Gå til innhold

Depresjon langvarig

Anbefalte innlegg

tonec1365380533

Hei,

Jeg har over en lang periode vært deprimert. Jeg begynte med Cipramil for ca 2 måneder siden. Følte jeg ble bedre, men nå føler jeg at jeg har hatt et tilbakefall igjen. Er nedfor. Det har vært mange ting i livet mitt som har skjedd det siste året. Mens jeg har vært deprimert har jeg sagt opp jobben, samt søkt på nye jobber. Har også gått til samtaleterapi. Har hatt noen tvangstanker, men min psykolog svarte at han ikke hadde vært noe borti dette tidligere. Bør jeg bytte terapeut?

Et annet spm; er det vanlig at man går litt opp og ned i humøret, og også får tilbakefall av depresjon når man går på antidepressive?

Hvor lenge kan man forvente at en depresjon varer?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jake1365380469

Heisann!

Har brukt/bruker samme medisin som deg! Jeg har brukt den et par år nå, og har hatt e par tilbakefall etter den største og tyngste depresjonen. Det jeg har merket er at svært mye spiller inn. Hvordan jeg har det i livet mht.trygghet/usikkerhet, økonomi, hvordan det går på skolen osv... Når jeg har ting hengende over meg mangedobler det depresjonens forferdelige effekt. Cipramilen skal være en ekstra hjelp, men klarer ikke "fikse" depresjonen alene. Hvordan går det ellers? Hva slags tvangstanker har du?

Hvor stor dose cipramil tar du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640289
Del på andre sider

tonec1365380533

Heisann!

Har brukt/bruker samme medisin som deg! Jeg har brukt den et par år nå, og har hatt e par tilbakefall etter den største og tyngste depresjonen. Det jeg har merket er at svært mye spiller inn. Hvordan jeg har det i livet mht.trygghet/usikkerhet, økonomi, hvordan det går på skolen osv... Når jeg har ting hengende over meg mangedobler det depresjonens forferdelige effekt. Cipramilen skal være en ekstra hjelp, men klarer ikke "fikse" depresjonen alene. Hvordan går det ellers? Hva slags tvangstanker har du?

Hvor stor dose cipramil tar du?

Jeg bruker 20 mg, og denne medisinen er ganske ny for meg. Jeg hadde en veldig bra periode for 1 uke siden, men plutselig ble jeg "tungsindig" igjen. Tror det kommer av at jeg når jeg blir bedre, skal klare "alt". Tvangstankene plager meg litt, men fører ikke til tvangshandlinger. De har først kommet etter at jeg ble deprimert. Jeg er så lei av å ha det sånn, vil bli sånn jeg var før depresjonen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640296
Del på andre sider

Jake1365380469

Jeg bruker 20 mg, og denne medisinen er ganske ny for meg. Jeg hadde en veldig bra periode for 1 uke siden, men plutselig ble jeg "tungsindig" igjen. Tror det kommer av at jeg når jeg blir bedre, skal klare "alt". Tvangstankene plager meg litt, men fører ikke til tvangshandlinger. De har først kommet etter at jeg ble deprimert. Jeg er så lei av å ha det sånn, vil bli sånn jeg var før depresjonen!!

Har det likt deg, du er ikke alene. Vi er (dessverre) mange. Men ved tvangstanker-/handlinger er det vanlig med større dose cipramil. Hør med legen/psykiateren din om evt.økning. Hva slags tvangstanker er det du har?

Skjer det ting i livet ditt som virker slitsomt og håpløst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640307
Del på andre sider

tonec1365380533

Har det likt deg, du er ikke alene. Vi er (dessverre) mange. Men ved tvangstanker-/handlinger er det vanlig med større dose cipramil. Hør med legen/psykiateren din om evt.økning. Hva slags tvangstanker er det du har?

Skjer det ting i livet ditt som virker slitsomt og håpløst?

