Gå til innhold

*NHD* Gjelder tannlegeskrekk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg en sak gående med trygdekontoret, pga min tannlegeskrekk.

Tannlegene har ikke satt noen diagnose på tannlegeskrekk derfor får man ikke hjelp til dette, man må enten ha en tannsykdom eller tannkjøttsykdom eller kirurgiske inngrep da får man støtte...

Men jeg har slitt med tannlegeskrekk siden tidlig i tenårene, før dette var ikke det noe STORT problem, jeg var bare vanlig redd...

Med årene, jo mer jeg har blitt "mishandlet" til mere tannlegeskrekk har jeg fått, og den blir bare værre og værre...

Jeg mener dette er psykisk og henger sammen med angst, men hva vet vel jeg.

Har attest fra tannlegen min oppgjenom både barnetiden og ungdomstiden, og som jeg for noen år siden gjikk til at jeg ikke blir roliger i stolen selv med Vival OG FLUNIPAM.

Jeg er i helspenn og syntes alt er like jævlig, flere uker før jeg skal til tannlegen er jeg dårlig i både mave og nerver, og dagen før, tør jeg ikke å nevne engang, jeg er da på selvmordets rand!

I fjord begynnte jeg å gå til behandling hos en tannlege som har spesialisert seg på de med tannlegeskrekk og fikk lystgassbehandlig dette var en Unik opplevelse for meg, og jeg taklet behandlingene bra, da de kan ta alt istedenfor å måtte komme tilbake, og følelsen av å være en "fabrikk" menst han bårte, rotfyllte osv var fantastisk:)

Det eneste jeg kjente var at han var bort i tennene mine fordi det nappet litt!

Jeg vil gjerne fortsette på denne behandlingen men har da ikke råd med min økonomi å gå til tannlegen uten lystgass engang... Det ifjord fikk jeg på sosialen, men jeg kan ikke springe dit hver gang jeg har vondt i tennene!

Nå får jeg ikke dekt NOE med trygdekontoret og å reise og behandlingene KOSTER flesk...

Pluss at jeg må reise et stykke med både ferge og buss noe som også vil koste meg 500 kr pr gang...

Er det mulig å få attester på tannlegeskrekk hos en psykolog?

Og vil dette hjelpe?

Eller er ikke tannlegeskrekk innenfor deres område i det hele tatt? ( isåfall burde det være)

Vet du om hypnose kunne hjelpe, eller er det bare humbug?

Har tanneværk nå skjønner du, så dette er både en uutholdelig situasjon og meget frustrerende....

Håper du svarer

mhv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106686-nhd-gjelder-tannlegeskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et tannhelse-forum hvor det er skrevet en del.

Ellers kan du se på forum om trygdespørsmål når det gjelder økonomien.

Søkte på tannlegeskrekk her inne:

http://search.doktoronline.no/searchbin/fsearch?_cmd=search&words=tannlegeskrekk&edit=1&type=0&forum=0&entries=25&x=22&y=7

Det er et tannhelse-forum hvor det er skrevet en del.

Ellers kan du se på forum om trygdespørsmål når det gjelder økonomien.

Søkte på tannlegeskrekk her inne:

http://search.doktoronline.no/searchbin/fsearch?_cmd=search&words=tannlegeskrekk&edit=1&type=0&forum=0&entries=25&x=22&y=7

Takk for svar, men jeg tviler på jeg får vite noe mer der enn hva jeg allerede har fått vite på møtene med trygdekontoret, de ba meg nemlig om å prøve psykolog ang skrekken, angsten osv...

Har god kommunikasjon med han spesialisten, og han svarer meg bra, men ingenting hjelper på meg!

" Brendt barn skyr ilden"

Det jeg vil vite er om jeg har mulighet tilå få attester fra psykolog, som vurderer om jeg har... eheee. hva skal jeg kalle det "Psykotisk tannlegeskrekk" og derfor gjøre det letter for meg å fått gått til behandling!

Takk for svar, men jeg tviler på jeg får vite noe mer der enn hva jeg allerede har fått vite på møtene med trygdekontoret, de ba meg nemlig om å prøve psykolog ang skrekken, angsten osv...

Har god kommunikasjon med han spesialisten, og han svarer meg bra, men ingenting hjelper på meg!

" Brendt barn skyr ilden"

Det jeg vil vite er om jeg har mulighet tilå få attester fra psykolog, som vurderer om jeg har... eheee. hva skal jeg kalle det "Psykotisk tannlegeskrekk" og derfor gjøre det letter for meg å fått gått til behandling!

Spørs vel om du har psykotisk tannlegeskrekk, hehe :)

Det har vel helst med angst å gjøre.

Jeg fikk i min tid trekt alle visdomstennene på sykehus under narkose fordi jeg sa jeg hadde angst for det. Tannlegen visste antagelig om at jeg hadde en psykisk lidelse, men jeg har ikke angst, så det går vel litt på skjønn i en del tilfeller.

