Gjest jente med angst Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg har sittet her å lest innlegg der dere advarer mot å begynne med Efexor.Det er faren for at seponering nesten er en umulighet, om bivirkninger og avhengighet. Jeg fikk medisinen for over 1 uke siden av legen min, men jeg tør ikke åpne esken engang ! Er så langt nede av angst at jeg nesten ikke orker tanken på å fortsette slik jeg har det nå. Jeg vil så gjerne ta medisinen, men jeg tør ikke.... Har brukt Cipramil i 6 mnd uten at det hjalp, så jeg skulle prøvd denne medisinen.... Jeg skrev inn Efexor i feltet SØK og leste hva som har blitt skrevet av dere som har brukt medisinen, det er ikke mye positivt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 hei kjære deg. Ja Efexor er en sterk antideppressiva, men ikke så farlig som du tror. Jeg gikk på denne medisinen i 4 år og den hjalp meg mye mesteparten av tiden. Har nå for 2 mnd. tilbake gått over til zoloft og byttet av medisiner har gått kjempefint. Jeg tok max dose, altså 375 mg i døgnet, så seponeringen ga meg litt fysisk ubehag en ukes tid i form av kvalme og hodepine. Verre en det er det ikke. Etter en uke var alt som før igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-632935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliter ennå.... Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Dette var mye diskutert for litt tilbake, og jeg håper du tenker deg nøye om også, når du ser hvor mange som har fått mye plager med denne medisinen. Sliter med bivirkninger etter flere måneder etter seponering. Håper ingen slipper å gå igjennom det samme. Men håper jo også at du skal bli bedre igjen, men det fins andre medisiner og måter. Går du til psykolog? Får du hjelp på andre måter? Hør med legen din om han kan sette deg på noe annet. Det kan ta tid før man finner ut hva som virker på en. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-632938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg bruker efexor og har hatt veldig god nytte av den. Jeg har også prøvd cipramil som ikke var den riktige for meg. Bivirkninger er vel ikke jeg den rette til å si noe om siden jeg sjelden er plaget med det. Jeg har heller ikke prøvd å slutte med efexor, men dosen ble redusert en gang uten sånne problemer som er skrevet om her. Så langt har jeg bare positive erfaringer med efexor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-632944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Hvis du er redd for akkurat denne medisinen, så spør om du kan prøve noe annet isteden! Jeg er en av dem som har dårlige erfaringer med Efexor. Med bivirkninger og seponering. Jeg har ikke skrevet annet enn det JEG har opplevd. Det behøver ikke bli slik for deg. Hver og en må ta egne valg. Men Efexor virket VELDIG bra på angsten, så lenge jeg gikk på produktet. Jeg brukte også Cipramil tidligere. Sluttet med det også pga bivirkninger som vektøkning, svette og flatt stemningsleie. Efexor ga ikke flatt stemingsleie for meg derimot. Har inntrykk av at NHD kanskje mener at vi ved å fortelle om våre erfaringer (dårlige) ødelegger for dem som kan ha bruk for produktet. Men vi forteller jo om våre gode erfaringer også. Det KAN jo ikke være riktig å underslå det vi har opplevd ved de forskjellige medisinsorter? På den måten skjer alt på produsentenes premisser. Hvis Efexor-produsenten tar brukernes erfarigner alvorlig, så kanskje de kan foreta noen små justeringer av innholdet i Efexor-pillen slik at noe av problemene kan elimineres. Det er slikd et fungerer sannsynligvis. Efexor er et ganske nytt produkt, og de første åra ER det vi pasienter som er forsøkskaniner. Enten vi liker det eller ikke. Det KAN jo ikke være på noen annen måte ikke sant? Det virkelige produkttesten kommer først når større pasientgrupper prøver produktet. Det er prisen vi må betale for å få livreddende medisiner til beste for menneskeheten. Hadde pasienter boikottet alle nye medisiner, ville all medisinsk forskning stoppet opp. De er avhengige av oss pasienter. Men det betyr vel ikke at vi må bukke og takke og umælende ta imot alle bivirkninger som takk for den gode medisinske virkningen? JEG mener iallefall at all informasjon må på bordet. Og så må hver og en velge selv. Hvis 20 av tusen pasienter har alvorlige bivirkninger så er dette allikevel problematisk nok for disse 20! Og disse 20 kan ikke ha plikt til å tie for å ikke skade en bestemt medisins rykte. (Dette med 20 av 1000 var tatt ut av løse lufta, og hadde ikke noe med noe bestemt merke å gjøre! For å ha sagt det...