Gå til innhold

Når fortelle om lillesøster / -bror

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

brilleslangen

Ut fra alderen på det barnet dere har fra før, vil jeg råde dere til å vente en stund med å fortelle det. Et barn på 21/2 år har ikke evnen til å se tidsperspektiv på samme måten som oss, og dermed vil ett år være ufattelig lang tid å vente.

Gjest Østvest

Ut fra alderen på det barnet dere har fra før, vil jeg råde dere til å vente en stund med å fortelle det. Et barn på 21/2 år har ikke evnen til å se tidsperspektiv på samme måten som oss, og dermed vil ett år være ufattelig lang tid å vente.

Vi er helt enige med brilleslangen. Har sett at det med tiden er noe av det mest vanskelige for små og kanskje store barn også. Når vi voksne snakker om snart, kan jo også dette være svært forskjellig fra tid til annen. Vi skal snart spise middag, men samtidig så snur snart sola.........

Det skal ikke være lett!!!

carla1365380461

Vi er helt enige med brilleslangen. Har sett at det med tiden er noe av det mest vanskelige for små og kanskje store barn også. Når vi voksne snakker om snart, kan jo også dette være svært forskjellig fra tid til annen. Vi skal snart spise middag, men samtidig så snur snart sola.........

Det skal ikke være lett!!!

Hei

Vi venter et kinagull om ikke så lenge - forhåpentligvis tildeling i løpet av sommeren (skjønt: Hvem vet nå i disse tider...), og har et barn fra før som nå nettopp er fylt 4. I vår familie snakker vi mye og om det meste, så det må være allerede 1.5 år siden vi første gang fortalte den da 2.5-åringen om at han skulle få ei søster eller bror fra Kina. Vi har ikke snakket om det hver dag, sjølsagt, men av og til, og vi har sett i adopsjonsforumsbladene hver gang de kommer, og storebror har kysset bilder og sagt "hun vil jeg ha", og så ferdig med det. Jeg har aldri hatt innrtykk av at han har vært frustrert eller at ventetida har vært uutholdelig - han har egentlig bare "alltid" visst at lillesøster (-bror) kommer en dag, og det har alle andre også. For OSS har det vært den rette måten å gjøre det på.

Hilsen

Vi har en jente på 4 år som vi adopterte fra Kina for vel to år siden. Nå er vi igang med nr.2 og vår datter er veldig klar over at hun skal bli storesøster. Er synlig stolt over de lekene vi har pakket bort som lille.....skal få.

Hun har vært med på samtale med barnevernet, så vi måtte forberede henne noe. Dette snakker vi selvfølgelig ikke om hver dag, men av og til kommer det ulike kommentarer, og navn er vår tulle veldig opptatt av, hun kommer stadig med forslag...

Så til ditt spørsmål,,,jeg tror dette er svært individuelt, og alderen på barnet har selvfølgelig mye å si.

Hei Kinaguri!

Vi er i samme situasjon som dere - vårt første barn er 2 år og 3 mnd. Venter også barn om ca et år. Forhørte meg i barnehagen om hva de mente om dette. Førskolelæreren der mente vi godt kunne vente med å fortelle - kunne begynne når vi fikk tildeling (da er det vel ca to mnd til vi kan hente)

Det er sikkert mange som syns det er riktig å fortelle det tidligere, vi har nå valgt å vente.

Hilsen fra meg

Annonse

Nå i siste runde har vi fortalt barna om familieforøkelsen da godkjenningen kom, i januar iår. På det tidspunktet måtte vi regne med å ha ca. 1 - 1,5 års ventetid igjen før barnet er hjemme.

Minstejenta på 3,5 år ser ut til å trenge denne tiden på å fordøye at hun ikke lengre skal være minst... Storebror har jo vært gjennom dette før og vet at det ennå kan ta lang tid før lillesøster/ - bror kommer hjem til oss.

Vi snakker om temaet nesten daglig, og barna, særlig storebor, inkluderer lillesøster/ - bror i alle fremtidsplaner...;-) Det ser ikke ut til å være problematisk for noen av dem å vente så lenge som vi faktisk må.

Hilsen fra

Angela1365380318

Jeg ville ventet, vanligvis få får vel små søken vite om den nye babyen ca 6mnd før terminen, så hvorfor ikke gjøre det samme med din?

Jeg forstår at du vil at han skal være godt forberedet, slik at det ikke kommer som et sjokk på han, men etter å ha selv vært liten og ventet på søsken og observert andre unger som venter på søsken så ville jeg anbefalt å vente.

Han blir sikkeert glad for nyheten og da er mer en et år å vente utholdelig lenge å vente for en så lten tass. (sikkert for dere voksne også)

Det vil komme mange spørsmål. og ofte, kommer ikke bayen snart, hvorfor er H*n ikke her, hvorfor må H*n bo langt vekke nå osv.

Vanligvis så har jo foreldre en ca dato rundt termin å forholde seg til, men uventede ting kan sje slik at dere må vente enda lengre og det er ikke gøy når man er så liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...