt meg at terskelen er lavere gang nr 2. Jeg har mistet en nær venn en gang tidligere, og er livredd for åmiste henne.jeg bor langt unna henne, hun er som sagt gift, og jeg føler det er lite jeg kan gjøre. Jeg kan ikke bare dukke opp, ingen vet om meg, hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne, noen ideer folkens???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106614-en-veninnne-vil-ta-selvmord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner veldig godt at du er redd for din venninne. Det er en svært vanskelig situasjon å være i. Hvis dette gjaldt meg, tror jeg at jeg i første omgang ville bedt henne instendig om å snakke med primærlegen, eller annet helsepersonell.

Jeg ville også fortalt henne at du er bekymret, og at du ikke vil at noe skal skje henne. Ofte kan det hjelpe å ta en ekstra telefon til den det gjelder, vise omtanke og fortelle henne at du virkelig bryr deg om henne. Det virker jo som det er mange rundt henne som ikke fanger opp signalene hun sender.

Du kan spørre om hun har konkrete planer om selvmord, og hva hun har tenkt å foreta seg. Det er mange som mener at dette kan fremprovosere et selvmord, men andre mener at dette er å ta problemet på alvor og ikke dytte det under en stol.

Er du redd for at hun vil ta selvmord, ville jeg kontaktet hjelpeapparatet innen kommunen hennes, evt. med politi eller legevakt dersom en akutt situasjon skulle oppstå.

Vit at du på ingen måte har ansvar for hennes liv, men at du kan hjelpe ved å vise omtanke.

Jeg sender deg varme tanker, og håper denne situasjonen løser seg til beste for alle.

Hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...