Gå til innhold

FU :hvordan vasker du oppvasken?


Gjest papirtilmegtakk

Anbefalte innlegg

Gjest papirtilmegtakk

Rart spørsmål?

Bakgrunnen er at jeg selv i mange år fikk både munnsår/rød munn, rødt, sårt tannkjøtt, røde flassende hender og hovne mandler med verk, i svært ofte. Da jeg etterhvert flyttet for meg selv og følgelig tok oppvasken selv ble jeg bedre. Jeg er veeldig nøye med å vaske oppvaskkummen med klorin før jeg fyller den med vann og det som skal vaskes. Jeg fyller kummen med kun varmt vann fra krana og lar oppvasken ligge til det så vidt går an å begynne å vaske. Jeg bruker ikke fille på kjøkkenet til annet enn å sette oppvasken på etter vask. Jeg tørker aldri servicet, men lar det lufttørke så jeg ikke sprer bakterier fra ei fille og over på det rene servicet. Å bruke fille på benken har jeg aldri gjort, men bruker papir i stedet så jeg ikke sprer bakterier utover. For noen år siden jobbet jeg på et laboratorium og tok bakterieprøver. Afyssåfy hvor mye rart det er å finne overalt. Jeg mener ikke at man skal være hysterisk i forhold til hygiene, og vi trenger jo de bakteriene som er rundt oss, men dersom flere visste hva som bor i ei vaskefille ville de nok kastet den.

De eneste gangene jeg er plaget av munnsår/rød munn og hovne mandler er når jeg har vært på besøk hos andre som ikke har vasker opp godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukar oppvaskmaskin... Har aldri hatt slike problem som du opplever, og har aldri høyrd om andre som har hatt slike problem med dårleg oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @@@@@@@@@@@@

Vi brukar oppvaskmaskin... Har aldri hatt slike problem som du opplever, og har aldri høyrd om andre som har hatt slike problem med dårleg oppvask.

Da må du i så fall ha utrooolig overfølsom munn/hals. Tenk på alle restaurantene/spisestedene man besøker. Tror du alle er like nøye med oppvasken? Jeg har i allefall aldri vært plaga med dette, og ikke har jeg hørt om noen andre heller. Mest sannsynlig noe du innbiller deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vaske oppvaskkummen med zalo før jeg vasker opp, og tørker aldri med sånn kopphåndkle. Det er bare i sjeldne tilfeller hvis jeg skal bruke noe med en gang, eller det ikke er nok plass i oppvaskstativet. Tørker ikke ting manuelt hvis det klarer å tørke seg selv! Så hvis jeg gjør det så tar jeg alltid rene håndkler.

Kjøkkenkluter har jeg kanskje ikke så veldig god samvittighet på? Det ligger en ute på kjøkkenet, og den har ligget der lenge... Kan ikke huske sist jeg bytta, men jeg bruker den heller omtrent aldri, bare til å tørke vekk vann fra oppvaskstativet eller fra benken...

Og ellers er det også ganske skittent her hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker alt i maskin. Vi bruker klut på kjøkkenet og spisebordet som legges i klorin ofte. Vaskene holdes alltid rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtilmegtakk

Da må du i så fall ha utrooolig overfølsom munn/hals. Tenk på alle restaurantene/spisestedene man besøker. Tror du alle er like nøye med oppvasken? Jeg har i allefall aldri vært plaga med dette, og ikke har jeg hørt om noen andre heller. Mest sannsynlig noe du innbiller deg.

Tror du det går an å bille seg inn både munnsår/rød munn, rødt, sårt tannkjøtt, røde flassende hender og hovne mandler med verk?

Ja, jeg er mere følsom for bakterier enn mange og grunnen til at jeg gadd å skrive om det er for at de som er som meg kanskje kunne få tips om hvordan de kan unngå endel ubehag.

Noe annet er at industrien tjener milliarder på at kvinner MÅ HA kremer og remedier for tørre hender fordi de reagerer på oppvaskfiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du i så fall ha utrooolig overfølsom munn/hals. Tenk på alle restaurantene/spisestedene man besøker. Tror du alle er like nøye med oppvasken? Jeg har i allefall aldri vært plaga med dette, og ikke har jeg hørt om noen andre heller. Mest sannsynlig noe du innbiller deg.

Helt klart må det være noe hun innbiller seg. Akkurat sånn som vi som innbiller oss at vi er allergiske som bare setter igang med nysing og kløing så fort vi ser en katt eller bjørketre, det må jo være psykisk, eller for ikke å snakke om de gravide, de må jo være helt syke, innbiller seg at man har spist dårlig mat og kaster opp liksom? En baby smaker vel ikke så vondt?

Dust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good Golly!