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-632998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 hei kjære deg. Ja Efexor er en sterk antideppressiva, men ikke så farlig som du tror. Jeg gikk på denne medisinen i 4 år og den hjalp meg mye mesteparten av tiden. Har nå for 2 mnd. tilbake gått over til zoloft og byttet av medisiner har gått kjempefint. Jeg tok max dose, altså 375 mg i døgnet, så seponeringen ga meg litt fysisk ubehag en ukes tid i form av kvalme og hodepine. Verre en det er det ikke. Etter en uke var alt som før igjen. Ja, dette er nettopp den måten enkelte psykiatere i UK har funnet ut Efexor må seponeres på. Efexor må først byttes ut med et annet produkt. Som en så går på en tid, for så å seponere dette andre produktet isteden. Da unngår en de verste plagene med ren Efexorseponering. Det er vel ca 1 år og 2 måneder siden jeg seponerte Efexor nå. Jeg trappet ned over flere måneder til dosen var bare noen korn fra en delt kapsel. Fortsatt så er jeg ikke helt restituert. Men jeg glemmer aldri (og utsetter meg aldri igjen for) den totale ubalansen jeg hadde de første månedene. Begynte å lure på om jeg ble schizofren, så ille var det. Utgangslidelsen var mild depresjon og angst som følge av store påkjenninger og sorg. Så det var IKKE noe godt bytte. Så Efexor ble for meg som å skyte spurv med kanon. Sannsynligvis hadde jeg hatt det bra idag hvis jeg hadde fått sørget i fred et par år uten å blitt truet til 'lykkepille'-bruk for å få meg arbeidsfør snarest mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-633012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente med angst Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Ja, dette er nettopp den måten enkelte psykiatere i UK har funnet ut Efexor må seponeres på. Efexor må først byttes ut med et annet produkt. Som en så går på en tid, for så å seponere dette andre produktet isteden. Da unngår en de verste plagene med ren Efexorseponering. Det er vel ca 1 år og 2 måneder siden jeg seponerte Efexor nå. Jeg trappet ned over flere måneder til dosen var bare noen korn fra en delt kapsel. Fortsatt så er jeg ikke helt restituert. Men jeg glemmer aldri (og utsetter meg aldri igjen for) den totale ubalansen jeg hadde de første månedene. Begynte å lure på om jeg ble schizofren, så ille var det. Utgangslidelsen var mild depresjon og angst som følge av store påkjenninger og sorg. Så det var IKKE noe godt bytte. Så Efexor ble for meg som å skyte spurv med kanon. Sannsynligvis hadde jeg hatt det bra idag hvis jeg hadde fått sørget i fred et par år uten å blitt truet til 'lykkepille'-bruk for å få meg arbeidsfør snarest mulig. Jeg går til psykolog en gang i uken.Det har jeg gjort i 1 år ten at det har hjulpet meg noe særlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-633089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Efexor er en kjempebra medisin. Den har hjulpet med godt med depresjon og angst - særlig angsten. Syns du skal prøve, og ikke tenke så mye på seponering. Det er jo lenge til! Jeg har ikke klart å slutte, men spørsmålet er jo om jeg er bra nok til å klare meg uten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-633139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenny1505 Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg går til psykolog en gang i uken.Det har jeg gjort i 1 år ten at det har hjulpet meg noe særlig. Har du en langvarig depresjon/angst vil kombinasjon med terapi og medisiner antagligvis være rette behandling. 1 år kan være for kort tid til at det ennå vil ha noen effekt. For all del, kutt ikke ut terapien selv om den ikke har hjulpet ennå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107761-skremt-av-innlegg-her-p%C3%A5-forumet/#findComment-633486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.