jenny1505 Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hei. Jeg er en kvinne i midten av livet. Jeg går for tiden til samtaler i gruppebehandling hvor vi må ha en slags "innskrivelsediagnose". Har fått diagnosen dystymi og lurer egentlig hvordan den diagnosen arter seg og hva den egentlig betyr? Har letet litt på nettet, men det er ikke noe utbredt forklaring på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Søk på dystymi - ikke dystEmi.. F34.1 Dystymi Kronisk senket stemningsleie av flere års varighet, der enkeltepisodene ikke er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen alvorlig, moderat eller mild tilbakevendende depressiv lidelse kan forsvares (F33.-). Hvordan er det å gå til gruppebehandling? Mange i gruppen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-632742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2003 Takk for rask tilbakemelding. Jeg har nå gatt i gruppeterapi i 10 uker, og det er en overraskende positiv opplevelse. Har egentlig ikke følt meg så bra på 5-6 år. Den første tiden i gruppen var tung. Litt uvant med den intensive terapien og all tilbakemeldingen. Vi er pr i dag 10 stk. i gruppen som enkelte ganger blir delt opp i to smågrupper. Av terapauter har vi en psykolog, en psykiatrisk overlege, en klinisk sosionom og en psykiatrisk vernepleier. Har hatt sterke depresjoner med dystre tanker i ca. 15 år, og jeg har gått til psykoterapi mesteparten av tiden, men uten at det har hjelpt stort. Nå etter at jeg startet i gruppebeh. ser det faktisk ut til at det bedrer seg litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-632928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernemor Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Bruk søkfunksjonen på det røde feltet over her! Jeg tok et søk på 'dystymi' under artikler. Da kom det en artikkel opp som virket informativ nok. Leste bare begynnelsen. Der sto det at dystymi er en kronisk depresjon som har vart i minst to år, men som ikke er av alvorligste grad (eller noe slikt). Har alt glemt det! Hvis du i tillegg tar et søk på innlegg fra leserne, vet jeg at det finnes en del der også. Har lest om det her mange ganger før. Husk å fjerne haken på valget om du vil bare ha opp innlegg med svar fra fagperson. Det er mye fornuftig fra andre her også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-632964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Imodus Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Takk for rask tilbakemelding. Jeg har nå gatt i gruppeterapi i 10 uker, og det er en overraskende positiv opplevelse. Har egentlig ikke følt meg så bra på 5-6 år. Den første tiden i gruppen var tung. Litt uvant med den intensive terapien og all tilbakemeldingen. Vi er pr i dag 10 stk. i gruppen som enkelte ganger blir delt opp i to smågrupper. Av terapauter har vi en psykolog, en psykiatrisk overlege, en klinisk sosionom og en psykiatrisk vernepleier. Har hatt sterke depresjoner med dystre tanker i ca. 15 år, og jeg har gått til psykoterapi mesteparten av tiden, men uten at det har hjelpt stort. Nå etter at jeg startet i gruppebeh. ser det faktisk ut til at det bedrer seg litt. Lider selv av noe som sikkert kan være dystymi. Det jeg er nysjerrig på er om du har prøvd noen medikamenter i løpet av disse årene? Jeg har prøvd SSRI, men sluttet pga bivirkninger. Svetting og vektøkning. Ble mer deprimert av disse bivirkningene enn det depresjonsnivået jeg hadde i utgangspunktet. Nå bruker jeg Johannesurt. Hypericum Stada fra apoteket. Det fungerer for meg. Det holder meg 'over overflata' hvis du skjønner. Slutter jeg med det også (noe jeg har prøvd), så går jeg så langt ned i triste tanker at det blir uholdbart. Har lært på Alternativt forum her inne at jeg skal ta en pause på et par uker hver annen måned fra johannesurt, for at kroppen ikke skal venne seg til produktet. Tror mye av mine plager er hormonelt betinget egentlig. Nå tror jeg overgangsalderen er i anmarsj og gjør sitt til at det forverres. Tidligere har jeg slitt mye med PMS. Så nattlysolje har også vært et must for meg i årevis. Også et produkt jeg ikke tør å slutte med. Trening hjelper meg også godt. En treningsøkt hever stemningsleiet mitt i flere timer. Men jeg har dessverre en fysisk sykdom også, som gjør at jeg i perioder ikke KAN trene. Søt gjærbakst, sterkt sukkerholdige produkter og for mye kaffe er også noe jeg av erfaring vet at gjør den psykiske formen min dårligere. Kanskje noe av dette kan hjelpe deg litt også? Men du sa du hadde hatt alvorlige tilfeller av depresjon. Det stemmer jo ikke med dystymi i ht det som står i kriteriene. Da skal ingen enkeltepisoder av senket stemningsleie kunne 'nå opp til' det som kan kalles tilbakevendende tilfeller av depresjon av mild, moderat eller alvorlig grad. Mener jeg det sto. Så for min del (og kanskje din også?) er det nok mer tilbakevendende depressive episoder jeg lider av, heller enn dystymi. Har nok vært FOR deprimert i perioder til at det kan være dystymi sannsynligvis. Men altså, spørsmålet mitt var om du hadde erfaring fra medisiner? Og det i så fall har hjulpet deg eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-632975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2003 Lider selv av noe som sikkert kan være dystymi. Det jeg er nysjerrig på er om du har prøvd noen