Gå til innhold

Hjelp, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg hare fire barn, derav 3 jenter på 11, 16 og 3 år. I dag var datteren min på 11 år på besøk hos sine oldeforeldre. Hun skulle gjøre et ærend for oldefar derfra forteller hun at olderfar er så rar og at han hadde klemt henne på brystene (hun er ikke utviklet) og at han gjorde det hver gang hun var der. Hun sa hun synes det var ekkelt.

Jeg ble fryktelig kvalm og hadde umiddelbart tenkt å ringe mine besteforeldre som jeg har meget god kontakt med. Men jeg må tenke gjennom dette og vet ikke hva jeg skal/bør gjøre. Jeg er veldig sint fordi dette var faktisk ikke helt uventet, fordi han liker å klemme og få klem (nærkontakt) av oss jentene. Han har ved flere anledninger også klemt meg på brystene under en vanlig klem. Jeg har sagt klart ifra til han at det tillater jeg ikke, da ler han bare. Jeg er jo voksen og kan si fra. Farmor har også sagt til meg at hun ikke liker at barna er alene med han, fordi hun ikke stoler på han. Synes dette er en meget ekkel situasjon fordi jeg synes det er trist at vi skal huske han slik. Han er 83 år gammel og ikke gangfør, så noen krefter har han ikke til å gjøre noe mer enn det å "klemme" på forbudte områder.

Jeg er jo selv vokst opp med besteforeldrene mine og kan aldri huske at far har gjort slike tilnærmelser mot meg tidligere. Han har bare vært god og snill og jeg var der hver helg hele barndommen.

Det har imidlertid hendt noe på hans gamle dager. Far er harmløs, men disse tingene han gjør er jo fullstendig galt. Hva skal jeg gjøre og hvordan burde jeg håndtere denne situasjonen. Synes det er svært leit om det skal bli en skandale, da besteforedrene mine står meg svært nært og er gamle. Hva skal jeg si til datteren min? Heldigvis er hun åpen nok til å si dette til meg. Men har en virkelig vond og ekkel følelse nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107374-hjelp-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Dette var utrolig kjedelig for deg. Klart det er ekkelt. Da du har så godt forhold til besteforeldrene dine kan du ikke si til dem at du må holde jentene borte dersom dette fortsetter. At du ser alvorlig på det. Til jenta di må du selvfølgelig finne en god forklaring. Jeg er ikke sikker på om det er så lurt å forklare det vekk.

Han er jo så gammel. Tror du det er nok å holde ungene borte fra ham og si at de ikke må komme nær ham? Er han såpass borte at du kan si til dem at han ikke vet hva han gjør?

Det er ikke så mange rådene jeg klarer å gi, du vet nok innerst inne hva du vil gjøre.

Lykke til!

Mvh

Du bør aldri la han få være alene med jentene dine igjen! I og med at du selv har opplevd det, og at din farmor uttrykker bekymring over å la han være alene med jentene OG at din datter nå forteller deg dette MÅ du ta det alvorlig! Det gjør du jo helt tydelig også, i og med at du skriver dette innlegget.

Du bør også ta en prat med jentene dine. Snakk med dem om kropp og grenser. Lær dem å sette sin egen kropp og sine egne grenser på toppen! Lær dem at DE og ingen andre bestemmer over deres kropp. At ingen har lov til å røre dem på måter de ikke selv vil! At det er helt riktig å si ifra til noen voksne om dette skulle skje. Det er så uhyre viktig at de forstår dette.

Jeg mener også at det er på sin plass å konfrontere oldefaren deres med dette. Ikke gjør det i jentenes påsyn. Ta det opp med han, slik som du har gjort med din egen situasjon. Si til han at han ikke lenger får være alene med jentene og at ingen av dere aksepterer det han gjør!

Sist, men IKKE minst; Dette er IKKE din feil! Du må ikke finne på å klandre deg selv i dette. Ansvaret ligger ene og alene på han som ikke har respektert andres grenser.

Ikke la dette gå i glemmeboken...

Lykke til!!

Farfaren min var på den måten mot søstra mi og meg også. Kløyp oss i "brystene" (ikke at vi hadde noen størrelse på puppene da, for vi var ikke så gamle), men fytti så ekkelt det var. Hadde så lyst til å klabbe til han når han gjorde det.

Jeg tror ikke han ville funnet på å gjøre mer enn det han gjorde, men det han gjorde var mer enn ekkelt for oss.

Han gjorde det en gang på mora mi også, og hun reagerte lynkjapt og bare slang albuen rett i magen på han. Det hadde han jaggu godt av!

reaksjonen min på åssen farfaren min var, var at jeg aldri ville dit. Jeg ville bare ikke være der. Enten kløyp han oss i brystene, eller så truet han med å skjære av oss ørene ("Dere har jo ikke bruk for dem allikevel").

Mitt råd til deg er at du ikke lar barna dine være alene med oldefaren sin. Ta datteren din på alvor, det ER garantert ekkelt for henne.

Jeg ville også tatt det opp med han selv - sagt at hvis han ikke slutter med dette så kommer det kanskej til å ende opp med at oldebarnet ikke vil se han i det hele tatt, og det er vel neppe det han ønsker.

Lykke til!

Varme tanker fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...