Huff, synes det er litt flaut det med disse tankene. Er redd jeg skal være slem mot noen. Vet ikke hvorfor jeg har fått det, har ikke hatt det før. Jeg kan jo evt. ta det opp med legen, men synes det er pinlig. Grubler nok litt for mye. Og vil bli bra igjen, fort! Tror nok jeg er litt utålmodig. Ja, har hatt en jobb jeg ikke trivdes med og sa opp denne. Har ikke fått noen ny jobb enda,og DET plager meg mest. Uten jobb ingen penger, kjedelig å gå hjemme etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640384
Del på andre sider

Gjest oppogned

Var 100% sykemeldt ett år p.g.a. depresjon. Det er to år siden jeg begynte å arbeide igjen. Det med aggresjon hadde jeg også. Faller fortsatt ned i sorte hull, men ikke så ofte, og på langt nær så dypt.

Har ingen erfaring med medisiner, bortsett fra noe beroligende jeg tok på det værste, og litt sovemedisin.

Da jeg skjønte at jeg var syk (det tok en stund), og fortalte det til folk, fant jeg ut at MANGE har/har hatt det sånn. Du er ikke alene!

Tror det er viktig å rydde opp i hvorfor det smalt. Du er flink som har sagt opp jobben!

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg var syk, og tilfriskningen begynte ikke før jeg sluttet å ha dårlig samvittighet.

Som du skjønner av nicket er jeg ikke helt "normal" nå heller ;-) Nå er jeg i alle fall i stand til å se vakre ting, og jeg tror innerst inne, at ting ordner, selv når jeg er deppa.

Håper du oppfatter dette som et positivt, for det er det det er ment som ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640508
Del på andre sider

Annonse

tonec1365380533

Var 100% sykemeldt ett år p.g.a. depresjon. Det er to år siden jeg begynte å arbeide igjen. Det med aggresjon hadde jeg også. Faller fortsatt ned i sorte hull, men ikke så ofte, og på langt nær så dypt.

Har ingen erfaring med medisiner, bortsett fra noe beroligende jeg tok på det værste, og litt sovemedisin.

Da jeg skjønte at jeg var syk (det tok en stund), og fortalte det til folk, fant jeg ut at MANGE har/har hatt det sånn. Du er ikke alene!

Tror det er viktig å rydde opp i hvorfor det smalt. Du er flink som har sagt opp jobben!

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg var syk, og tilfriskningen begynte ikke før jeg sluttet å ha dårlig samvittighet.

Som du skjønner av nicket er jeg ikke helt "normal" nå heller ;-) Nå er jeg i alle fall i stand til å se vakre ting, og jeg tror innerst inne, at ting ordner, selv når jeg er deppa.

Håper du oppfatter dette som et positivt, for det er det det er ment som ;-)

Takk, det hjelper veldig og høre at andre har det sånn. Har slitt veldig mye med dårlig samvittighet ovenfor jobben jeg også. I tillegg går det utover de her hjemme,og man føler at man er til "byrde" fordi man ikke er på topp hele tiden. Og at man er sur og vanskelig. Synes bare det er tungt å tvinge seg til å gjøre ting når en har det som verst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640511
Del på andre sider

Gjest oppogned

Glemte en ting: Jeg var innom to psykologer før jeg fant en jeg var komfortabel med. De er jo mennesker, ikke maskiner, og noen mennesker vil man betro seg til, og andre ikke. Det viktigste er at du får hjelp. Ikke slutt hos den du har, før du har funnet en ny!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640514
Del på andre sider

Gjest oppogned

Takk, det hjelper veldig og høre at andre har det sånn. Har slitt veldig mye med dårlig samvittighet ovenfor jobben jeg også. I tillegg går det utover de her hjemme,og man føler at man er til "byrde" fordi man ikke er på topp hele tiden. Og at man er sur og vanskelig. Synes bare det er tungt å tvinge seg til å gjøre ting når en har det som verst.