Jeg har oppvaskmaskin

Vasker benker og bord med klut. Vet at det befinner jeg mye basselusker. Spesielt siden jeg har katt og hun vandrer på kjøkkenbenken... Men jeg legger kluten i kloring (gjør den nå også faktisk) og bytter ofte ut.

Har aldri vært plaget slik du har, men det er ikke sunt og være FOR renslig heller. Imunforsvaret styrkes ved litt motstand fra basselusker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det går an å bille seg inn både munnsår/rød munn, rødt, sårt tannkjøtt, røde flassende hender og hovne mandler med verk?

Ja, jeg er mere følsom for bakterier enn mange og grunnen til at jeg gadd å skrive om det er for at de som er som meg kanskje kunne få tips om hvordan de kan unngå endel ubehag.

Noe annet er at industrien tjener milliarder på at kvinner MÅ HA kremer og remedier for tørre hender fordi de reagerer på oppvaskfiller.

*kremter*

Har du testet om du kan være allergisk mot forskjellig vaskemidler???

Zalo`n er UTROLIG sterk!

Min søster er allergisk mot dette, i oppveksten var det alltid jeg som måtte vaske opp etter middag ( først nå skjønner jeg HVOR sleip denne søstra mi er)

Hun fikk røde og tørre hender, av ogtil svelg og munn, klødde hun seg en plass ble det også utbrudd der!!!

Hun kan heller ikke blåse opp ballonger, bruke operasjonshansker/oppvaskhansker osv pga allergien!!!

Har du skjekka det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hysteri

Det er vel heller du som er allergisk enn andre som er dårlige til å vaske vil jeg tro, særlig når du reagerer slik.

Som du selv sier, så trenger man bakteriene rundt oss, og om man vasker med ei rein fille, så blir det faktisk rent. Det viktigste er at man tørker godt, bakterier trives ikke på tørre steder. Men det vet vel du som har jobbet med slikt?

Det grenser til hysteri det du holder på med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtilmegtakk og hysterisk

Det er vel heller du som er allergisk enn andre som er dårlige til å vaske vil jeg tro, særlig når du reagerer slik.

Som du selv sier, så trenger man bakteriene rundt oss, og om man vasker med ei rein fille, så blir det faktisk rent. Det viktigste er at man tørker godt, bakterier trives ikke på tørre steder. Men det vet vel du som har jobbet med slikt?

Det grenser til hysteri det du holder på med!

Det grenser til hysteri det du holder på med!

Takk for et innsiktsfullt innlegg. Vi er alle forskjellige og noen tåler mindre av bakterier og sopp enn andre. Innlegget mitt var skrevet for å gi tips til andre som har det som jeg, og ikke for at de som ikke reagerer skulle ha noe å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

*kremter*

Har du testet om du kan være allergisk mot forskjellig vaskemidler???

Zalo`n er UTROLIG sterk!

Min søster er allergisk mot dette, i oppveksten var det alltid jeg som måtte vaske opp etter middag ( først nå skjønner jeg HVOR sleip denne søstra mi er)

Hun fikk røde og tørre hender, av ogtil svelg og munn, klødde hun seg en plass ble det også utbrudd der!!!

Hun kan heller ikke blåse opp ballonger, bruke operasjonshansker/oppvaskhansker osv pga allergien!!!

Har du skjekka det?

Jeg reagerer veldig på Zalo når det gjelder hendene.

Så den er nok veldig sterk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Litt hysterisk høres du nå ut da;)

Men jeg må nok si meg enig i en her som nevner at Zalo er veldig sterk.

Kanskje du ikke får skyldt godt nok av med å lufttørke.

Jeg er kjempe tør på hendene etter at jeg vasker opp,men jeg bytter aldri ut min kjære Zalo:)

Men tilbake til spørsmålet.

Jeg vasker opp med godt varmt vann og tar kopper og glass først.

Så tallerkner,bestikk og kjeler.

Jeg har rent kopphandkle hver gang.

Men kjøkken kluten min skyller jeg opp og bruker fler en en gang.

Jeg klorer vasken ca 1 gang i uken men kosten i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtilmegtakk

Litt hysterisk høres du nå ut da;)

Men jeg må nok si meg enig i en her som nevner at Zalo er veldig sterk.

Kanskje du ikke får skyldt godt nok av med å lufttørke.

Jeg er kjempe tør på hendene etter at jeg vasker opp,men jeg bytter aldri ut min kjære Zalo:)

Men tilbake til spørsmålet.

Jeg vasker opp med godt varmt vann og tar kopper og glass først.

Så tallerkner,bestikk og kjeler.

Jeg har rent kopphandkle hver gang.

