Gå til innhold

Utskrift av legejournal, Vanlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vanlig eller ikke vanlig, så har du innsynsrett, så dette skulle ikke by på noen problemer, har ikke vært ute for at det skulle være problematisk i det hele tatt, selv om jeg har lest det her, på DOL, at det er enkelte pasienter som har hatt vanskeligheter med det.

Det skal helt spesielle, svært uvanlige omstendigheter til, for at den innsynsretten kan begrenses, og at det da er av hensyn til DIN helse at deler av journalen skal holdes skjult for deg.

Du får trolig ikke kopi, men har som Mimmy sier innsynsrett. De fleste leger vil gjennomgå journalen med pasienten, da den inneholder mange fremmedord, og lett kan misforståes.

mvh

Selvsagt skal man kunne få kopi, ser ingen grunn til at man ikke skulle kunne få det. Dette står også i lov om pasientrettigheter. Har tatt kopi av en link der, så du kan se det med selvsyn.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-005.html

Selvsagt skal man kunne få kopi, ser ingen grunn til at man ikke skulle kunne få det. Dette står også i lov om pasientrettigheter. Har tatt kopi av en link der, så du kan se det med selvsyn.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-005.html

Du har selvsagt rett, men kopien deles bare ut etter særskilt forespørsel.

Min erfaring er at de mest av alt foretrekker en gjennomgang sammen:)

Men står du på ditt, så får du nok kopi etter en del runder. (Vi snakker om hele journalen nå)

mvh

Annonse

Joda det stemmer, jeg sa som _regel ikke_ Det betyr ikke alltid :)

mvh

Ok. Var ikke meningen å angripe deg, altså....kan nok hende det i praksis kan være vanskelig, det spørs vel også hvilken lege man har, og hvor komplisert det er, det som står i journalen. Er sant det, at legen foretrekker å gå igjennom journalen med den det gjelder, det er jo til sterk fordel for pasienten, slik at man slipper å lure på ting på egen hånd.

Ok. Var ikke meningen å angripe deg, altså....kan nok hende det i praksis kan være vanskelig, det spørs vel også hvilken lege man har, og hvor komplisert det er, det som står i journalen. Er sant det, at legen foretrekker å gå igjennom journalen med den det gjelder, det er jo til sterk fordel for pasienten, slik at man slipper å lure på ting på egen hånd.

:)

Hvis du ønsker en utskrift av journalen kan du be om dette skriftlig, og de må ha en veldig god grunn til å nekte deg å få det. De har ingen ting med hva du skal bruke den til.

Koster som regel rundt kr 100,-.

Selv ville jeg foretrukket å lese gjennom journalen selv førts, og så eventuelt diskutere det med legen etterpå. Skulle jeg se den for første gang sammen med legen ville jeg ikke kommet på spørsmålene før jeg kom hjem.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...