Fine1365379966 Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Takk for siste svaret, NHD. Nå forstår jeg endelig dette med førstevalg! Det var rart at du ikke kunne si om akkurat jeg trenger medisiner. Utallige nordmenn har gått til legen og sagt:" Jeg er så deprimert." Det er nok. Da får de AD på flekken. Foruten meg selv så kjenner jeg svært mange som har opplevd dette. Den siste jeg kjenner til fikk tilbud om AD fordi sjefen var så vanskelig! Er det rart jeg ikke er overbevist om nytten av AD? Nå vil jeg spørre om bivirkninger. Har du noen vitenskapelige analyser å vise til her også? Bernt Rognlien har uttalt at vi vet ikke noe om langtidsbivirkninger fordi AD er for nytt. Han viser til kinesisk urtemedisin og akupunktur som har vært brukt i tusenvis av år. Det er en dokumentasjon god nok. De farlige medisinene blir jo luket ut i løpet av så lang tid! Han viser til at legemidler som er godkjent i strenge Norge rett som det er blir trukket tilbake pga. farlige bivirkninger likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fine1365379966 Skrevet 24. november 2000 Forfatter Del Skrevet 24. november 2000 Takk for siste svaret, NHD. Nå forstår jeg endelig dette med førstevalg! Det var rart at du ikke kunne si om akkurat jeg trenger medisiner. Utallige nordmenn har gått til legen og sagt:" Jeg er så deprimert." Det er nok. Da får de AD på flekken. Foruten meg selv så kjenner jeg svært mange som har opplevd dette. Den siste jeg kjenner til fikk tilbud om AD fordi sjefen var så vanskelig! Er det rart jeg ikke er overbevist om nytten av AD? Nå vil jeg spørre om bivirkninger. Har du noen vitenskapelige analyser å vise til her også? Bernt Rognlien har uttalt at vi vet ikke noe om langtidsbivirkninger fordi AD er for nytt. Han viser til kinesisk urtemedisin og akupunktur som har vært brukt i tusenvis av år. Det er en dokumentasjon god nok. De farlige medisinene blir jo luket ut i løpet av så lang tid! Han viser til at legemidler som er godkjent i strenge Norge rett som det er blir trukket tilbake pga. farlige bivirkninger likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-55591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 1. Før en lege skriver ut AD skal det gjøres et diagnostisk intervju som viser at pasienten har en depresjon ellr en annen lidelse hvor AD er godkjent behandling. 2. Uansett hva det er , kan en aldri med 100% sikkerhet vite at det ikke er skadelig før det er gått utrolig lang tid. Etter en tid kan det jo også bli skadelig selv om det ikke var det før, fordi eksponeringen skjer sammen med nye ting. Selv om urtemedisin ikke har vært skadelig i 1000 år, kan jo kombinasjonen av urtemedisin og svevestøv, E450 eller Up and Go være skadelig. Det vet vi først om 100 år:-) En vet ikke 100% sikkert om antibiotika, mobiltelefonstråling eller stråling fra dataskjermen er skadelig på lang sikt. Hver av oss må da bestemme om vi tross 0,00000001% usikkerhet likevel ønsker de godene dette representerer og ta sjanse på at det ikke skader på lang sikt. Jeg velger å ta antibiotika både selv og gi til mitt barn. Jeg bruker mobiltelefon daglig, og jeg sitter flere timer foran skjermen daglig. Jeg tar altså sjansen fordi jeg vil ha dette gode nå selv om jeg ikke kan være 100% sikker på at det ikke har noen skadevirkning på lang sikt. Det samme ville jeg gjort om jeg hadde en depresjon: Jeg ville tatt antidepressiva. 3. Et logisk problem: Hvordan skulle en finne ut svaret dersom ingen prøvde det ut. 4. Jeg kan ikke se at ditt AD spørsmål er spesifikt for AD. Det gjelder egentlig alt nytt som utvikles. 