Men kjøkken kluten min skyller jeg opp og bruker fler en en gang.

Jeg klorer vasken ca 1 gang i uken men kosten i.

Om jeg vasker hendene i zalo blir jeg ikke tørr på hendene. Det er ikke zaloen jeg blir tørr og flassende av. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt det slik. Jeg tåler dårlig bakteriene som lever i filler som har vært brukt èn gang. Det samme med kopper som har vært vasket med lett hånd i lunkent vann i oppvaskkummen og ikke i maskin. Jeg hadde utslett i mange år på kroppen fordi jeg tørket meg med håndklede (vasket i maskin). I dag rører jeg ikke vaskefiller eller håndkleder og er helt fri for tørr og flassende hud. Ville være rart om jeg var den eneste som har det slik? Dersom du har tørre hender så hold deg unna kjøkkenfiller og håndkleder av ymse slag i noen dager, så kanskje du ser at du er kvitt tørr hud på hendene du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig!!

Jeg AVSKYR kjøkkenkluter og andre sånne bakteriebomber - de stinker!!

Jeg fatter ikke at folk orker å ha det. Samme sure kluten, bare vridd opp i litt vann, brukes på omtrent hver eneste overflate på hele kjøkkenet...!? Der det skulle bli rent, gnir man istedet sure bakterier godt utover. Jeg har stått og sett på venninnen min bl.a., når hun skal "vaske" kjøkkenbordet etter middagssølet. Da tar hun den grå, sure kjøkkenkluten og gnir SKIKKELIG utover....da blir det sikkert rent, gitt!

Hovedsaklig bruker jeg også "bruk-og-kast" papir og spray for å vaske overflater på kjøkkenet.

Men det hender jeg bruker klut. Men da skiftes de så godt som hver dag, vasker dem på kokevask i maskin, og bruker tynne sånne gaskluter som tørker fort om de henges over kranen på kjøkkenet.

Jeg har ALDRI en og samme klut i flere dager. ÆSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskmaskin er en veldig kjekk ting. :o) Har flere oppvaskkoster som jeg bruker når jeg skyller fat etter middagen og til å vaske det lille som ikke går i maskina med. Bruker kjøkkenklut til benker, komfyrtopp (+ svamp der da!) og bord med. Bruker glasshåndklær til å tørke det som evt. vaskes for hånd og tar nye hver gang. Plages overhode ikke med after og sår nå lenger, men jeg gjorde det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Om jeg vasker hendene i zalo blir jeg ikke tørr på hendene. Det er ikke zaloen jeg blir tørr og flassende av. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt det slik. Jeg tåler dårlig bakteriene som lever i filler som har vært brukt èn gang. Det samme med kopper som har vært vasket med lett hånd i lunkent vann i oppvaskkummen og ikke i maskin. Jeg hadde utslett i mange år på kroppen fordi jeg tørket meg med håndklede (vasket i maskin). I dag rører jeg ikke vaskefiller eller håndkleder og er helt fri for tørr og flassende hud. Ville være rart om jeg var den eneste som har det slik? Dersom du har tørre hender så hold deg unna kjøkkenfiller og håndkleder av ymse slag i noen dager, så kanskje du ser at du er kvitt tørr hud på hendene du også.

Uff et høres ikke særlig kjekt ut.

Håper du finner en løsning på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirupssnipp

*kremter*

Har du testet om du kan være allergisk mot forskjellig vaskemidler???

Zalo`n er UTROLIG sterk!

Min søster er allergisk mot dette, i oppveksten var det alltid jeg som måtte vaske opp etter middag ( først nå skjønner jeg HVOR sleip denne søstra mi er)

Hun fikk røde og tørre hender, av ogtil svelg og munn, klødde hun seg en plass ble det også utbrudd der!!!

Hun kan heller ikke blåse opp ballonger, bruke operasjonshansker/oppvaskhansker osv pga allergien!!!

Har du skjekka det?

Svært viktig poeng, Mistera!!

Problemet i våre dager, er økt astma & allergi pga vaskehysteriet! Man mister den naturlige syrekappen i hud/hår pga hyppig bruk av såpe.

Zalo fjerner jo alt fett!

Bruk hansker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 21 år senere...
AnonymBruker

Hadde dere virkelig oppvaskmaskin i 2003. Wow

Anonymkode: 7e9ed...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde dere virkelig oppvaskmaskin i 2003. Wow

Anonymkode: 7e9ed...175

De begynte å bli vanlige i norske hjem på 1980-tallet. De som virkelig hatet oppvask, hadde nok hatt maskin en stund før den tid. Men de første hadde ganske høyt støynivå. 

Jeg ble samboer i 1988 (tror jeg det var), og da kjøpte vi. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...