Gjest concerned Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hei, Jeg har en far som har alvorlige problemer. men han selv nekter for att han har ett problem. Jeg har prøvd å lese om hva det kan være, men det er så mye att jeg klarer ikke å finne noe som passer.....VÆR SÅ SNILL å hjelp meg hvis noen har noen gode råd.... Det er vanskelig å forklare men i en kort versjon...: Han er ekstremt paranoid.Han må ha fullstendig kontroll på alt. (Min mor må være hjemme fra jobben på minuttet hvis han ikke skal bli sinna, og jeg som er dattra hans er gift og har barn ringer han til hver morgen for å høre "timeplanen"...) Han er veldig manipulerende, utrolig stygg mot min mor, gjør alt for å få henne til å bli lei seg,Men er hyggelig, koselig og hjelpsom mot alle andre. Han er veldig sinna, lei seg, griner masse, skifter humør på sekundet. Han lyver om alt, selv i ting som ikke betyr noe og som han lett "blir tatt i". Han glemmer ting, nekter for å ha sagt ting i samme setning. Klarer aldri å fullføre en samtale nesten ikke en setning uten å ha skiftet samtale emne 3-4 ganger... Han truer mamma med att han skal ta selvmord hvis hun ikke forandrer seg totalt...Han har også truet henne med att han skal drepe henne, Men han er ikke en voldelig person. Har aldri utøvet noen form for vold i sitt liv. Dette er bare litt, og det kan virke mye, men han er så utspekulert att med mindre man lever med ham så går det ikke an å merke noe. Er det noen form for sammenheng mellom alt dette. Hva kan det muligens være? Han nekter å gå til lege, så det kan vi glemme, men bare å vite att han har en psykisk lidelse istedenfor å gå rundt å lure på om han er rett og slett er slem hadde hjulpet masse. (kan kanskje legge til att han har vært utsatt for kjemikaler hele livet da han har jobbet som maler/gulvbelegger etc.) Dette ble ekstremt langt så hvis du har tatt tid med å lese dette vil jeg bare si takk og håper att noen har noen gode råd til meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Dette hørtes ille ut! Håper for hele familiens del at dette er noe man kan behandle. Det spørs om han har en personlighetsforstyrrelse. Les mer om de to diagnosene som er nevnt under. Søk her feks: http://www.kvasir.no Og søk i artikler her: http://www.psykiskhelse.no Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og Dyssosial personlighetsforstyrrelse 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-626948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Høres ut som om han har en form for personlighetsforstyrrelse, ihvertfall, og at han er lystløgner. Lystløgnere, har jeg forstått, gjør dette fordi de ønsker å hevde seg ved å fortelle en god historie. Det gjør godt for et usikkert selvbilde. Så med andre ord, så er det sterk usikkerhetsfølelse som gjør at han er slik. NHD har i et tidligere innlegg, sagt at drapstrusler alltid skal meldes til politiet. Så det gjelder i dette tilfellet også. Drapstrusler skal man alltid ta alvorlig, men det kommer sterkt an på, også, hva slags type lidelse han har. Så jeg ville anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med noen for å utrede nærmere om dette, nærmeste familievernkontor kan være en mulighet, der skulle det vanligvis ikke være så vanskelig å få time. Men jeg syns at fastlegen hans skulle få vite om dette, fordi det så direkte berører din fars helse. Det beste ville naturligvis vært om din mor selv tok kontakt med legen hans, men dersom du føler dette blir en for stor belastning for din mor, eller på andre måter føler at det ikke går an å gjøre det på den måten, så bør du ta kontakt selv. Eller ta en time hos privatpraktiserende psykolog for å snakke om dette, kan også være lurt. Der er det ikke så lang venteliste, blir omtrent som å gå til frisøren. Håper du finner en løsning på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-626970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hei Jeg har ikke lyst til å stille noen "diagnose", men synes det er leit at en person får styre så mye av livet til andre. Jeg har stor forståelse for at du befinner deg i en vanskelig situasjon og ikke minst tenker du vel mye på hvordan mamman din har det i sin hverdag med ham. Dessverre finnes det ingen mulighet for å hjelpe ham, hvis han ikke selv erkjenner at han har problemer og er villig til å gjøre noe med det. Du kan imidlertid beskytte deg selv mot daglige telefoner. Du kan la vær og ta den, eller du kan forklare ham at du ikke orker å bli utsatt for dette hver dag. Din mor har også valgmuligheter. Hun behøver ikke bli hos denne mannen. Og kanskje det er nettopp et krav om endring fra hennes side som kan få ham til å søke hjelp. Det er en utrolig vanskelig situasjon for alle involverte parter. Har pappan din alltid vært slik? Eller har det skjedd endringer i livet hans som gjør at han har forandret seg i senere tid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-627004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest concerned Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Dette hørtes