Jake1365380469 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Har økt dosen av cipramil jevnlig, bruker nå 40mg. Men det kjennes ikke som om det hjelper på depresjonen og de slitsomme tids- og eksistenstankene. Har tatt blodprøve av serumkons., men det tar tid før jeg får svar.....Går jo til psykolog, det hjelper jo. Er cipramilen bare en "lett" lykkepille? Kan du/dere anbefale noe annet? (fastlegen min vet ingenting) Jeg er rådvill!!! Orker ikke ha det slik lengre!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg bruker Efexor og er fornøyd. Tåler dårlig psykofarmaka, men har klart å bruke Efexor i store doser. Den tar det meste av angsten og depresjonen. I store doser virker den ikke bare på serotonin, men også på noradrenalin. Noe å vurdere for deg? Efexor er ikke et SSRI. Den eneste ulempen er at det er nesten umulig å slutte med etterpå. Men den tid, den sorg. Jeg trenger det nå. Husk for øvrig at det tar tid før medisinene virker. Erfaringen min er at det tar ca. 4 uker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg bruker Efexor og er fornøyd. Tåler dårlig psykofarmaka, men har klart å bruke Efexor i store doser. Den tar det meste av angsten og depresjonen. I store doser virker den ikke bare på serotonin, men også på noradrenalin. Noe å vurdere for deg? Efexor er ikke et SSRI. Den eneste ulempen er at det er nesten umulig å slutte med etterpå. Men den tid, den sorg. Jeg trenger det nå. Husk for øvrig at det tar tid før medisinene virker. Erfaringen min er at det tar ca. 4 uker. En kompis brukte det (efexor depot) , var veldig fornøyd med det. Har du prøvd noe annet preparat tidligere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
maoi Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 jeg brukte cipramil i tre mnd. forrige sommer, og det virket ikke som det skulle på meg, ble bare sårbar som et nyklekket lite redd dyr, hudløs og "bekreftelses-søkende" hennimot det, i ettertid komiske. har ikke vært borti efexor, men bruker Nardil, som er en såkalt irreversibel mao-hemmer. for meg (!) startet en ny tidsregning i og med Nardil. den altoppslukende uroen som har vært min svøpe hele livet forsvant som ved ett trylleslag. jeg har prøvd en mengde medisiner som gjorde meg sløv og innaktiv, noe som f.eks. var på nippen til å forårsake at jeg mistet min høyt elskede kone.så, for meg! er Nardil et: "nålen i høystakken preparat". mitt råd til deg er å få tak i en psykiater (hvis du ikke allerede har en) og gå igjennom listen av aktuelle medikamenter og deres forskjellige "virknings områder", hvilket preparats egenskaper kommer nærmest det du trenger. for min del har jeg hele livet slitt med intrikate, relativt omfattende og svært slitsomme reaksjonsmønstre på f.eks avvisning/frykt for avvisning. bla.a. Så jeg syntes det var både fantastisk og underlig da det stod i psykiaterens store bok om antidepressive-medikamenter at Nardil er særlig velegnet når det gjelder "avvisnings-problematikk"....du verden, er ikke legevitenskapen brillefin....i hvert fall noen ganger...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Har ikke noe svar på bytte av AD, men litt spørsmål rundt disse tids og eksistenstankene dine, hva det egentlig er for noe, hvor lenge du har hatt dem og når du først merket at du hadde de? Kanskje det ikke er depresjon, egentlig, men noe annet som ligger til grunn for disse tankene, og at det er derfor AD ikke virker....har du forresten gått lenge på AD? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Har ikke noe svar på bytte av AD, men litt spørsmål rundt disse tids og eksistenstankene dine, hva det egentlig er for noe, hvor lenge du har hatt dem og når du først merket at du hadde de? Kanskje det ikke er depresjon, egentlig, men noe annet som ligger til grunn for disse tankene, og at det er derfor AD ikke virker....har du forresten gått lenge på AD? Begynte å bruke cipramil for et par år siden, men da mot sosial angst/panikkangst. Var ikke plaget av depresjon da, så det er vanskelig å vite hvor godt preparatet har virket på meg. Tror ikke det hjalp så mye mot overnevnte angst. Den gang måtte jeg svette meg gjennom det å sitte med folk rundt meg på skolen, etter langt opphold. Da brukte jeg10-20mg. Nå bruker jeg 40.(nettopp økt fra 30mg) Tidstankene går på det at jeg graver meg inn i tanker om HVA tid er, HVOR den blir av, hvorfor tiden går så fort, HVA tid er osv. Psykologen min sier det er tvangstanker som egentlig grunner i noe annen slags bekymring. Men jeg skal snakke med psykiater å prøve å finne et mer korrekt preparat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Begynte å bruke cipramil for et par år siden, men da mot sosial angst/panikkangst. Var ikke plaget av depresjon da, så det er vanskelig å vite hvor godt preparatet har virket på meg. Tror ikke det hjalp så mye mot overnevnte angst. Den gang måtte jeg svette meg gjennom det å sitte med folk rundt meg på skolen, etter langt opphold. Da brukte jeg10-20mg. Nå bruker jeg 40.