Gå til innhold

Hjelp?

Soria

Anbefalte innlegg

Huff, jeg skrev et langt innlegg som forsvant :-(

Får prøve på nytt.

Jeg kjøpte vekter i går 2 stenger x 1,8 kilo, 4 plater x 0,75 kilo og 8 plater x 1,25 kilo.

Jeg trente i dag etter dette programmet: http://www.abilica.no/download/Treningshefte_Manualer.pdf

I tillegg gjorde jeg en øvelse som går på å ta ett skritt frem og bøye foten i nitti graders vinkel og opp igjen om dere skjønner. Startet med oppvarming på ergometersykkel, og trente med to kilo på manualene slik det er anbefalt i heftet jeg viste til.

Problemet er at disse øvelsene stort sett bare gikk på armene og skuldrene. Kjenner det godt der, men jeg kan vel ikke trene bare etter dette programmet tre ganger i uka?

Bør/kan jeg trene aerobic annenhver gang? Eller step?

Noen tips til hvordan jeg skal legge opp et effektivt program når jeg trener hjemme? Vil bare stramme opp litt og bli sterkere i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med jogging/gåtur, eller situps, rompeøvelser...

Jeg har ikke peiling da, men prøver å bli litt sprekere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hantler (manualer) kan du trene armer (foran og bak), skuldre, bryst og rygg. I tillegg kan du f.eks. holde en hantel på brystet når du gjør situps el.l.

Bentrening på 'hjemmebasis'... vel, da vil jeg anbefale sykling eller jogging rett og slett. Løp opp lange trapper, opp og ned, opp og ned, opp og ned... det tar godt på setet.

Du kan selvsagt gjøre benøvelser som vanligvis gjøres i maskiner på helsegym, men da får du jo ikke effekten med mange kilos ekstra tyngde.

Forresten, knebøy kan du gjøre helt gratis hjemme - samt utfall som jeg tror er den øvelsen du snakker om. Begge supre for setet.

Her er noen fine linker med massevis av øvelser, pek og klikk deg fram:

http://www.exrx.net/Lists/MFemale.html

http://www.fitscape.com/tools/tool.cfm?tool=manual&CFID=10087&CFTOKEN=64161427

http://www.iform.no/ovelser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hantler (manualer) kan du trene armer (foran og bak), skuldre, bryst og rygg. I tillegg kan du f.eks. holde en hantel på brystet når du gjør situps el.l.

Bentrening på 'hjemmebasis'... vel, da vil jeg anbefale sykling eller jogging rett og slett. Løp opp lange trapper, opp og ned, opp og ned, opp og ned... det tar godt på setet.

Du kan selvsagt gjøre benøvelser som vanligvis gjøres i maskiner på helsegym, men da får du jo ikke effekten med mange kilos ekstra tyngde.

Forresten, knebøy kan du gjøre helt gratis hjemme - samt utfall som jeg tror er den øvelsen du snakker om. Begge supre for setet.

Her er noen fine linker med massevis av øvelser, pek og klikk deg fram:

http://www.exrx.net/Lists/MFemale.html

http://www.fitscape.com/tools/tool.cfm?tool=manual&CFID=10087&CFTOKEN=64161427

http://www.iform.no/ovelser/

Takk for linkene, mye nyttig der. Det var forresten utfall jeg mente.

Problemet er vel at jeg ikke aner hvordan jeg skal sette sammen et program. Føler at det ble litt feil i dag. Da gjorde jeg bare alle øvelsene i det heftet jeg nevnte. Vil vel gjerne ha noen råd om hva og hvor ofte. Føler meg helt på jordet her, men jeg har virkelig lyst til å få det til.

Jeg skal flytte til en annen kommune snart og der har de treningsstudio, men det hadde vært fint å få begynne litt effektivt hjemme mens jeg venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linkene, mye nyttig der. Det var forresten utfall jeg mente.

Problemet er vel at jeg ikke aner hvordan jeg skal sette sammen et program. Føler at det ble litt feil i dag. Da gjorde jeg bare alle øvelsene i det heftet jeg nevnte. Vil vel gjerne ha noen råd om hva og hvor ofte. Føler meg helt på jordet her, men jeg har virkelig lyst til å få det til.

Jeg skal flytte til en annen kommune snart og der har de treningsstudio, men det hadde vært fint å få begynne litt effektivt hjemme mens jeg venter.

Jeg foreslår at du blar deg bakover i forum for Idrett og trening.

Du kan f.eks. se etter mitt nick, jeg har spurt om _alt_ og fått mange, lange og gode svar.

I tillegg er det bare å lese på nettet. Det har jeg gjort med godt utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du blar deg bakover i forum for Idrett og trening.

Du kan f.eks. se etter mitt nick, jeg har spurt om _alt_ og fått mange, lange og gode svar.

I tillegg er det bare å lese på nettet. Det har jeg gjort med godt utbytte.

