shine1365380528 Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hei! Trenger hjelp, vi er så bekymret for gutten vår, og lurer på om det er "noe med han". En liten beskrivelse av hverdagen: - han er vår eldste, snart 5 år, to mindre søsken - var svært aktiv i magen (det skjønte jeg jo ikke før etter de to andre graviditetene) og som baby. Slapp ikke puppen på ett år og krevde mye av meg som baby - han er nå snart 5, er meget ukonsentrert, hopper fra en aktivitet til en annen, klarer ikke å bestemme seg for hva han vil gjøre. Han har aldri noensinne sittet med en aktivitet (bortsett fra film/tv) i mer enn 10 minutter. - han er agressiv, og når han blir sint blir han også destruktiv - sinnet kommer i alle situasjoner gjennom hele dagen. Han blir rasende for alle slags småting, selv ting som han selv har ønsket - han bruker mye stygge ord og roper og skriker, det virker som om han prøver å provosere - når han leker med andre blir ahn ofte så "tøff" at de trekker seg unna, han virker truende tror jeg. Han kan for eksempel løpe mot andre med en pinne (som er et sverd i hans verden) eller en stein. Han gjør ikke noe mer, men det fører til at andre barn blir redde. - han foretrekker å "leke" med eldre barn, og jobber veldig for å likne på dem i det de sier og gjør - når han er sint på meg slår han, men jeg har aldri sett at han har vært voldelig mot andre voksne - han er intelligent, har ikke tale eller motorikk-vansker, og har ellers utviklet seg normalt Det er sikkert mer, men man kommer liksom ikke på alt i farten... Vi er bekymret for ham. Er så redd for at han ikke skal få venner, at andre voksne skal sette ham i "bråkmaker-båsen" uten å gi ham en sjanse osv... Han er så omsorsfull, og han så mange kloke tanker om ting! En så fin gutt. Egentlig. Men det er lengre og lenngre mellom hver gang vi får se den siden av ham. Hvis noen av dere med erfaring kan komme med gode råd blir jeg veldig takknemlig. Hva gjør jeg hvis jeg vil ha ham utredet? Hvem tar jeg kontakt med og hva sier jeg? Vi har ikke snakket med noen fagfolk om dette. Har liksom hele tiden tenkt at det er alderen, søskensjalusi, alderen... Men nå har det vært "alderen" i 5 år og... vel jeg er bekymret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107043-vi-er-s%C3%A5-bekymret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
spor1365380431 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei! Vet mye om å bekymre oss vi også så jeg føler med dere. Men, det er hjelp å få...Be legen eller barnehagen om en henvisning til PPT, der vil din beskrivelse av vanskene danne utgangspunkt for videre utredning/behandling. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107043-vi-er-s%C3%A5-bekymret/#findComment-627388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei. Det hadde sikkert vært lurt å ta kontakt med ppt og be om en time .Hvis han går i barnehage kan de ordne dette , hvis ikke ring ppt og ta en prat med de ( skriv ned episoder og problematikk i stikkordsform , det er vanskelig å komme på i farta når en er på tråden ) Uansett om gutten har "noe " eller ikke , er det lurt å få litt veiledning og hjelp utifra guttens behov. Uansett ikke ver redd for å si akkurat hvordan ting er , vær sikker på at de på ppt har hørt det meste :-) Det er viktig å vere ærlig for å få den rette hjelpen , Det kan vere vanskelig å "utlevere" ungen sin , men en må bare tenke på at det bare må til ... Ønsker deg lykke til . Du må gi en pip fra deg . Bare spør hvis det er mere du lurer på . Vi er mange her inne som har opplevd det meste .. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107043-vi-er-s%C3%A5-bekymret/#findComment-627391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
polgara Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei "vi er så bekymret" PPT er Pedagogisk Psykologisk tjeneste, og skal ta for seg problemområder knyttet til barnets relasjoner i forhold til barnehage, skole, sfo, o.s.v. PPT diagnostiserer vanligvis ikke ! Men de trenger ofte en diagnose for å kunne arbeide mer effektivt og målrettet i forhold til barnets behov. BUP er barne og ungdomspsykiatrisk tjeneste, de skal ta for seg problemområder knyttet til barnets behov, familieliv, sosiale relasjoner o.s.v. BUP er vanligvis den instansen som diagnostiserer, ved hjelp av PPT, Helsesøster og evt. andre involverte. Hvis dere har en helsesøster som dere føler dere kan snakke med, så be henne om hjelp først, hun vil antagelig kunne hjelpe dere videre. For å få en eventuell utredning i gang vil jeg anta at BUP vil bli den første samarbeidspartneren deres, siden dere ikke nevner noe om at barnet deres går i barnehage. Diagnostisering er en lang og møysommelig prosess, og en diagnose ikke slutten på arbeidet - men begynnelsen på arbeidet med å gi barnet (og familien) en god hverdag. Vi startet denne prosessen da vår sønn var tre år, og da han var 7 1/2 fikk han diagnosen AD/HD. Det har vært blod, svette og tårer - men vi skynder oss langsomt fremover... Ikke vær redd for å be om hjelp og avlastning, barna deres trenger opplagte foreldre ! (Gjør som vi sier, ikke som vi gjør ...:=) Vi ønsker dere lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107043-vi-er-s%C3%A5-bekymret/#findComment-627458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei "vi er så bekymret" PPT er Pedagogisk Psykologisk tjeneste, og skal ta for seg problemområder knyttet til barnets relasjoner i forhold til barnehage, skole, sfo, o.s.v. PPT diagnostiserer vanligvis ikke ! Men de trenger ofte en diagnose for å kunne arbeide mer effektivt og målrettet i forhold til barnets behov. BUP er barne og ungdomspsykiatrisk tjeneste, de skal ta for seg problemområder knyttet til barnets behov, familieliv, sosiale relasjoner o.s.v. BUP er vanligvis den instansen som diagnostiserer, ved hjelp av PPT, Helsesøster og evt. andre involverte. Hvis dere har en helsesøster som dere føler dere kan snakke med, så be henne om hjelp først, hun vil antagelig kunne hjelpe dere videre. For å få en eventuell utredning i gang vil jeg anta at BUP vil bli den første samarbeidspartneren deres, siden dere ikke nevner noe om at barnet deres går i barnehage. Diagnostisering er en lang og møysommelig prosess, og en diagnose ikke slutten på arbeidet - men begynnelsen på arbeidet med å gi barnet (og familien) en god hverdag. Vi startet denne prosessen da vår sønn var tre år, og da han var 7 1/2 fikk han diagnosen AD/HD. Det har vært blod, svette og tårer - men vi skynder oss langsomt fremover... Ikke vær redd for å be om hjelp og avlastning, barna deres trenger opplagte foreldre ! (Gjør som vi sier, ikke som vi gjør ...:=) Vi ønsker dere lykke til ! PPt gir ikke diagnoser , men er med på å utføre endel av forarbeidet på veien mot en diagnose/ eller ikkediagnose .Mange tester og utgreinger som må/bør gjøres før bup kommer i bildet. det er ofte lengre ventetid på bup (barneog ungdom psykiatri)enn det er på ppt. Dessuten gir ppt henvisninger for assistent og spesped i forhold til barnehage/skole . Dette er viktig arbeid da de kan gi målrettet tips ang tilrettelegging /tiltak ol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107043-vi-er-s%C3%A5-bekymret/#findComment-627489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.