Jeg kjenner ikke til reglene for å få dekt denne type behandling, kanskje han "lystgass"-tannlegen vet mer?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tannlegeskrekk er faktisk den vanligste av alle såkalte spesifikke fobier. Diagnosen er det legen, psykologen eller psykiateren som må stille.

Jeg er ingen trygdeekspert, men jeg vil anta at Trygdekontoret vil kunne gi deg støtte til de _ekstra_ kostnader denne skrekken påfører deg. De "vanlige" kosnadene må du vel dekke selv på samme måte som andre.

Tannlegeskrekk er faktisk den vanligste av alle såkalte spesifikke fobier. Diagnosen er det legen, psykologen eller psykiateren som må stille.

Jeg er ingen trygdeekspert, men jeg vil anta at Trygdekontoret vil kunne gi deg støtte til de _ekstra_ kostnader denne skrekken påfører deg. De "vanlige" kosnadene må du vel dekke selv på samme måte som andre.

Så jeg kan gå til en psykolog og få han til å skrive en attest?

De vanlige utgiftene betaler jeg selfølgelig selv, men de spesefikke kostnadene til lystgass da det koster 1130,- kr pr time med lystgass såblir regninga en del større!

Hadde bare vært så fint å fått det dekt...

Ps: Tannlegeskrekk er ikke noe diagnose sier tannlegene, derfor er ikke dette noe trygdekontoret dekker... Det er årlig oppe på trygdekontoret, men tannlegene NEKTER å godta dette som en sykdom..... Det går vel på pengene tenker jeg!

Det er iallefall det de sier på trygdekontoret, de mener tannlegene har hull i hodet som ikke skjønner merutgiftene dette fører til de med tannlegeskrekk!

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så jeg kan gå til en psykolog og få han til å skrive en attest?

De vanlige utgiftene betaler jeg selfølgelig selv, men de spesefikke kostnadene til lystgass da det koster 1130,- kr pr time med lystgass såblir regninga en del større!

Hadde bare vært så fint å fått det dekt...

Ps: Tannlegeskrekk er ikke noe diagnose sier tannlegene, derfor er ikke dette noe trygdekontoret dekker... Det er årlig oppe på trygdekontoret, men tannlegene NEKTER å godta dette som en sykdom..... Det går vel på pengene tenker jeg!

Det er iallefall det de sier på trygdekontoret, de mener tannlegene har hull i hodet som ikke skjønner merutgiftene dette fører til de med tannlegeskrekk!

Tannlegeskrekk går inn i diagnosen i ICD-10

F40.2 Spesifikke (isolerte) fobier.

I den norske utgaven av boken (s. 135) nevnes tannlegebesøk som en av 12 eksempler på slik fobi.

At tannlegene bestrider diagnosen, får være deres sak. Her får trygdekontoret bare kjøre over dem slik en av og til må gjøre med uvitende og/eller stae personer.

Gjest kvitt den...

I den norske utgaven av boken (s. 135) nevnes tannlegebesøk som en av 12 eksempler på slik fobi.

At tannlegene bestrider diagnosen, får være deres sak. Her får trygdekontoret bare kjøre over dem slik en av og til må gjøre med uvitende og/eller stae personer.

Din dol-kollega på tannlege-forumet kan alt dette, og mer til.

Takket vær han ble jeg kvitt min tannlegeskrekk. :-)

Gjest kvitt den...

fortell!

Det er ikke mye å fortelle. Jeg tok kontakt, og fortalte om problemet. Jeg møtte tannlegene i starten utfor klinikken og ble kjent. Det hjalp svært mye. Etterhvert ble en behandling til to og tre. Om jeg bruker andre tannleger? Nei, ikke ennå, men kanskje den dagen kommer også?

Ok, takker for svarene i allefall :)

Det er ikke mye å fortelle. Jeg tok kontakt, og fortalte om problemet. Jeg møtte tannlegene i starten utfor klinikken og ble kjent. Det hjalp svært mye. Etterhvert ble en behandling til to og tre. Om jeg bruker andre tannleger? Nei, ikke ennå, men kanskje den dagen kommer også?

Nå er den tannlegen jeg bruker også slik, men JEG går heller ikke til andre...

Denne tannlegen lar MEG bestemme, om jeg vil eller ikke når jeg kommer dit, da prater vi heller om problemene, han er innforstått med at det er mine tidligere tannleger som har ødelagt meg, fordi han har flere pasienter fra samme tannlegene. (bor i bygd, han er i nærmeste by)

Poenget med hele prosessen han vil jeg skal gjennom er endag å bli kvitt skrekken, som i terapi, men det hjelper lite når det koster endel, og du har såvidt at du greier deg med mat i månden, da må man jo få hjelp noen sted!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...