Det har jeg holdt på med både i går og i dag. Jeg har lest masse og lært masse :-)

Etter hvert skal jeg bruke det jeg har lært til å sette opp et ordentlig program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muskeldamen

Lurt å begynne med styrketrening. Hvis du vil ha muskler og forbrenne fett, bør du ikke gjøre fom mye og for anstrengende aerobisk trening for ofte, men styrke bør trenes gjerne 3 - 4 ganger i uken. Du kunne kanskje ha glede av disse sidene som motivasjon og for masse virkelig gode råd:

http://www.stumptuous.com/weights.html

Og en liten PS: jenter bør ikke være redd for å bli for muskuløse, det blir de ikke med vanlig trening og kosthold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å begynne med styrketrening. Hvis du vil ha muskler og forbrenne fett, bør du ikke gjøre fom mye og for anstrengende aerobisk trening for ofte, men styrke bør trenes gjerne 3 - 4 ganger i uken. Du kunne kanskje ha glede av disse sidene som motivasjon og for masse virkelig gode råd:

Og en liten PS: jenter bør ikke være redd for å bli for muskuløse, det blir de ikke med vanlig trening og kosthold!

Takk for svarene du har gitt meg. Denne siden du linket til så bra ut, og morsom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskeldamen

Takk for svarene du har gitt meg. Denne siden du linket til så bra ut, og morsom :-)

Dessuten finner to bilder av meg også på sidene hennes....

(Bare for å vise hva styrketrening kan gjøre for kvinner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg leste litt på sidene og det var mye bra å hente selv om det var få øvelser med illustrasjoner. Men bevares, som motivering, helt topp.

Det var ikke mange bilder av andre damer heller, så hvor bildene av deg er... hm...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskeldamen

Hei! Jeg leste litt på sidene og det var mye bra å hente selv om det var få øvelser med illustrasjoner. Men bevares, som motivering, helt topp.

Det var ikke mange bilder av andre damer heller, så hvor bildene av deg er... hm...? :)

Nederst på denne siden:

http://www.stumptuous.com/readers3.html

"Før" og "Etter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på denne siden:

"Før" og "Etter"

Hei igjen, ble så imponert at jeg har lyst til å spørre deg om hva du egentlig har gjort?

Jeg er ganske mange år yngre enn deg, har nå trent i snart fire måneder med fine resultater. De siste par-tre ukene har jeg hatt hendene fulle av mye rart og dermed stagnerer det, kjenner det helt klart. Faktisk kjennes det ut som det går tilbake :-(( Om en uke kan jeg imidlertid trappe opp igjen.

Uansett, gjør mest basisøvelser, spesielt med fokus på ben og sete (knebøy, benspark, benpress). Foruten at jeg merker det på lår og bak har jeg fått fine, definerte armer (gode triceps- og bicepsøvelser). Ellers greier jeg ikke helt å peke på konkrete resultater, men de må jo være der et sted i og med at jeg legger på vekter i alle øvelser med ujevne mellomrom. Det er ikke så lenge siden jeg begynte med benkpress, har ikke teknikken inne ennå, stanga skjelver og skeiver opp og ned :)

Hvis jeg greier å øke volum på musklene generelt vil jeg imidlertid prøve å bli strengere mht. kosten. Jeg vil ikke bli mindre i kroppen, først må jeg få mer muskler før jeg vil kvitte meg med fett. Med 'streng' diett blir jeg altfor tynn og det vil jeg ikke, da får jeg heller leve med den magen jeg har foreløpig.

Men altså... du ser jo helt fantastisk ut og har sikkert hatt enorm glede av treningen. Har du noen gode råd, gode øvelser, supre mattips? Jeg har fått ganske god peiling på disse månedene, men utlært er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nederst på denne siden:

"Før" og "Etter"

WOW! :Impregnert!:

Snakk om resultater!

Syns holdningen din var meget bedre på bilde nr.2 :)

Hehe :)

Foreløpig har jeg bare "før" - bilder å vise til av meg selv, men kanskje etter sommeren en gang har jeg et smekkert "etter" bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskeldamen

Hei igjen, ble så imponert at jeg har lyst til å spørre deg om hva du egentlig har gjort?

Jeg er ganske mange år yngre enn deg, har nå trent i snart fire måneder med fine resultater. De siste par-tre ukene har jeg hatt hendene fulle av mye rart og dermed stagnerer det, kjenner det helt klart. Faktisk kjennes det ut som det går tilbake :-(( Om en uke kan jeg imidlertid trappe opp igjen.

Uansett, gjør mest basisøvelser, spesielt med fokus på ben og sete (knebøy, benspark, benpress). Foruten at jeg merker det på lår og bak har jeg fått fine, definerte armer (gode triceps- og bicepsøvelser). Ellers greier jeg ikke helt å peke på konkrete resultater, men de må jo være der et sted i og med at jeg legger på vekter i alle øvelser med ujevne mellomrom. Det er ikke så lenge siden jeg begynte med benkpress, har ikke teknikken inne ennå, stanga skjelver og skeiver opp og ned :)

Hvis jeg greier å øke volum på musklene generelt vil jeg imidlertid prøve å bli strengere mht. kosten. Jeg vil ikke bli mindre i kroppen, først må jeg få mer muskler før jeg vil kvitte meg med fett. Med 'streng' diett blir jeg altfor tynn og det vil jeg ikke, da får jeg heller leve med den magen jeg har foreløpig.

