Gå til innhold

Kan jeg virkelig være bipolar da?(unnskyld langt)

Anbefalte innlegg

Gjest trrrish

Jeg synes det er så rart å plutselig få diagnosen bipolar, når jeg har gått et år til en psykiater som ikke mente jeg var det...Men som mente jeg burde ha langvarig psykoterapi. -Men han er nå langtidssykemeldt.

Kan en bipolar lidelse være vanskelig å oppdage om en person har mistet mamma(som btw var bipolar), har en vanskelig far, har bodd en kort tid sammen med en voldelig gutt -han er kastet ut nå ja!!, er følelsesmessig labil og har/har hatt bulimi??

Slik jeg forsto det på legen min, så styrket det henne i troen på at jeg er bipolar fordi min første depresjon fikk jeg etter et dataparty der jeg for første gang i mitt liv gikk med lite søvn over flere dager. Dette var da jeg var 16 år gammel. Da ble jeg sittende i en stol i to uker og bare gråte og ha angst, orket ikke dusje, gikk ikke på skolen. Så etter to uker ble det bedre, men den hang liksom i litt, men jeg gikk på skolen igjen. Men da dalte karakterene mine fra 5 og 6 til 3.

Første gangen jeg kan huske jeg følte meg ekstra oppstemt var sommeren da jeg var 15 år. Jeg hadde mange tanker om at jeg skulle bli en berømt forfatter, skrev masse, når jeg var med venner sang jeg høyt og pratet hele tiden.

Men kan ikke det også ha vært bare tenårsingshysteri? (jeg får nemlig alltid høre at jeg er oppmerksomhetskrevende og hysterisk, overdramatiserende osv!)

Den andre gangen jeg husker jeg fikk en depresjon var da jeg var 19. Den kom også etter at jeg hadde gått en tid med lite søvn!

Nå svinger det ofte, og legen sier jeg har bipolar, rapid cycle.

Jeg kan være kjempeirritabel og rett og slett skrike og hyle av raseri, eller kjenne meg veldig lykkelig. Da våkner jeg enten etter 3-4 timers søvn og gjør masse husarbeid. Vasker, rydder. Har mange lyse tanker og planer for tiden fremover osv. Husarbeidet går i turbofart, mens jeg synger og danser samtidig.

Så når jeg er oppstemt går husarbeidet som en lek, jeg får planer om å kjøpe nye møbler, ommøblere, vasker, ser lyst på fremtiden. Mens når jeg er sliten og deprimert, så orker jeg knapt å vaske håret! I nesten en vinter orket jeg ikke gjøre noe i huset, og søppelet la jeg bare i flere svartsekker, orket ikke gå ut med dem!

Men trenger dette være bipolar lidelse da? Jeg synes det er så rart, fordi jeg leser det skal vare så og så lenge. Men legen min sier at det ikke trenger være så og så lenge når man har rapid cycling.

Kan det virkelig stemme da? Jeg synes bare det er litt vanskelig å vite hvem jeg skal tro på når den første psykiateren mente piller ikke kan hjelpe meg i det hele tatt, mens den nye legen sier jeg skal ha Lamictal.

Igår natt var jeg kjempesint og hylte og skreik, gråt, var deppa, så utover natten trengte jeg ikke søvn, jeg fikk energi og begynte å rydde og sortere klær,så plutselig kjempelyst på fremtiden og begynte sminke meg, fikk lyst til å gå ut på party osv. (men siden jeg var innlagt fikk jeg istedet Zyprexa og roet meg ned etter noen timer og sov istedet.) Så er jeg mer eller mindre vanlig i dag.

Kan en være bipolar når det er så KORTE svingninger?

???

Og en dame som var venninne med mamma, sa til meg at hun ikke trodde jeg var bipolar, fordi når min mor var deprimert klarte hun ikke å presse frem et smil. Mens jeg ofte klarer å le litt eller smile når jeg er deprimert.

???

Fortsetter under...

Å ha diagnosen bipolar betyr noe forskjellig fra person til person.

Min sykdomshistorie er helt annerledes enn din, enda vi har ganske lik diagnose.

Jeg kjenner meg igjen i at du tar avstand fra diagnosen, det gjorde også jeg. Så på depresjonen som et engangstilfelle og satte det i sammenheng med "ungdomsproblemer". 7 år senere fikk jeg diagnosen bekreftet da jeg ble manisk.