(nettopp økt fra 30mg) Tidstankene går på det at jeg graver meg inn i tanker om HVA tid er, HVOR den blir av, hvorfor tiden går så fort, HVA tid er osv. Psykologen min sier det er tvangstanker som egentlig grunner i noe annen slags bekymring. Men jeg skal snakke med psykiater å prøve å finne et mer korrekt preparat. Depresjon og angst hører gjerne sammen, så selv om cipramil er antidepressiva, så kan den godt også virke mot angst. Men mot sosialangst/panikkangst så finnes det terapigrupper m/kognitiv terapi, avspenningsøvelser i gruppe osv... Et slikt opplegg har jeg vært gjennom. Det dreier seg kort og godt om angsttrening. Vanligvis så vil ikke de som driver den slags terapigrupper, at man skal bruke noe slags former for medisiner under denne angsttreningen. Det sies å være den mest effektive behandlingen for panikkangst/sosialfobi. Og jeg vet at mange syntes den var meget effektiv. For meg fungerte det sånn middelmåtig, men det tror jeg er fordi jeg har asperger syndrom, som er en kronisk sykdom, og som jeg ikke visste om på dette tidspunkt. Hadde jeg visst om det, så kanskje jeg hadde fått mere effekt ut av det, jeg også. Det de ihvertfall anbefaler, er at man kombinerer medikamenter med terapi, eventuelt prøver terapi alene, og deretter medikamenter. Jeg har dessuten forstått at det er enklere å venne seg av med å bruke medisiner dersom man bare bruker SSRI. Mange opplever angst og depresjon i løpet av livet sitt, veldig mange blir helt friske, og det er jo et poeng (syns jeg, selv om psykiatere kanskje ikke er enige med meg) å ikke gjøre seg avhengig av medisiner resten av livet. Du kan heller øke cipramil-dosen, eventuelt bytte til et annet merke av typen SSRI. Jeg syns at cipramilen virker bra på meg, så langt. Lykke til, og klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Depresjon og angst hører gjerne sammen, så selv om cipramil er antidepressiva, så kan den godt også virke mot angst. Men mot sosialangst/panikkangst så finnes det terapigrupper m/kognitiv terapi, avspenningsøvelser i gruppe osv... Et slikt opplegg har jeg vært gjennom. Det dreier seg kort og godt om angsttrening. Vanligvis så vil ikke de som driver den slags terapigrupper, at man skal bruke noe slags former for medisiner under denne angsttreningen. Det sies å være den mest effektive behandlingen for panikkangst/sosialfobi. Og jeg vet at mange syntes den var meget effektiv. For meg fungerte det sånn middelmåtig, men det tror jeg er fordi jeg har asperger syndrom, som er en kronisk sykdom, og som jeg ikke visste om på dette tidspunkt. Hadde jeg visst om det, så kanskje jeg hadde fått mere effekt ut av det, jeg også. Det de ihvertfall anbefaler, er at man kombinerer medikamenter med terapi, eventuelt prøver terapi alene, og deretter medikamenter. Jeg har dessuten forstått at det er enklere å venne seg av med å bruke medisiner dersom man bare bruker SSRI. Mange opplever angst og depresjon i løpet av livet sitt, veldig mange blir helt friske, og det er jo et poeng (syns jeg, selv om psykiatere kanskje ikke er enige med meg) å ikke gjøre seg avhengig av medisiner resten av livet. Du kan heller øke cipramil-dosen, eventuelt bytte til et annet merke av typen SSRI. Jeg syns at cipramilen virker bra på meg, så langt. Lykke til, og klem fra Takk for gode råd og hilsen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blaagutt18 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 A) Finnes INGEN lykkepille, finnes ingen piller der ute som kan gjøre deg lykkelig. Cipramil fungerer nesten på samme måte som alle andre AD. C) Du skrev at du hadde trappa opp fra 30 til 40mg i forrige uke, du må da lære deg å være tålmodig. Det tar TID. D) Bare AD i seg selv er ALDRI nok. E) Du har det kanskje verre nå denne uka p.g.a opptrapping, dette avtar etter 14 dager F) Det kan ta opptil 2-3månder før du merker full effekt av AD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Takk for gode råd og hilsen! Hei Jake Har fulgt noen av innleggene dine her i det siste og lurer egentlig på hva du opplever som mest slitsomt med disse tankene? Er de der hele tiden? Skremmer de deg på noen måte? De virker jo helt ufarlige og spm som enhver naturlig kan stille seg.... Cipramilen virker det jo som ikke har noen effekt på deg, så det synes jeg du bør ta opp med behandler snarest mulig. Det er jo ingen vits i å spise piller som ikke funker. Har selv det man kaller "flyvetanker". Dvs tanker som kommer og går i perioder, spesielt hvis jeg er sliten eller blir syk av noe annet i tillegg til angsten min. Da blir de mye mer påtrengende på en måte. Psyken min har bedt meg tillegge de minst