ille ut! Håper for hele familiens del at dette er noe man kan behandle. Det spørs om han har en personlighetsforstyrrelse. Les mer om de to diagnosene som er nevnt under. Søk her feks: http://www.kvasir.no Og søk i artikler her: http://www.psykiskhelse.no Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og Dyssosial personlighetsforstyrrelse Takker for hjelpen, jeg skal lese litt om det du foreslo. Forhåpentligvis kan det nærme seg det jeg ser etter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-627306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest concerned Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Høres ut som om han har en form for personlighetsforstyrrelse, ihvertfall, og at han er lystløgner. Lystløgnere, har jeg forstått, gjør dette fordi de ønsker å hevde seg ved å fortelle en god historie. Det gjør godt for et usikkert selvbilde. Så med andre ord, så er det sterk usikkerhetsfølelse som gjør at han er slik. NHD har i et tidligere innlegg, sagt at drapstrusler alltid skal meldes til politiet. Så det gjelder i dette tilfellet også. Drapstrusler skal man alltid ta alvorlig, men det kommer sterkt an på, også, hva slags type lidelse han har. Så jeg ville anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med noen for å utrede nærmere om dette, nærmeste familievernkontor kan være en mulighet, der skulle det vanligvis ikke være så vanskelig å få time. Men jeg syns at fastlegen hans skulle få vite om dette, fordi det så direkte berører din fars helse. Det beste ville naturligvis vært om din mor selv tok kontakt med legen hans, men dersom du føler dette blir en for stor belastning for din mor, eller på andre måter føler at det ikke går an å gjøre det på den måten, så bør du ta kontakt selv. Eller ta en time hos privatpraktiserende psykolog for å snakke om dette, kan også være lurt. Der er det ikke så lang venteliste, blir omtrent som å gå til frisøren. Håper du finner en løsning på det. Hei, Det med lystløgner har jeg aldri tenkt på, men det stemmer nok att han har ett dårlig selvbilde. Skal lese litt mer om det også. Det er vanskelig å rapportere ham for de drapstruslene. De virker så vage noen ganger. Det er aldri direkte "Jeg skal drepe deg", men kommentarer som "Snart skal jeg få en slutt på dette", eller kommentarer i forhold til en artikkel eller tv innslag om noen som blir drept og da kan han si att "Ja du skal passe deg du, kanskje det blir deg neste gang... " Min mor har den samme fastlegen og hun har fortalt ham litt. Han ville sende henne til en sånn psykolog bare slik att hun fikk snakket ut, men faren min fant henvisningen som selvfølgelig ble sendt hjem og han hentet posten. Så da ble det masse bråk om dette også. Men min mor har nevnt til legen om truslene. De sier att så lenge han ikke faktisk gjør noe voldelig så kan de ikke gjøre noe uten att han selv vil. Igjen takk for svar, og jeg tror jeg skal lese mer om personlighetsforstyrrelser... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-627308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest concerned Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei Jeg har ikke lyst til å stille noen "diagnose", men synes det er leit at en person får styre så mye av livet til andre. Jeg har stor forståelse for at du befinner deg i en vanskelig situasjon og ikke minst tenker du vel mye på hvordan mamman din har det i sin hverdag med ham. Dessverre finnes det ingen mulighet for å hjelpe ham, hvis han ikke selv erkjenner at han har problemer og er villig til å gjøre noe med det. Du kan imidlertid beskytte deg selv mot daglige telefoner. Du kan la vær og ta den, eller du kan forklare ham at du ikke orker å bli utsatt for dette hver dag. Din mor har også valgmuligheter. Hun behøver ikke bli hos denne mannen. Og kanskje det er nettopp et krav om endring fra hennes side som kan få ham til å søke hjelp. Det er en utrolig vanskelig situasjon for alle involverte parter. Har pappan din alltid vært slik? Eller har det skjedd endringer i livet hans som gjør at han har forandret seg i senere tid? for att du tok deg tid til å lese. Det er nok mange som ikke hadde orket å holde ut, men min mor føler att hun vil pga av familien. (Jeg har sagt mange ganger att hun må tenkte på seg selv og ikke oss voksne barn...men hun insisterer på å ikke bryte opp familien) Jeg unngår telefonene ganske ofte, og finner meg veldig lite i kontrollen hans. Det er selvfølgelig verre for min mor, hun går igjennom perioder hvor hun tror att ja kanskje han har rett og att hun er så ond som han skal ha det til, og da prøver hun å føye seg. Eller så kan hun ha en periode hvor hun er så oppgitt att hun mener hun kan ikke gjøre noe mer, og da gjør hun akkurat som hun vil, (med forbehold) og det kan vare en liten stund før hun får dårligsamvittighet og prøver den andre måten igjen.... Han har nok hatt problemer hele livet, men det har vært en merkbar stor forskjell de siste 3-4 årene. Da har han blitt skikkelig ille. Det rare er att hadde jeg hørt om det fra noen andre så hadde nok jeg aldri skjønt hvorfor vi lever sånn, men når det er min egen far så er det utrolig mye vanskeligere. Jeg vet att han elsker sine barn over alt på jord og nå spesielt hans barnebarn...