Det fins sikkert eksempler på at diagnosen er satt på feil grunnlag, men ofte har nok psykiatrien rett.

Utifra det du forteller så virker det som du har vært hypoman i tillegg til depresjoner og andre problemer. Dette taler for diagnosen som bipolar.

Bipolar lidelse er til en viss grad genetisk bestemt, så at din mor hadde lidelsen er også en faktor som må regnes med.

De vonde belastninger du har opplevd kan ha utløst sykdommen eller være underliggende grunn til dine problemer i dag.

Syns det kanskje virker som du er emosjonelt ustabil, uten at jeg har kompetanse til å vurdere det.

Ta opp dine tanker rundt diagnosen med din behandler.

Hvis man kommer fram til at diagnosen er uriktig kan du få den slettet fra din journal.

(Lov om pasientrettigheter og Lov om helsepersonell)

Jeg skjønner at du gjerne vil ha ting på det reine, men kan du ikke bare ta Lamictal og se om humøret stabiliserer seg - i så fall er jo det bra.

Hva enten det dreier som om unipolare eller bipolare depresjoner eller andre ting, så kan vel vel ikke langvarig pykoterapi skade, om du får tilbud om det. Men jeg kan godt skjønne at det er frustrerende at ulike psykiatere sier så ulike ting. Er det meningen at du skal tilbake til den tidligere psykiateren din når han blir frisk, eller skal du få en ny fast behandler?

Gjest trrrish

Jeg skjønner at du gjerne vil ha ting på det reine, men kan du ikke bare ta Lamictal og se om humøret stabiliserer seg - i så fall er jo det bra.

Hva enten det dreier som om unipolare eller bipolare depresjoner eller andre ting, så kan vel vel ikke langvarig pykoterapi skade, om du får tilbud om det. Men jeg kan godt skjønne at det er frustrerende at ulike psykiatere sier så ulike ting. Er det meningen at du skal tilbake til den tidligere psykiateren din når han blir frisk, eller skal du få en ny fast behandler?

jeg skal aldri mer tilbake til noen samtaleterapi nei, tod. det prøvde jeg ut i et år, uten at det hjalp et kvekk.

Annonse

Gjest trrrish

Er det kjipere å ha diagnosen bipolar enn å ha tilbakevendende depresjoner?

nei, hvor har jeg antydet det? jeg blir faktisk kjempeglad om diagnosen bipolar er riktig, for da vil jeg faktisk bli bra med medisiner.

poenget er at den neppe ER riktig. så heldig er ikke jeg i livet.

nei, hvor har jeg antydet det? jeg blir faktisk kjempeglad om diagnosen bipolar er riktig, for da vil jeg faktisk bli bra med medisiner.

poenget er at den neppe ER riktig. så heldig er ikke jeg i livet.

OK.

Du kan kanskje spørre om en ny vurdering?

Det er godt mulig å fungere bra og å bli friskere uansett lidelse, ved riktig behandling.

Trodde at bipolar-lidelse hadde et mer livslangt sykdomsløp enn tilbakevendende depresjon? Kanskje er det likt?

For de fleste bipolare er depresjonen det som forekommer mest. Så kanskje har ikke skillet så mye å si praktisk sett, annet enn at antidepressiva kan gjøre deg manisk/hypoman.

Gjest trrrish

OK.

Du kan kanskje spørre om en ny vurdering?

Det er godt mulig å fungere bra og å bli friskere uansett lidelse, ved riktig behandling.

Trodde at bipolar-lidelse hadde et mer livslangt sykdomsløp enn tilbakevendende depresjon? Kanskje er det likt?

For de fleste bipolare er depresjonen det som forekommer mest. Så kanskje har ikke skillet så mye å si praktisk sett, annet enn at antidepressiva kan gjøre deg manisk/hypoman.

mine depresjoner slutter iallfall ikke å komme:-(

*hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl*

Hei trrrish.

Høres kanskje flåsete ut, men kan du ikke "prøve ut" diagnosen en stund? Det må vel være verdt å gi seg tid til å finne ut om medisinen du har begynt på virker?

Tenk om den gjør det. Vil ikke det være fint?

Er det noen som har fortjent å få det bedre, så er det du!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...