Gå til innhold

Spesialisering av psykiatere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det går an å spesialisere seg på enkelte diagnoser.

Tenker du på de som står bak www.bipolardisorder.no

Feks. Prof Fred Holsten?

Du kan jo legge inn et spørsmål der.

Jo man kan ta doktorgrad og spesialisere seg på enkeltemner/ diagnoser.

God ide å spørre på

bipolardisorder.no

Men siden jeg nå først har spurt her så får jeg vel høre hva NHD sier.

mvh

"I somatikken er det jo flust med spesialister på alt mulig."

En psykiater er - som lege betrakta - en spesialtist på samme måte som en indremedisiner, en øyelege etc er det.

"Viss det er slik vet du om noen spesialist/ proffesor eller en med doktorgrad på bipolaritet?"

Praktiserende psykiatre med doktorgrader vokser ikke på trær. En doktorgrad er en omfattende vitenskapelig avhandling og vil dreie seg om et temmelig spesifikt tema - det er neppe noen i dag som tar en doktorgrad i noe så generelt som bipolaritet, det vil heller dreie seg om spesielle tema innafor dette feltet, f eks visse signalstoffer i hjernen, kostholdets betydning etc etc.

Men ellers tror jeg nok det fins behandlere med mer uformell spisskompetanse på enkelte pasientgrupper, herunder bipolare. Hvordan man skal finne fram til disse er en annen sak.

"I somatikken er det jo flust med spesialister på alt mulig."

En psykiater er - som lege betrakta - en spesialtist på samme måte som en indremedisiner, en øyelege etc er det.

"Viss det er slik vet du om noen spesialist/ proffesor eller en med doktorgrad på bipolaritet?"

Praktiserende psykiatre med doktorgrader vokser ikke på trær. En doktorgrad er en omfattende vitenskapelig avhandling og vil dreie seg om et temmelig spesifikt tema - det er neppe noen i dag som tar en doktorgrad i noe så generelt som bipolaritet, det vil heller dreie seg om spesielle tema innafor dette feltet, f eks visse signalstoffer i hjernen, kostholdets betydning etc etc.

Men ellers tror jeg nok det fins behandlere med mer uformell spisskompetanse på enkelte pasientgrupper, herunder bipolare. Hvordan man skal finne fram til disse er en annen sak.

Vet jo egentlig det, men feltet er så mye, mye større. Det blir jo litt som poteten :)

Ja det er det jeg også lurer på, hvordan finner man disse folka. :)

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

En del andre store disipliner har formalisert grenspesialiseing. Feks kan en indremedisiner være grenspesialist i hjertesykdommer (cardiologi) eller nyresykdommer (nefrologi). Slik formalisert grenspesialisering har en ikke i psykiatrien.

Derimot er det selvsagt betydelig uformell spesialisering, og enhver avdeling har sine spesialister i bipolar sykdom, schizofreni osv.

Ved å spørre på den avdeling du hører til, vil du få svar på dette.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...