Gå til innhold

Sykepleiere og hjelpepleiere

Anbefalte innlegg

Gjest sjefssykepleier

Niks, jeg er psykologistudent, jobber bare som pleieassistent i Hjemmesykepleien om sommeren.

Du har nok overhodet ikke lov å administrere medisiner, du burde både for din egen del og pasientene nekte.

Bydelsoverlegen der du jobber later til å være fullstendig på jordet :-(

mvh

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tornerose

10

• soleil

8

• Jane

5

• Kizza1365380506

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjefssykepleier

jeg har jobbet litt i hjemmetjenesten, og har ingen som helst helseutdanning, men har fra dag 1 levert ut medisiner som er lagt ut av de som har ansvaret, og deler ut fra dosett....

Men lov er det ikke, det er nok deg og pasienten det går utover om du gjør feil.

Pasienten kan lide overlast, og er det alvorlig nok feil blir du oppsagt og trolig dømt.

Desverre for deg så går som regel arb. giver fri.

Du burde nekte å ta på deg oppgaver du ikke er kvalifisert for.

mvh

Gjest snart spl

Du har nok overhodet ikke lov å administrere medisiner, du burde både for din egen del og pasientene nekte.

mvh

Bare dele ut fra dosett.

Ånei, jeg vil aldri ha ansvar i mer forstand nei :-)

mvh

Det er godt mulig, men dette gjelder ikke bare én bydel i Oslo, men flere og i tillegg diverse vikarbyråer. Jeg vet ikke helt hva som er riktig nå, jeg antar at når både tilsynsfarmasøyt og bydelsoverleger har skrevet under på at dette er riktig (vel vitende om at jeg og de andre er ufaglærte) så har jeg ingen grunn til å tro at det var galt. En annen sak er at med den ekstremt dårlige bemanningen det er i enkelte bydeler ville det å nekte ufaglærte å dele ut medisiner føre til at mange brukere faktisk ikke ville få medisinene sine fordi det ofte bare er en faglært ansatt på jobb enkelte vakter.

Gjest det er visst lov..

Ja med dispensasjon har du lov ja :))))))

du sier med dispensasjon, fra hvem da? når det egentlig ikke er lov for ufaglærte å dele ut medisin (som det står her). Da gir man vel bare dispansasjon til alle, så kan hvem som helst dele ut medisiner...?

Gjest det er visst lov..

Men lov er det ikke, det er nok deg og pasienten det går utover om du gjør feil.

Pasienten kan lide overlast, og er det alvorlig nok feil blir du oppsagt og trolig dømt.

Desverre for deg så går som regel arb. giver fri.

Du burde nekte å ta på deg oppgaver du ikke er kvalifisert for.

mvh

Hm, må nok trekke stor tvil til det du sier, har aldri hørt noe om at det ikke er lov for meg å dele ut medisiner, det er tvert om det jeg har blitt gitt i oppgave når jeg drar ut i hjemmetjenesten, selv som ufaglært....Og at jeg kan bli sparket og få andre konsekvenser for det?? Det er svært strengt der jeg jobber, jeg deler jo kun ut medisiner som pasienter har gått på i lang tid, og setter ikke sprøyter eller noe sånt....

hvor står det i lover og regler at det ikke er lov?

Annonse

du sier med dispensasjon, fra hvem da? når det egentlig ikke er lov for ufaglærte å dele ut medisin (som det står her). Da gir man vel bare dispansasjon til alle, så kan hvem som helst dele ut medisiner...?

Det er i allefall det jeg har lært, både pleieassistenter og hjemmehjelpere kan ta et medisinkurs slik jeg har tatt hvor man lærer om bivirkninger, forskjellige typer preparater, måter å gi disse preparatene på og man må ha litt praksis med en sykepleier (de skal se hvordan du deler ut medisinene, at du dokumenterer det i hjemmejournalen osv).

