pomjaidee Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg røk korsbåndet og leddbåndet under innebandy kamp for ca 1 1/2 mnd siden. Leddbåndet gror i løpet av 6-8 uker, men korsbåndet er det verre med. Jeg er en person som liker å holde meg i aktivitet og trener ganske mye. (3-4 ganger i uken). Jeg er nå igang med trening sammen med fysioterapeut + egentrening. Bruker en skinne på kneet som skal holde det stabilt. Men jeg får så mange forskjellige tilbakemeldinger... Skal jeg opperere, eller bare trene opp kneet igjen??? Hvis jeg ikke oppererer... hva når jeg blir 40 (i dag er jeg 29). Da er nok ikke treningen like hyppig som i dag.. og musklene vil da bli svakere med tiden. Kommer jeg da til å angre på at jeg ikke oppererte? Eller vil jeg kunne klare meg uten en opperasjon. Hva er anbefalt...?? Er takknemlig for alle råd... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Higgen Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hei på deg! Har selv røket korsbånd i begge knær + et par leddbånd! Fotball begge gangene... Jeg er nå 29 år. Første gang det skjedde var jeg 26 år, og opererte 4 mnd etter at jeg hadde fått skaden. Sist gang var jeg 28 år og ble operert i januar (5 mnd senere)... Første gangen var det mye om og men om jeg skulle operere, men jeg lot det stå til. Operasjonen ble tatt med patelar-graft. Dvs. de konstruerte et nytt korsbånd fra scenen foran på kneet (patelar-scenen). Dette var den vanligste metoden på den tiden, men desverre var ikke operasjonen 100% vellykket. Lang restitusjonstid var det også med denne metoden, -og en god del smerte. Fikk 10% invaliditetsgrad, -hvilket ga meg 60-70.000 på forsikringen. 6 mnd etter var jeg på fotballbanen igjen, og jeg har svært få (bortimot ingen) plager, selv om operasjonen ikke gikk så bra. Andre gangen (i januar i år), valgte de å bruke en ny metode. De rekonstruerte da korsbåndet fra hamstring-scenen (scenen/muskel bak på låret). Meget vellykket, og restitusjon/opptrening har gått særdeles mye lettere. Var i opptrening m/fysio etter bare en uke og løp/jogget greit etter bare 3 mnd. Regner med å overholde 6mnd's "karantenen" de automatisk gir for fotball. Invaliditetsgrad denne gangen ligger an til ca. 0-5%. Sannsynligvis 0%. Min vurdering for å operere var omtrent slik: * Vil fortsette å være aktiv/spille fotball * Risiko for ustabilt kne uten operasjon er veldig stor (selv med god støtte fra godt trente muskler) * Råd fra lege om å operere. * Smerte ved evnt. uhell/ekstensjoner. Jeg hadde ikke vært i tvil uansett, men så må jeg også innrømme at trening og fysisk aktivitet er en særdeles viktig del av mitt liv. Det avhenger nok en god del av ditt aktivitetsnivå -og ikke minst: ditt ØNSKEDE aktivitetsnivå i fremtiden. Det eneste som jeg føler var et slit, var tiden (de 6 mnd etter hver operasjon) hvor jeg drev opptrening... Systematisk arbeid og jobbe målrettet mot å bli 100% bra igjen er svært viktig! Kanksje minst like viktig som operasjonen i seg selv... Ut fra min erfaring vil jeg absolutt anbefale deg å operere. Velg en anerkjent og god klinikk. Forhør deg litt med fysioterapeuter, hvis du kjenner noen. I Bergen vil jeg absolutt anbefale Haraldsplass, hvis det er der du bor! Lykke til, uansett hva du velger å gjøre! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pomjaidee Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Hei på deg! Har selv røket korsbånd i begge knær + et par leddbånd! Fotball begge gangene... Jeg er nå 29 år. Første gang det skjedde var jeg 26 år, og opererte 4 mnd etter at jeg hadde fått skaden. Sist gang var jeg 28 år og ble operert i januar (5 mnd senere)... Første gangen var det mye om og men om jeg skulle operere, men jeg lot det stå til. Operasjonen ble tatt med patelar-graft. Dvs. de konstruerte et nytt korsbånd fra scenen foran på kneet (patelar-scenen). Dette var den vanligste metoden på den tiden, men desverre var ikke operasjonen 100% vellykket. Lang restitusjonstid var det også med denne metoden, -og en god del smerte. Fikk 10% invaliditetsgrad, -hvilket ga meg 60-70.000 på forsikringen. 6 mnd etter var jeg på fotballbanen igjen, og jeg har svært få (bortimot ingen) plager, selv om operasjonen ikke gikk så bra. Andre gangen (i januar i år), valgte de å bruke en ny metode. De rekonstruerte da korsbåndet fra hamstring-scenen (scenen/muskel bak på låret). Meget vellykket, og restitusjon/opptrening har gått særdeles mye lettere. Var i opptrening m/fysio etter bare en uke og løp/jogget greit etter bare 3 mnd. Regner med å overholde 6mnd's "karantenen" de automatisk gir for fotball. Invaliditetsgrad denne gangen ligger an til ca. 0-5%. Sannsynligvis 0%. Min vurdering for å operere var omtrent slik: * Vil fortsette å være aktiv/spille fotball * Risiko for ustabilt kne uten operasjon er veldig stor (selv med god støtte