Nå må jeg gå, men en ting:

Det er viktig at de rundt deg skjønner alvoret i at ting blir verre når de legger press på deg. Sorter hvilket press som er selvpålagt, og hva de faktisk forventer av deg. Hvis dere ikke kjenner noen i tilsvarende situasjon som det du er i, synes jeg de skal snakke med noen her. Det er umulig å forstå hva som foregår oppe i hodet ditt, uten å ha opplevd det selv, med hvis de får høre det fra mange andre, kan de kanskje godta det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640517
Del på andre sider

Jake1365380469

Huff, synes det er litt flaut det med disse tankene. Er redd jeg skal være slem mot noen. Vet ikke hvorfor jeg har fått det, har ikke hatt det før. Jeg kan jo evt. ta det opp med legen, men synes det er pinlig. Grubler nok litt for mye. Og vil bli bra igjen, fort! Tror nok jeg er litt utålmodig. Ja, har hatt en jobb jeg ikke trivdes med og sa opp denne. Har ikke fått noen ny jobb enda,og DET plager meg mest. Uten jobb ingen penger, kjedelig å gå hjemme etc.

Sliter selv med tvangstanker. Ingenting flaut med det, bare fryktelig slitsomt. Tror ikke du bør stresse for mye med å bekjempe depresjonen, og være livredd for at den kommer, for da kommer den garantert. Mitt råd er å snakke regelmessig med psykolog/psykiater, og evt. øke dosen cipramil. Jeg tror 20mg er lite ved tvangstanker.

Uansett håper jeg det ordner seg for deg! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640520
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hei, ser du har fått gode svar av Jake og oppogned. Ville bare si at du ikke må gå i samme fellen som meg. Jeg gikk på veggen, som jeg kaller det, for to år siden og begynte med 20 mg cipramil. Var sykemeldt 100% i 6 mnd og aktiv sykemeldt i 4 mnd. Begynte igjen i jobb etter sommerferien i fjor. Sluttet da med cipramil. Det ble konstatert lavt stoffskifte og jeg begynte på thyroxin. For å gjøre en lang historie kort, så bestemte jeg meg for å se om jeg kunne klare meg igjennom vinteren med lysbehandlinger, thyroxin og egen styrke, men burde nok skjønt at det ikke gikk. Så i vinterferien i år gikk jeg rett inn i den kjempedepresjonen med angstanfall. Ble sykemeldt og begynte med 20 mg cipramil og ble henvist til psykiater. Han øket dosen til 30 mg cipramil og jeg fikk et antidepresiva som heter Remeron til å ta om kvelden. Disse har virket bra helt frem til nå. Skal til psyk i neste uke og går ut ifra at jeg må øke dosen igjen.

Så snakk med behandleren din, fortell h*m hvordan du har det og få den hjelpen du trenger. Du har ingenting å skjemmes for og ingenting å tape. Det med tvangstanker kan jeg ikke råde deg men du har fått gode råd av Jake. Forbered deg på å være sykemeldt til psyk sier at du er frisk nok til å begynne å arbeide. Lytt til behandleren din, det er viktig.

Og til slutt, lykke til!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640736
Del på andre sider

tonec1365380533

Hei, ser du har fått gode svar av Jake og oppogned. Ville bare si at du ikke må gå i samme fellen som meg. Jeg gikk på veggen, som jeg kaller det, for to år siden og begynte med 20 mg cipramil. Var sykemeldt 100% i 6 mnd og aktiv sykemeldt i 4 mnd. Begynte igjen i jobb etter sommerferien i fjor. Sluttet da med cipramil. Det ble konstatert lavt stoffskifte og jeg begynte på thyroxin. For å gjøre en lang historie kort, så bestemte jeg meg for å se om jeg kunne klare meg igjennom vinteren med lysbehandlinger, thyroxin og egen styrke, men burde nok skjønt at det ikke gikk. Så i vinterferien i år gikk jeg rett inn i den kjempedepresjonen med angstanfall. Ble sykemeldt og begynte med 20 mg cipramil og ble henvist til psykiater. Han øket dosen til 30 mg cipramil og jeg fikk et antidepresiva som heter Remeron til å ta om kvelden. Disse har virket bra helt frem til nå. Skal til psyk i neste uke og går ut ifra at jeg må øke dosen igjen.