5. Hvem er Bernt Rognlien og hvilken autoritet har han i denne sammenheng som gjør at han er spesielt viktig å lytte til? 6. Bivirkninger av AD kan du lese mye om ved å gå på Medline eller PubMed (du finner den på DOL) 0g søke på ordene "Antidepressants", "SSRI" og "adverse effect" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 1. Før en lege skriver ut AD skal det gjøres et diagnostisk intervju som viser at pasienten har en depresjon ellr en annen lidelse hvor AD er godkjent behandling. 2. Uansett hva det er , kan en aldri med 100% sikkerhet vite at det ikke er skadelig før det er gått utrolig lang tid. Etter en tid kan det jo også bli skadelig selv om det ikke var det før, fordi eksponeringen skjer sammen med nye ting. Selv om urtemedisin ikke har vært skadelig i 1000 år, kan jo kombinasjonen av urtemedisin og svevestøv, E450 eller Up and Go være skadelig. Det vet vi først om 100 år:-) En vet ikke 100% sikkert om antibiotika, mobiltelefonstråling eller stråling fra dataskjermen er skadelig på lang sikt. Hver av oss må da bestemme om vi tross 0,00000001% usikkerhet likevel ønsker de godene dette representerer og ta sjanse på at det ikke skader på lang sikt. Jeg velger å ta antibiotika både selv og gi til mitt barn. Jeg bruker mobiltelefon daglig, og jeg sitter flere timer foran skjermen daglig. Jeg tar altså sjansen fordi jeg vil ha dette gode nå selv om jeg ikke kan være 100% sikker på at det ikke har noen skadevirkning på lang sikt. Det samme ville jeg gjort om jeg hadde en depresjon: Jeg ville tatt antidepressiva. 3. Et logisk problem: Hvordan skulle en finne ut svaret dersom ingen prøvde det ut. 4. Jeg kan ikke se at ditt AD spørsmål er spesifikt for AD. Det gjelder egentlig alt nytt som utvikles. 5. Hvem er Bernt Rognlien og hvilken autoritet har han i denne sammenheng som gjør at han er spesielt viktig å lytte til? 6. Bivirkninger av AD kan du lese mye om ved å gå på Medline eller PubMed (du finner den på DOL) 0g søke på ordene "Antidepressants", "SSRI" og "adverse effect" Tror Bernt er lege jeg NHD... Bare for å ha oppklart DET liksom.... ;D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 Tror Bernt er lege jeg NHD... Bare for å ha oppklart DET liksom.... ;D Desto verre :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Philosophia Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 Hei Jeg har lest dine stadige spørsmål til NHD om antidepr. og må si jeg er imponert. Jeg synes spørsmålene du stiller er viktige og tankevekkende, og jeg synes du er tøff som fortsetter å spørre selv om du ikke akkurat blir møtt med mye forståelse. Heldigvis finnes det leger (og kanskje noen psykiatere?) som ikke "kaster" AD etter pasientene sine. Personlig synes jeg det er stor forskjell på å ha en infeksjon i kroppen som man bruker antibiotika mot, og det å være deprimert og ta AD. For noen er AD det riktige, men for andre finnes det bedre alternativer. Selv om man er deprimert betyr ikke det at man nødvendigvis trenger AD for å bli bedre igjen. Jeg har forstått at du stadig blir møtt med press om at du skal ta imot AD, og dette synes jeg er veldig synd når du så tydelig viser at du vil bli frisk uten å ta disse medisinene. Hvorfor kan de ikke se det flotte i at du har denne stå-på-mentaliteten? Selv har jeg hatt god nytte av kombinasjonen akupunktur/homøopati + samtaleterapi. NHD vil sannsynligvis nekte for at dette er mulig, men jeg merker jo forskjellen selv. (Og er dette et eksempel på "tro kan flytte fjell" så foretrekker jeg troen min enn å gå på AD). Lykke til videre - jeg håper du greier å fortsette å lytte til din egen intuisjon! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fine1365379966 Skrevet 26. november 2000 Forfatter Del Skrevet 26. november 2000 Desto verre :-) Takk for det du skrev, Philosophia! Det gjorde godt! *gråter* NHD: Er det flott at noen vil klare seg uten AD eller er det ikke? Jeg er dessverre enda noe bitter på poliklinikken jeg gikk til fordi jeg ikke fikk fortsette med samtaleterapi, men ble selvfølgelig tilbudt AD.Jeg fikk til og med lov til å ringe psykiateren hvis jeg bestemte meg for AD! NHD: Er dette helt OK etter din mening? Jeg har prøvd AD i foreskrevet tidsrom. Bivirkningene var uakseptable. Jeg vil aldri begynne med akkurat disse AD igjen. Jeg fikk ingen informasjon om disse bivirkningene, bare de bagatellmessige kvalme, munntørrhet o.l. som også NHD har prøvd på kroppen. De går jo over! Jeg vil ikke si at NHD ikke viser forståelse akkurat.Og jeg liker han, Up and Go :-) Men svarene hans treffer ikke denne gangen.. Jeg er ikke mer overbevist. Kan du prøve fra en annen vinkel, NHD? Jeg skal snart innlegges, og jeg har det ikke godt med tanke på medisin-presset som jeg har blitt forespeilet. Konkrete spørsmål om AD: Hvilke medisiner kommer inn under mirtazapine? Og hvilke kommer innunder amineptine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fine1365379966 Skrevet 26. november 2000 Forfatter Del Skrevet 26. november 2000 Takk for det du skrev, Philosophia! Det gjorde godt! *gråter* NHD: Er det flott at noen vil klare seg uten AD eller er det ikke? Jeg er dessverre enda noe bitter på poliklinikken jeg gikk til fordi jeg ikke fikk fortsette med samtaleterapi, men ble selvfølgelig tilbudt AD.Jeg fikk til og med lov til å ringe psykiateren hvis jeg bestemte meg for AD! NHD: Er dette helt OK etter din mening? Jeg har prøvd AD i foreskrevet tidsrom. Bivirkningene var uakseptable. Jeg vil aldri begynne med akkurat disse AD igjen. Jeg fikk ingen informasjon om disse bivirkningene, bare de bagatellmessige kvalme, munntørrhet o.l. som også NHD har prøvd på kroppen. De går jo over! Jeg vil ikke si at NHD ikke viser forståelse akkurat.Og jeg liker han, Up and Go :-) Men svarene hans treffer ikke denne gangen.. Jeg er ikke mer overbevist. Kan du prøve fra en annen vinkel, NHD? Jeg skal snart innlegges, og jeg har det ikke godt med tanke på medisin-presset som jeg har blitt forespeilet. Konkrete spørsmål om AD: Hvilke medisiner kommer inn under mirtazapine? Og hvilke kommer innunder amineptine? Dette skulle vært overskrifta på mitt forrige innlegg. Beklager! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2000 Del Skrevet 27. november 2000 Takk for det du skrev, Philosophia! Det gjorde godt! *gråter* NHD: Er det flott at noen vil klare seg uten AD eller er det ikke? Jeg er dessverre enda noe bitter på poliklinikken jeg gikk til fordi jeg ikke fikk fortsette med samtaleterapi, men ble selvfølgelig tilbudt AD.Jeg fikk til og med lov til å ringe psykiateren hvis jeg bestemte meg for AD! NHD: Er dette helt OK etter din mening? Jeg har prøvd AD i foreskrevet tidsrom. Bivirkningene var uakseptable. Jeg vil aldri begynne med akkurat disse AD igjen. Jeg fikk ingen informasjon om disse bivirkningene, bare de bagatellmessige kvalme, munntørrhet o.l. som også NHD har prøvd på kroppen. De går jo over! Jeg vil ikke si at NHD ikke viser forståelse akkurat.Og jeg liker han, Up and Go :-) Men svarene hans treffer ikke denne gangen.. Jeg er ikke mer overbevist. Kan du prøve fra en annen vinkel, NHD? Jeg skal snart innlegges, og jeg har det ikke godt med tanke på medisin-presset som jeg har blitt forespeilet. Konkrete spørsmål om AD: Hvilke medisiner kommer inn under mirtazapine? Og hvilke kommer innunder amineptine? Konkrete spørsmål om AD: Hvilke medisiner kommer inn under mirtazapine? Og hvilke kommer innunder amineptine? Svar: Ingen av disse er en gruppe, men konkrete medikamenter. Derfor blir det feil å si "kommer inn under". Mirtazapin heter i handelen Remeron og lanseres i Norge i januar. Amineptine finnes ikke i Norge. Det selges i Hellas, Frankrike, Portugal, Spania og Italia under navnet Survector. Svar på dine andre spørsmål kommer senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10777-bivirkninger-overbevis-oss-nhd/#findComment-56272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.