mulig vekt og bare la de komme. Dessto mer du frykter dem, dessto oftere kommer de. Vet ikke om det kan være en ide for deg, hvis de da ikke er der konstant. Hvis de er der konstant synes jeg kanskje at du kan ta opp med behandler hvorvidt et preparat som roer tankene dine kan være en ide. Håper du finner et eller annet som gjør hverdagen din bedre snart 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 A) Finnes INGEN lykkepille, finnes ingen piller der ute som kan gjøre deg lykkelig. Cipramil fungerer nesten på samme måte som alle andre AD. C) Du skrev at du hadde trappa opp fra 30 til 40mg i forrige uke, du må da lære deg å være tålmodig. Det tar TID. D) Bare AD i seg selv er ALDRI nok. E) Du har det kanskje verre nå denne uka p.g.a opptrapping, dette avtar etter 14 dager F) Det kan ta opptil 2-3månder før du merker full effekt av AD Har bukt AD i flere år, har nok litt erfaring med det. Går til psykolog i tillegg. Har slitt med angst og tilbakevendende depresjon. Har litt "erfaring", tør jeg påstå. Men selvfølgelig; alle råd mottas med takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Hei Jake Har fulgt noen av innleggene dine her i det siste og lurer egentlig på hva du opplever som mest slitsomt med disse tankene? Er de der hele tiden? Skremmer de deg på noen måte? De virker jo helt ufarlige og spm som enhver naturlig kan stille seg.... Cipramilen virker det jo som ikke har noen effekt på deg, så det synes jeg du bør ta opp med behandler snarest mulig. Det er jo ingen vits i å spise piller som ikke funker. Har selv det man kaller "flyvetanker". Dvs tanker som kommer og går i perioder, spesielt hvis jeg er sliten eller blir syk av noe annet i tillegg til angsten min. Da blir de mye mer påtrengende på en måte. Psyken min har bedt meg tillegge de minst mulig vekt og bare la de komme. Dessto mer du frykter dem, dessto oftere kommer de. Vet ikke om det kan være en ide for deg, hvis de da ikke er der konstant. Hvis de er der konstant synes jeg kanskje at du kan ta opp med behandler hvorvidt et preparat som roer tankene dine kan være en ide. Håper du finner et eller annet som gjør hverdagen din bedre snart Takk for fint innlegg. Joda,tidstankene er tunge, men satser på at det kommer seg! Går jo til psykolog, og prøver slik du sier; å ikke være redd problemene og tankene. Skal snakke med psykiater ang. å evt.bytte medisin. Depresjonen MÅ og BØR avta snart. Den har kommet tilbake 2 ganger nå..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 En kompis brukte det (efexor depot) , var veldig fornøyd med det. Har du prøvd noe annet preparat tidligere? Ja - Seroxat og Tolvon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tilt Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Man vil derfor måtte ta flere antall mg. cipramil for og oppnå samme effekt som ved samme dose seroxat. Jeg antydet en gang tidligere at jeg tror det er tvangstanker du plages med. Jeg tror ikke du får noe svar på cipramil fungerer før du evt. har forsøkt en periode på 60 - 80 mg. En ikke uvanlig dosering ved tvangstanker (ocd) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Om det er som "tilt" skriver at du har en tvangslidelse, er 40 mg sannsynligvis for liten dose. Ved tvangslidelse (OCD) må dosen ofte være det dobbelte av den dosen en bruker ved depresjon. Heldigvis ser det ut som personer med tvangslidelser sjelden får bivirkninger i særlig grad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-631936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest haply Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Medisiner virker forskjellig på personer,hos noen virker det godt,hos andre ikke.Noen får mye bivirkninger av den andre ikke.Jeg gikk på Cipramil i ett år,og var tilslutt oppe i 60 mg.Men hadde ingen virkning av den.Nå tar jeg Efexor depot,og den er flott for meg.Jeg tror du må finne denb medisinen som er bra for akkurat deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-632492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Om det er som "tilt" skriver at du har en tvangslidelse, er 40 mg sannsynligvis for liten dose. Ved tvangslidelse (OCD) må dosen ofte være det dobbelte av den dosen en bruker ved depresjon. Heldigvis ser det ut som personer med tvangslidelser sjelden får bivirkninger i særlig grad. Takk for svar, men jeg forstod ikke helt. Du nevnte at ved tvangslidelse (OCD) må dosen ofte være det dobbelte av den dosen en bruker ved depresjon. Heldigvis ser det ut som personer med tvangslidelser sjelden får bivirkninger i særlig grad. -Mente du bivirkninger ved økning av dosering? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107521-nhdandrecipramilen-funker-ikke-noen-som-har-erfaring-med-bytting-av-medisin/#findComment-632677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.