medikamenter i løpet av disse årene? Jeg har prøvd SSRI, men sluttet pga bivirkninger. Svetting og vektøkning. Ble mer deprimert av disse bivirkningene enn det depresjonsnivået jeg hadde i utgangspunktet. Nå bruker jeg Johannesurt. Hypericum Stada fra apoteket. Det fungerer for meg. Det holder meg 'over overflata' hvis du skjønner. Slutter jeg med det også (noe jeg har prøvd), så går jeg så langt ned i triste tanker at det blir uholdbart. Har lært på Alternativt forum her inne at jeg skal ta en pause på et par uker hver annen måned fra johannesurt, for at kroppen ikke skal venne seg til produktet. Tror mye av mine plager er hormonelt betinget egentlig. Nå tror jeg overgangsalderen er i anmarsj og gjør sitt til at det forverres. Tidligere har jeg slitt mye med PMS. Så nattlysolje har også vært et must for meg i årevis. Også et produkt jeg ikke tør å slutte med. Trening hjelper meg også godt. En treningsøkt hever stemningsleiet mitt i flere timer. Men jeg har dessverre en fysisk sykdom også, som gjør at jeg i perioder ikke KAN trene. Søt gjærbakst, sterkt sukkerholdige produkter og for mye kaffe er også noe jeg av erfaring vet at gjør den psykiske formen min dårligere. Kanskje noe av dette kan hjelpe deg litt også? Men du sa du hadde hatt alvorlige tilfeller av depresjon. Det stemmer jo ikke med dystymi i ht det som står i kriteriene. Da skal ingen enkeltepisoder av senket stemningsleie kunne 'nå opp til' det som kan kalles tilbakevendende tilfeller av depresjon av mild, moderat eller alvorlig grad. Mener jeg det sto. Så for min del (og kanskje din også?) er det nok mer tilbakevendende depressive episoder jeg lider av, heller enn dystymi. Har nok vært FOR deprimert i perioder til at det kan være dystymi sannsynligvis. Men altså, spørsmålet mitt var om du hadde erfaring fra medisiner? Og det i så fall har hjulpet deg eller ikke. hei Imodus. Ja, jeg har brukt div. medisiner i overkant av 10 år. Fortiden står jeg på zoloft og går til psykoterapi i gruppe. Tror ikke jeg hadde greid meg helt uten medisiner, men det virker som om jeg blir "immun" etter en stund, og trenger forandring av medisiner. Ang. om det er depresjon eller dystymi: Jeg har vært kraftig dep. i mange år med suicidaltanker og det er ikke noen kjent grunn til hvorfor jeg er slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-632991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2003 Søk på dystymi - ikke dystEmi.. F34.1 Dystymi Kronisk senket stemningsleie av flere års varighet, der enkeltepisodene ikke er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen alvorlig, moderat eller mild tilbakevendende depressiv lidelse kan forsvares (F33.-). Hvordan er det å gå til gruppebehandling? Mange i gruppen? Kan det stemme at jeg har dystymi da når jeg har flere suicidalforsøk bak meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-633003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2003 Søk på dystymi - ikke dystEmi.. F34.1 Dystymi Kronisk senket stemningsleie av flere års varighet, der enkeltepisodene ikke er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen alvorlig, moderat eller mild tilbakevendende depressiv lidelse kan forsvares (F33.-). Hvordan er det å gå til gruppebehandling? Mange i gruppen? Gruppebeh. er vel den beste beh. jeg har fått alle de årene jeg har vært syk. For tiden er vi 10 i gruppen, men kan være opp til 14. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-633009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Gruppebeh. er vel den beste beh. jeg har fått alle de årene jeg har vært syk. For tiden er vi 10 i gruppen, men kan være opp til 14. Høres spennende ut med gruppebehandling. Kunne tenkt meg å prøvd det selv, men helst med andre i samme situasjoin, med samme diagnose og omtrent likt funksjonsnivå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-633153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Kan det stemme at jeg har dystymi da når jeg har flere suicidalforsøk bak meg? Jeg kan være at du med selvmordforsøk kvalifiserer for depresjon heller enn dystymi. Kanskje man kan ha dystymi med suicidale perioder? Hva tror du selv? Hvor alvorlig er depresjonen? Hvor godt/dårlig fungerer du i hverdagen? Har du bedre perioder innimellom? Uansett er det viktig å følge opp den behandlinga du får og prøve å leve som normalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-633157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg kan være at du med selvmordforsøk kvalifiserer for depresjon heller enn dystymi. Kanskje man kan ha dystymi med suicidale perioder? Hva tror du selv? Hvor alvorlig er depresjonen? Hvor godt/dårlig fungerer du i hverdagen? Har du bedre perioder innimellom? Uansett er det viktig å følge opp den behandlinga du får og prøve å leve som normalt. Mulig det kan være en kombinasjon av dystemi og depresjon. Har ikke hatt noen særlig lyse perioder de siste årene, men føler meg som sagt mye bedre enn på mange år etter at jeg begynte til gruppeterapi. Absolutt noe å anbefale, men det er ikke så veldig utbredt i norge ennå desverre. Samtlige i gruppa som har gått der mer enn 2 måneder sier de føler seg bedre etter å ha begynt den slags terapi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107739-dystymi/#findComment-633481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.