Gjest sjefssykepleier

Hm, må nok trekke stor tvil til det du sier, har aldri hørt noe om at det ikke er lov for meg å dele ut medisiner, det er tvert om det jeg har blitt gitt i oppgave når jeg drar ut i hjemmetjenesten, selv som ufaglært....Og at jeg kan bli sparket og få andre konsekvenser for det?? Det er svært strengt der jeg jobber, jeg deler jo kun ut medisiner som pasienter har gått på i lang tid, og setter ikke sprøyter eller noe sånt....

hvor står det i lover og regler at det ikke er lov?

Jeg har ikke tid til å lete i lover nå, men både sykehjem og hjemmesykepleien er underlagt kommunehelseloven.

Gjest sjefssykepleier

Det er i allefall det jeg har lært, både pleieassistenter og hjemmehjelpere kan ta et medisinkurs slik jeg har tatt hvor man lærer om bivirkninger, forskjellige typer preparater, måter å gi disse preparatene på og man må ha litt praksis med en sykepleier (de skal se hvordan du deler ut medisinene, at du dokumenterer det i hjemmejournalen osv).

Sykepleier har ikke lov til å gi medisindispensajopn, det er det kun tilsynslegen som har og den skal være tidsavgrenset og personlig.

Gjest sjefssykepleier

Nei man gir ikke dispensajon til alle, det er tilsynslegen som kan gi disp.

Sj.pleier studenten i denne tråden her har en helt annen ballast enn deg og Tornerose, og kan følgelig få disp.

mvh

Gjest sjefssykepleier

Det er godt mulig, men dette gjelder ikke bare én bydel i Oslo, men flere og i tillegg diverse vikarbyråer. Jeg vet ikke helt hva som er riktig nå, jeg antar at når både tilsynsfarmasøyt og bydelsoverleger har skrevet under på at dette er riktig (vel vitende om at jeg og de andre er ufaglærte) så har jeg ingen grunn til å tro at det var galt. En annen sak er at med den ekstremt dårlige bemanningen det er i enkelte bydeler ville det å nekte ufaglærte å dele ut medisiner føre til at mange brukere faktisk ikke ville få medisinene sine fordi det ofte bare er en faglært ansatt på jobb enkelte vakter.

Kommunens dårlige administrering og underdekning av kvalifisert personell, gir ingen rett til lempfeldig håndtering av medisinlovgivningen.

Sykepleier har ikke lov til å gi medisindispensajopn, det er det kun tilsynslegen som har og den skal være tidsavgrenset og personlig.

Det er heller ingen sykepleier som har gitt meg dispensasjonen, det var bydelsoverlegen og dispensasjonen varer i to år.

Annonse

Gjest sjefssykepleier

Det er heller ingen sykepleier som har gitt meg dispensasjonen, det var bydelsoverlegen og dispensasjonen varer i to år.

Tidsavgrensingen er for lang, skal være for max 1 år av gangen.

Men du skulle ikke hatt noen disp. desverre :-(

Jeg har ikke tid til å lete i lover nå, men både sykehjem og hjemmesykepleien er underlagt kommunehelseloven.

Jeg er "bare" pleieassistent. Jeg har dog tatt medisinkurs, og jeg har fullmakt til å dele ut medisiner på det kommunale sykehjemmet hvor jeg jobber.

Men jeg må si jeg ikke liker å gjøre dette, og jeg har sagt i fra til avdelingsleder. Jeg har ikke nok kunnskaper om de forskjellige medisinene jeg deler ut, og hva om jeg skulle gjøre en alvorlig feil. Nei, jeg taklet ikke ansvaret.

Jeg synes egentlig det er merkelig at en med null utdanning innen faget kan få fullmakt til å dele ut medisiner, på grunnlag av det lille medisinkurset som man fyker igjennom på bare få dager. Jeg har spurt om det virkelig er lov at ufaglærte deler ut medisiner, og joda, det er visst det, i hvert fall i vår kommune. Så vidt jeg har skjønt er det forskjell fra kommune til kommune.

