blaagutt18 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Her er det ganske mange som ikke er klar over hvordan AD virker og gjerne rett meg hvis jeg tar feil. A) Begrepet "Lykkepille" for SSRI/SNRI - Den som har kommet på det begrepet burde ha tenkt seg om to ganger og kanskje fullført grunnskolen. Det finnes ingen LYKKEPILLE. Du blir langt fra lykkelig av AD. Medisinen funker ikke - De fleste AD fungerer nesten på samme måte, det er bare mennesker som reagerer forskjellig på dem. SSRI/SNRI fungerer visst ikke på 15% av målgruppen og da kan man benytte MAO-hemmere etc. Medisinering er bare en liten del av behandligen. Ting tar tiiiid, vær tålmodig. C) Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal skrive om, men NHD burde seriøst lage en infoside for dem som begynner på AD eller så burde legene lære seg å fortelle pasientene hvordan ting fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107592-litt-om-anti-depressiva/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Pkt C: Kan vi nok drømme om.... Hvordan skal legene kunne fortelle pasientene hvordan ting fungerer? Legene har jo ikke brukt disse medisinene. Det er pasientene som kan fortelle hvordan ting virker og føles i forbindelse med medisinbruk. Men legene hører ikke på pasientene dessverre. De synes andre legers meninger er mer troverdige enn pasientenes. Etter å ha blitt tatt lite alvorlig i årevis når det gjelder bivirkniner og slike ting hos min lege, har jeg mistet mye av tilliten til legestanden. Har hørt andre pasienter som også klager over ikke å bli hørt. Legg sammen alle disse pasienterfaringene, og tell opp alle de legene som ikke tar pasientene på alvor. SÅ kan du tenke på hvem du skal snakke med hvis du vil ha erfaringer. Vi pasienter burde egentlig lage oss lister over hvilke leger/psykiatere som er spesielt flinke eller ubrukelig på de forskjellige områdene. Ingen er flinke til alt. Så slipper alle pasienter å bruke all energien sin til å lete etter en lege som passer sitt problem. Er med i en pasientforening for en fysisk lidelse. Der benytter vi denne strategien. Medlemmene skriver inn historier om spesielt gode og spesielt dårlige opplevelser med leger rundt i landet. Og så kan andre medlemmer forhøre seg om det finnes noen som er flink til det og det, eller om en navngitt lege har fått anmerkninger fra medlemmer. Er det en lege som utmerker seg ved flere gode eller flere dårlige pasientopplevelser, vil selvfølgelig det få konsekvens for vedkommende. Iallefall sparer det mye tid for pasientene. Og foreninger sparer sine medlemmer for traumatiske opplevelser hos 'svartelistede' leger. Noen leger virker til å se ned på enkelte diagnosegrupper og opp-prioritere andre. Da må en jo bare finne ut hvilkenl ege en skal bruke til hva. De har alt for stor makt som det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107592-litt-om-anti-depressiva/#findComment-631999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.