Gå til innhold

Er jeg deprimert og lider av angst?

Anbefalte innlegg

Hei, Regner med at "alle" spør om dette men jeg føler nesten jeg trenger et svar jeg også. Jeg har stor vansklighet med å realisere for meg selv at jeg har deprisjoner og lider av angst, men så mange i min familie og nær vennekrets forteller meg at jeg burde se til en lege for å sjekke om dette er tilfelle.

I begynnelsen (1998) så var det små ting hele veien men gjemte det godt unna med et smil og en god kommentar, men nå noen år etter har det gått helt over styring.

Klokken er nå halv ti på morgenen og jeg har enda ikke lagt meg for kvelden, jeg liker ikke sove lenger, faktisk så er jeg redd søvn. Jeg kan legge meg ned for å sove å føle meg trøtt, men akkurat i det jeg er til å sove så føler jeg i stedet at jeg da skal dø eller noe å reiser meg opp i stor hast og prøver å puste for å se om hjertet mitt stopper eller om jeg faktisk klarer å puste..

Jeg biter ikke negler men negl-leddene på undersiden og de ser motbydelig ut nå.

Jeg tenker på alt fra normale ting som regninger o.l til helt bisarre ting som at jeg tror jeg skal dø hele tiden og at hjertet mitt stopper opp, jorden skal gå under og at jeg har kreft... Jeg sank ganske langt ned i en tid og begynte med alt fra alkohol til å "sniffe" bensin som gjorde at jeg slappet av en del(dette var i 1998) Jeg har stoppet med alt bortsett fra alkohol som jeg nå nyter i moderate mengder. Jeg har også tenkt på å drikke meg sån "passe" vær kveld for da pleier jeg å sovne godt men ikke gjort det for jeg skjønner at det ikke kan komme noe godt ut av det til slutt alikevel.

Jeg er ikke en "pratsom" person slik at jeg snakker ikke om slikt til noen. Fast legen min har jeg ikke møtt og sist jeg var hos legen var for noen år tilbake da jeg hektet en krok i fingeren som "gripen" hadde gått gjennom så den måtte ut ved å presse den helt gjennom som jeg ikke helt fikk til selv.

Jeg kunne nok holdt på i evigheter med dette "syns synd på meg selv" opplegget her men håper dette kan gjøre til at noen kan gi meg et svar på om jeg har dette...

Jeg har bestemt meg for at hvis det viser seg at jeg har dette så skal jeg gå til legen min med dette... Jeg har bare som sagt problemer med å se det selv om jeg har det eller ikke. Noen dager føler jeg at det er nødt til å være depresjoner jeg har, men andre dager så føler jeg at å ha noe slikt er blitt en vane og at det bare er å leve med.

På nettene når jeg sitter ved pc'n kan jeg ha det greit men har veldig i mot å sove, men når klokken drar seg ut mot formiddagen neste dag så begynner jeg ofte å skjelve og få hjerteklapp o.l.. da tror jeg selvfølgelig at jeg dør og blir helt svimmel etc.

Huff det er mye men, men. Håper noen kan gi meg noen råd og tips om hva jeg burde gjør og om jeg faktisk kanskje har angst osv.

Takker for all hjelp iallefall.

Hilsen gutt 23

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107497-er-jeg-deprimert-og-lider-av-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zolitude

Dette er helt klart en form for angst eller andre psykiske 'misstemninger'.

Du kan da umulig greie å ivareta en jobb eller skolegang med den søvnrytmen der? Det vil jo i så fall si at denne plagen fratar deg evnen til et 'normalt' liv.

Depresjon følger gjerne angstlidelser, men det kommer vel ikke helt fram i innlegget ditt at du i tillegg har depresjon. Men det kan vel være fordi du selv vektla angstsymptomene mer.

Konklusjon er iallefall at det du plages med påvirker livet ditt i så stor grad at du helt klart trenger hjelp for å komme ut av det. Du har det jo ikke godt med deg selv iallefall. God og regelmessig søvn er et must for å greie å ha det bra om dagen.

Jeg tror det kan være lurt å oppsøke lege. Men det_trenger_ikke å være noe galt her. En lege kan finne det ut sammen med deg, og evt. foreta justeringer, som kan hjelpe deg på rett spor.

På meg høres det ut som om du har kommet litt skjevt ut, men kan "ta deg inn igjen" med små justeringer, i samråd med lege.

Og du; Oppsøk lege, da. Slik jeg ser det, hjelper det lite å oppsøke andre som også har personlige problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...