Jeg er "bare" pleieassistent. Jeg har dog tatt medisinkurs, og jeg har fullmakt til å dele ut medisiner på det kommunale sykehjemmet hvor jeg jobber.

Men jeg må si jeg ikke liker å gjøre dette, og jeg har sagt i fra til avdelingsleder. Jeg har ikke nok kunnskaper om de forskjellige medisinene jeg deler ut, og hva om jeg skulle gjøre en alvorlig feil. Nei, jeg taklet ikke ansvaret.

Jeg synes egentlig det er merkelig at en med null utdanning innen faget kan få fullmakt til å dele ut medisiner, på grunnlag av det lille medisinkurset som man fyker igjennom på bare få dager. Jeg har spurt om det virkelig er lov at ufaglærte deler ut medisiner, og joda, det er visst det, i hvert fall i vår kommune. Så vidt jeg har skjønt er det forskjell fra kommune til kommune.

Tror det er praksis over store deler av landet.. At en kan ta et medisinkurs og få fullmakt til utdeling fra dosett på et spesifikt arbeidssted...

Veldig synd fordi mange 'takler' ikke dette ansvaret pga redsel for å gjøre feil, som dog er forsvarlig.. Mange føler inkompetanse og uvitenhet ovenfor de medisinene de deler ut.. Riktignok er dosettene lagt av sykepleier og kvalitetssikret, men allikevel feil forekommer.. Og uten farmakologilære har man heller ikke like store forutsetninger for å identifisere bivirkninger av spesifikke medikamenter...

Så det er fortsatt stort potensiale for helsenorge...

Kizza1365380506

Hjelpepleiere kan ta medisinkurs og få lov å dele ut medisiner som en sykepl har lagt ja. Men de får dispensasjon fra legen i det distriktet.

Er selv sykepleierstudent, og har lov på et sykehjem å dele ut, men ikke legge uten utdanning. Ganske strengt, heldigvis for det:-)

Elles kan er sykepleier -legge inn kateter, sette venefloner, sprøyter, stelle sår, skriver rapporter, de har ansvar for pasientene og delegerer til hj.pl, ,

Er nå i praksis på sykehus, og stort sett går sykepleiere og hj.pl i samme jobben. Litt små forskjeller ja.

-Og så klart er det lønnsforskjell:-)

Ja men så har du tre års studier som sykepleieren har studielån for mens hjelpepleieren mest sannsynlig har arbeidet. Dessuten må det jo være litt forskjell når sykepleieren har mest ansvar. Eller tar jeg feil nå igjen? Er lønnsforskjellen stor på nyutdannet sykepleier og nyutdannet hjelpepleier?

Jeg har ikke sagt at det gjelder bare ufaglærte eller assistenter. Det gjelder alle.

Du MÅ lese hva som skrives.

mvh

Hjelpepleiere med medisinkurs kan gi medisiner fra dosett og det som står på eventuelt når de har medisinkurs.

Dette har kommunelegen godkjent og slik fungerer det på sykehjem og i hjemmesykepleien her i kommunen.

Gjest sjefssykepleier

Hadde bare alle assistenter og pleimedhjelpere hatt like stor selvinnsikt som deg :)

Du kan hilse avdelingslederen din med at det på deres avdeling så blir loven brutt.

Loven varierer IKKE fra kommune til kommune, den er lik overalt.

mvh

Gjest sjefssykepleier

Hjelpepleiere med medisinkurs kan gi medisiner fra dosett og det som står på eventuelt når de har medisinkurs.

Dette har kommunelegen godkjent og slik fungerer det på sykehjem og i hjemmesykepleien her i kommunen.

Men det er feil, de skal i tillegg ha en tidsavgrenset medisindispensajon fra tilsynslegen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...