Men altså... du ser jo helt fantastisk ut og har sikkert hatt enorm glede av treningen. Har du noen gode råd, gode øvelser, supre mattips? Jeg har fått ganske god peiling på disse månedene, men utlært er jeg ikke.

Jeg måtte begynne å trene pga. langvarige og gjentatte ryggproblemer (ikke alvorlige, bare irriterende). Siden jeg i utganspunktet "hatet" å trene, krevde jeg å ha et program som også skulle gi meg pene skuldre og overarmer og flotte lår, altså ikke bare trene ryggen.

Jeg har hele tiden synes at det er viktig å øke vektene og å ha mål. Jeg liker også å ha et nytt program ganske ofte. Jeg brukte internett for å finne bøker og tips om trening. Jeg kom over diskusjonsfora (som denne) hvor man kan stille spørsmål når man lurer på noe. Alt i lat har jeg vekslet mellom programmer hvor man trener hele kroppen oftere, til delte programmer hvor man kun rekker over hele kroppen en gang i uken. Jeg har hatt programmer med både flere og færre, korte og lange sett.

I tillegg til styrketrening har jeg brukt gåing, jogging, sykling og romaskin som aerobisk trening, men skal man ha muskelvekst, bør man ikke drive med hard aerob trening, og ikke overdrive mengden. For tre år siden hadde jeg et veldig effektivt opplegg med jogging eller sykling med middels puls før frokost annen hver dag, kiloene forsvant fint, men samme sak fungerte ikke to år senere, kanskje fordi jeg hadde mindre fett og mer muskler?

Ikke for mye trening er også viktig for styrketrening, musklene vokser i hvile!

Kostholdet mitt har gjennomgått en gradvis rensking, også basert på mye lesing. Skulle jeg nå starte der hvor jeg var for 5 år siden, ville jeg holdt meg til Fedon Lindbergs bøker, det samme har jeg lært fra ulike andre kilder.

MEr rekker jeg ikke skrive akkurat nå, men her er allerede det viktigste, lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne å trene pga. langvarige og gjentatte ryggproblemer (ikke alvorlige, bare irriterende). Siden jeg i utganspunktet "hatet" å trene, krevde jeg å ha et program som også skulle gi meg pene skuldre og overarmer og flotte lår, altså ikke bare trene ryggen.

Jeg har hele tiden synes at det er viktig å øke vektene og å ha mål. Jeg liker også å ha et nytt program ganske ofte. Jeg brukte internett for å finne bøker og tips om trening. Jeg kom over diskusjonsfora (som denne) hvor man kan stille spørsmål når man lurer på noe. Alt i lat har jeg vekslet mellom programmer hvor man trener hele kroppen oftere, til delte programmer hvor man kun rekker over hele kroppen en gang i uken. Jeg har hatt programmer med både flere og færre, korte og lange sett.

I tillegg til styrketrening har jeg brukt gåing, jogging, sykling og romaskin som aerobisk trening, men skal man ha muskelvekst, bør man ikke drive med hard aerob trening, og ikke overdrive mengden. For tre år siden hadde jeg et veldig effektivt opplegg med jogging eller sykling med middels puls før frokost annen hver dag, kiloene forsvant fint, men samme sak fungerte ikke to år senere, kanskje fordi jeg hadde mindre fett og mer muskler?

Ikke for mye trening er også viktig for styrketrening, musklene vokser i hvile!

Kostholdet mitt har gjennomgått en gradvis rensking, også basert på mye lesing. Skulle jeg nå starte der hvor jeg var for 5 år siden, ville jeg holdt meg til Fedon Lindbergs bøker, det samme har jeg lært fra ulike andre kilder.

MEr rekker jeg ikke skrive akkurat nå, men her er allerede det viktigste, lykke til!!!

Det var interessant å lese. Jeg er fortsatt kjempeimponert og har bokmerket lenken :)

Bortsett fra kondistreninga di, kunne det du sier om styrketreninga (nesten) vært meg så langt. Orker ikke noe annet enn lett oppvarming på tredemølla og 30 minutters stepmaskin etter styrketreninga.

Veksler mellom ulike splitter og programmer der som sagt basisøvelsene dominerer. Akkurat nå er jeg fokusert på knebøy og skjønner at det var mulig å forbedre teknikken etter at jeg leste hva Krista skriver (fotstillingen).

Når det gjelder kosthold... jeg ser du nevner Lindbergh... ser at Krista også prioriterer proteiner. Det er vel overskuddet av karbohydrater som gir for mye fett på magen. Vanskelig å minimere inntaket av brød, ris, poteter, pasta synes jeg. Men som sagt, kinkig å ville ha _mer_ fett andre steder på kroppen og _mindre_ fett på magen :-/

Uansett - tusen takk for alle tiders oppmuntring, flotte bilder og hyggelig imøtekommenhet. Du har all grunn til å være stolt av deg selv, mål og resultater. Lykke til videre, du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...