Gå til innhold

vondt i brystvorte


pipi

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har den ene brystvorta mi blitt så sår at jeg har begynt å pumpe det ene brystet. Det andre brystet er helt fint. Jeg lurer på hvor lenge jeg bør pumpe det ene brystet for å være sikker på at det er blitt bra igjen? Nå pumper jeg ca hver fjerde time. Er det OK?

Utdriviningsrefleksen på brystet som har blitt sårt er veldig brå. Babyen klarer ikke å svelge unna. Dette fører til at han gjentatte ganger slipper taket og beynner å suge igjen. Antagelig blir ikke sugestillingen riktig hver gang. Han blir aldri liggende å kose seg med dette brystet siden melkestrømmen er så stor at han ikke klarer å svelge unna. Det andre brystet er kosebrystet. Hva kan jeg gjøre for å bedre denne situasjonen. Jeg vil helst amme på begge bryst likeverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Nå har den ene brystvorta mi blitt så sår at jeg har begynt å pumpe det ene brystet. Det andre brystet er helt fint. Jeg lurer på hvor lenge jeg bør pumpe det ene brystet for å være sikker på at det er blitt bra igjen? Nå pumper jeg ca hver fjerde time. Er det OK?

Utdriviningsrefleksen på brystet som har blitt sårt er veldig brå. Babyen klarer ikke å svelge unna. Dette fører til at han gjentatte ganger slipper taket og beynner å suge igjen. Antagelig blir ikke sugestillingen riktig hver gang. Han blir aldri liggende å kose seg med dette brystet siden melkestrømmen er så stor at han ikke klarer å svelge unna. Det andre brystet er kosebrystet. Hva kan jeg gjøre for å bedre denne situasjonen. Jeg vil helst amme på begge bryst likeverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk av albueskjell lindrer veldig bra såre bryster. Send pappa eller bestefar til strandkanten.

Jeg har ammet 2 barn på bare 1 bryst pga problemer med betennelse, så hvis det blir et vedvarende problem, går det fint an!

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk av albueskjell lindrer veldig bra såre bryster. Send pappa eller bestefar til strandkanten.

Jeg har ammet 2 barn på bare 1 bryst pga problemer med betennelse, så hvis det blir et vedvarende problem, går det fint an!

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slutte meg til anbefalingen om albueskjell! Har du ikke tilgang til fjæra så ta en telefon på barsel og spør der - på RiT får du dem gratis. Jeg hadde en gang sinnsykt vondt i brystvorten - sånn at jeg nesten knøvlet ungen og kylte henne i veggen når hun sugde tak. Oppdaget ved nærmere ettersyn at jeg hadde en nesten usynlig sprekk i brystvorten. Med albueskjell på dagtid tok det 2 dager så var det helt fint og smertefritt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slutte meg til anbefalingen om albueskjell! Har du ikke tilgang til fjæra så ta en telefon på barsel og spør der - på RiT får du dem gratis. Jeg hadde en gang sinnsykt vondt i brystvorten - sånn at jeg nesten knøvlet ungen og kylte henne i veggen når hun sugde tak. Oppdaget ved nærmere ettersyn at jeg hadde en nesten usynlig sprekk i brystvorten. Med albueskjell på dagtid tok det 2 dager så var det helt fint og smertefritt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære pipi. Du nevner selv at sugestillingen ikke blir riktig hver gang på grunn av en kraftig utdrivningsrefleks og barnet slipper brystet gjentatte ganger, og dette kan være årsaken til sårhet. Det kan hjelpe å stimulere utdrivningsrefleksen i forkant og håndmelke ut litt melk først før du legger barnet til brystet. Barnet kan med fordel også sitte litt mere oppreist under ammingen slik at nakke og hals er høyere enn brystknoppen. Hyppig raping under måltidet kan hjelpe i tillegg til hyppigere amming. Det er individuelt hvor lenge en må pumpe før brystknoppen heles. For mange vil håndmelking være en mere skånsom metode for brystknoppen men du får se hva som fungerer best for deg. Pumping hver 3-4 time er fint. Albueskjell som er nevnt av andre kan være en god ide eller f. eks Lansinoh til å smøre på knoppen, men ammestilling og teknikk er vel så viktig. Hvis sårheten ikke gir seg kan det være lurt å ta det opp med helsesøster eller lege for vurdering. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...