(sønnen min) det virker som om han er hele livet hans så det er vanskelig å distansere seg når han helst vil se ham hver dag. (Må legge til att sønnen min elsker å være sammens med bestefaren sin også Jeg tror det hjelper hvis vi kan finne ut kanskje hva som feiler han, så slipper vi tankene om att han gjør det på gjørs og er bare slem... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-627315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernemor Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hvis han ikke VIL til psykolog/psykiater, så kan dere heller ikke få noen diagnose. HAN vil ikke ha forandring, for det er DERE som er plaget av dette. Eneste løsningen på dette for din mor, er å si at hvis ikke du søker hjelp, så du blir lettere å leve med, så kommer jeg til å flytte. OG hun må ha gjort opp med seg selv at hun flytter, slik at det ikke blir en tom trussel. Eventuelt kanhun flytte tilbake senere hvis han viser vilje til å gjøre noe med situasjonen. Dere kan kanskje hjelpe henne litt med det praktiske. Ikke minst trenger hun at DERE støtter henne overfor han. At dere direkte sier til han at dere mener deres mor gjør det rette. Slik du forteller det er faren din en mann som (uavhengig av om grunnen er dårlig personlighet, psykdom eller løsemiddelskade) ødelegger familien sin og IKKE er villig til å gjøre noe med det. Da erd et heller ikke synd på han. La han forstå at hvis han vil prøve å få til enforandring, så vil dere også støtte han på veien. Men ikke la det bli en sovepute slik at han bare lover og så går det et år til uten endring, han lover igjen, det går ett år til osv osv. HAN har fått nok advarsler og sjanser. Nå er det din mor som burde få et godt liv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-627393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei, Det med lystløgner har jeg aldri tenkt på, men det stemmer nok att han har ett dårlig selvbilde. Skal lese litt mer om det også. Det er vanskelig å rapportere ham for de drapstruslene. De virker så vage noen ganger. Det er aldri direkte "Jeg skal drepe deg", men kommentarer som "Snart skal jeg få en slutt på dette", eller kommentarer i forhold til en artikkel eller tv innslag om noen som blir drept og da kan han si att "Ja du skal passe deg du, kanskje det blir deg neste gang... " Min mor har den samme fastlegen og hun har fortalt ham litt. Han ville sende henne til en sånn psykolog bare slik att hun fikk snakket ut, men faren min fant henvisningen som selvfølgelig ble sendt hjem og han hentet posten. Så da ble det masse bråk om dette også. Men min mor har nevnt til legen om truslene. De sier att så lenge han ikke faktisk gjør noe voldelig så kan de ikke gjøre noe uten att han selv vil. Igjen takk for svar, og jeg tror jeg skal lese mer om personlighetsforstyrrelser... Jeg sa ikke så mye om dette i svaret til deg sist, men jeg er enig med vedkommende som skrev noe sånt noe som at dette ikke er ditt ansvar. Din mor velger å leve sammen med faren din, det er hennes valg. Det kan ikke være ditt ansvar. Selv om jeg skjønner det føles tungt for deg å se at hun sliter. Har dere forsøkt å konfrontere faren din med de følelsene dere har? Det ville være en god idé dersom moren din tok kontakt med et familievernkontor, der det eventuelt kan forsøkes terapi. Men det er sant som legen sier, at det nok ikke kan gjøres noe, uten at han selv vil ha behandling. Men hun kan ha samtaler der alene også, og de kan hjelpe henne med situasjonen. Og terapi vil han antakeligvis ikke ha, siden det fungerer så bra for han, og han kan oppføre seg slik mot dere, og ingen hverken konfronterer ham med det eller det ikke skjer noen endringer i livet hans som en følge av måten han oppfører seg på. Det jeg tror din mor må gjøre, hvis hun vil ha en forandring på livssituasjonen sin, er å forlange at han skal gå i terapi for problemene sine, og ikke godta den slags oppførsel mere, med dulgte hentydninger og diverse manipulasjon. Men samtidig sørge for å ha støtte, f. eks. fra psykolog. Jeg skjønner det ble bråk, da det ble forsøkt at hun skulle til psykolog, men det må kunne la seg ordne med legen hennes, dette, at psykologavtaler går til legen, og legen tar kontakt med din mor direkte, uten at mannen hennes er nødt til å vite om det, i første omgang. Hvordan fungerer dette ellers da, kan moren din gå noe sted uten at han vet om det? Syns det høres ut som om dette kan anmeldes, jeg. Er da vel ikke lovlig med slik frihetsberøvelse. Dere kan også ta kontakt med et sosialsenter eller krisesenter, for å få høre hva de synes der. Eller politiet, dersom truslene fortsetter å komme. Lykke til videre, hører gjerne fra deg igjen, om hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107026-er-det-noen-som-kan-peke-meg-i-riktig-retning/#findComment-627460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.