Gjest Stjernemor Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Slikjeg føler det nå så føler jeg meg godt, gammeldags nervøs. En nevrotisk person rett og slett. Før så sa vi jo at folk hadde nerveproblemer eller var nevrotiske. Er angst rett og slett et nytt ord for disse nerveplagene som folk til alle tider har slitt med? Nå har vi GAD, sosial angst, tvangsspising, ADHD, PMS, hypokondri osv osv. Er alt dette rett og slett bare en spesifisering og kategorisering av det vi før rett og slett kalte nerveproblemer? Det høres jo 'finere' ut å si at en har GAD istedenfor at en er nervøs fordi en bekymrer seg om alt og ingenting. I hvertfall er en sikker på at mange ikke skjønner hva GAD er, og kanskje spør de ikke. Hører jo nesten ingen si at den og den har nerveproblemer mer, slik en ofte hørte før. Nå er det som sagt spiseforstyrrelser, en er borderline eller hypoman, eller har fibromyalgi, er utbrent eller har kronisk tretthetssyndrom. You name it. Synes nerveproblemer var godt beskrivende jeg da. Hvis det er det samme da? Da slapp en liksom å spesifisere sine plager for gud og hvermann. En kunne skjule seg under sekkebegrepet 'bare nerver'. Uten ytterligere forklaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107785-nhd-nerveproblemernevrotisknerv%C3%B8sangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest psykk Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 En nevrose er vel den "letteste" psykiske tilstanden på skala over psykiske lidelser.Herunder ligger sosial angst/panikkangst/GAD/fobier/lettere depresjoner etc. Midt i mellom ligger personlighetsforstyrrelser. Psykosene er de tyngste. Herunder hører shcizofreni og bipolar lidelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107785-nhd-nerveproblemernevrotisknerv%C3%B8sangst/#findComment-633108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.