fra godt trente muskler) * Råd fra lege om å operere. * Smerte ved evnt. uhell/ekstensjoner. Jeg hadde ikke vært i tvil uansett, men så må jeg også innrømme at trening og fysisk aktivitet er en særdeles viktig del av mitt liv. Det avhenger nok en god del av ditt aktivitetsnivå -og ikke minst: ditt ØNSKEDE aktivitetsnivå i fremtiden. Det eneste som jeg føler var et slit, var tiden (de 6 mnd etter hver operasjon) hvor jeg drev opptrening... Systematisk arbeid og jobbe målrettet mot å bli 100% bra igjen er svært viktig! Kanksje minst like viktig som operasjonen i seg selv... Ut fra min erfaring vil jeg absolutt anbefale deg å operere. Velg en anerkjent og god klinikk. Forhør deg litt med fysioterapeuter, hvis du kjenner noen. I Bergen vil jeg absolutt anbefale Haraldsplass, hvis det er der du bor! Lykke til, uansett hva du velger å gjøre! ) Takk for godt råd. Nå har det gått ca 3 mnd og jeg har ennå bare holdt meg til trening og avventet opperasjon. Fysioterapeuten min (Klinikk For Alle, Oslo), synes jeg har veldig sterke muskler i benet og at jeg viser veldig bra fremgang. Når jeg spør henne om opperasjon, så sier hun at det er banskelig å gi noe korrekt svar. Det jeg gjør nå er å trene, trene og trene, og i løpet av høsten vil jeg selv vurdere hvor stabilt jeg føler at kneet er. Har det noe å si hvor lang tid det går før man evt oppererer. Uansett så er det vel kanskje en fordel at muskler å sener i kneet er godt trent før en evt opperasjon. Da jeg også nå føler meg ganske oppegående ønsker jeg ikke å ta noen opperasjon nå før sommeren er over. Skjønner at tiden etter en opperasjon kan være ganske kjiip, og da er det bedre at det skjer når høsten kommer. Jeg har også forsikringer som dekker både behandlinge og opperasjon hvis det blir nødvendig og i tillegg har jeg også (personal) ulykkesforsikring gjennom jobb. Jeg har søkt på dekning ved invaliditet og fikk først avslag (men det får man jo uansett på første søknaden) Har sendt inn en gang til, og nå er det tl vurdering. Hvordan bestemmer de invaliditetsgraden.... Hvordan kan man bli 0% invalid? Korsbåndet vil jo aldri gro 100%? Takk igjen for gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Higgen Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Takk for godt råd. Nå har det gått ca 3 mnd og jeg har ennå bare holdt meg til trening og avventet opperasjon. Fysioterapeuten min (Klinikk For Alle, Oslo), synes jeg har veldig sterke muskler i benet og at jeg viser veldig bra fremgang. Når jeg spør henne om opperasjon, så sier hun at det er banskelig å gi noe korrekt svar. Det jeg gjør nå er å trene, trene og trene, og i løpet av høsten vil jeg selv vurdere hvor stabilt jeg føler at kneet er. Har det noe å si hvor lang tid det går før man evt oppererer. Uansett så er det vel kanskje en fordel at muskler å sener i kneet er godt trent før en evt opperasjon. Da jeg også nå føler meg ganske oppegående ønsker jeg ikke å ta noen opperasjon nå før sommeren er over. Skjønner at tiden etter en opperasjon kan være ganske kjiip, og da er det bedre at det skjer når høsten kommer. Jeg har også forsikringer som dekker både behandlinge og opperasjon hvis det blir nødvendig og i tillegg har jeg også (personal) ulykkesforsikring gjennom jobb. Jeg har søkt på dekning ved invaliditet og fikk først avslag (men det får man jo uansett på første søknaden) Har sendt inn en gang til, og nå er det tl vurdering. Hvordan bestemmer de invaliditetsgraden.... Hvordan kan man bli 0% invalid? Korsbåndet vil jo aldri gro 100%? Takk igjen for gode råd. Enig med deg ang. tidspunktet på operasjonen. Jeg tror faktisk ikke de opererer annet enn akutt rundt sommerstider her i Bergen, så det blir i høst- og vinter mnd de normalt vil operere uansett. Jeg må vel også legge til at i mine tilfeller hadde jeg meget ustabilt kne begge ganger. Opptrening uten operasjon var ikke anbefalt av legene.. Angående invaliditet, så har jeg forstått det slik at det før i tiden ble gitt automatisk 5% inv.grad. Opptil 15% var vel også normalt. Jeg vet at de har blitt strengere på dette nå, og ved min siste operasjon, sa kirurgen at dersom den var vellykket så ville han neppe gi meg inv.grad pga at han mente det rekonstruerte korsbåndet ikke var dårligere enn det som jeg hadde hatt. Tester før- og etter operasjon + min vurdering avgjør dette.. Jeg ble operert i desember og januar. Perfekt tid for operasjon! Da er man "klar" til sommeren. Som sagt, jeg hadde latt meg operere en 3. gang også, med de forutsetningene jeg hadde ihvertfall. Tenker også litt på at jeg vil ha et stabilt kne etter min aktive tid også... Dessuten er de blitt veldig flinke til dette nå, så jeg tror problem og feilprosenten etter en slik operasjon er minimal. Men dette svarer jo legene/kirurgen best på.. Uansett, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.