Så snakk med behandleren din, fortell h*m hvordan du har det og få den hjelpen du trenger. Du har ingenting å skjemmes for og ingenting å tape. Det med tvangstanker kan jeg ikke råde deg men du har fått gode råd av Jake. Forbered deg på å være sykemeldt til psyk sier at du er frisk nok til å begynne å arbeide. Lytt til behandleren din, det er viktig.

Og til slutt, lykke til!

:o)

Tusen takk alle sammen for gode råd! Godt å høre at det er andre som "sliter", litt vanskelig å forklare for folk som ikke har vært deprimert. Tror fortsatt det er mange fordommer rundt feltet. Spesielt om man blir sykmeldt for det. Jeg har vært sykmeldt en stund, men skal nå snart forsøke meg tilbake i arbeid. Jeg vil fortsette å gå til psykolog, og fortsette på medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640858
Del på andre sider

Kizza1365380506

Tusen takk alle sammen for gode råd! Godt å høre at det er andre som "sliter", litt vanskelig å forklare for folk som ikke har vært deprimert. Tror fortsatt det er mange fordommer rundt feltet. Spesielt om man blir sykmeldt for det. Jeg har vært sykmeldt en stund, men skal nå snart forsøke meg tilbake i arbeid. Jeg vil fortsette å gå til psykolog, og fortsette på medisiner.

Vet ikke om det er så mange fordommer, men vi ser jo så friske ut. På arbeid hos meg sa de forleden uke at det var nesten som å få den gamle tilbake en dag, men det varte kun den dagen og da. Får stadig komplimenter om hvor godt jeg ser ut (har lagt på meg 25 kg og tatt av igjen 10) etter at jeg begynte med cipramil første gangen. Så, ja jeg tror det må prøves. Men det må vel de fleste sykdommer/handikap.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640866
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selv på AD vil en være psykisk berørt av dagliglivets belastninger.

Om Cipramil ikke virker etter 2 mnd, ville jeg anbefale en doseøkning, også fordi du har tvangssymptomer.

Dersom tvangssymptomene er en vesentlig del av dine plager, ville jeg vurdert skifte av behandler til en som også kan behandle dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640885
Del på andre sider

tonec1365380533

Selv på AD vil en være psykisk berørt av dagliglivets belastninger.

Om Cipramil ikke virker etter 2 mnd, ville jeg anbefale en doseøkning, også fordi du har tvangssymptomer.

Dersom tvangssymptomene er en vesentlig del av dine plager, ville jeg vurdert skifte av behandler til en som også kan behandle dette.

Jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte med AD, men merker fortsatt at jeg kan bli mer nedfor enn normalt, og at jeg er veldig sårbar. Tvangstankene er ikke noe jeg plages av mange ganger pr dag, men hvis jeg er spesielt "nede". Men jeg har lest at man kan gå "tre skritt frem og et tilbake" i begynnelsen av depresjonsbehandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-640889
Del på andre sider

Sliter selv med tvangstanker. Ingenting flaut med det, bare fryktelig slitsomt. Tror ikke du bør stresse for mye med å bekjempe depresjonen, og være livredd for at den kommer, for da kommer den garantert. Mitt råd er å snakke regelmessig med psykolog/psykiater, og evt. øke dosen cipramil. Jeg tror 20mg er lite ved tvangstanker.

Uansett håper jeg det ordner seg for deg! :)

Depresjon kan som regel godt forebygges ved aktiv trening, og faste døgn-rutiner. Sove lenge og stress kan fort utløse en kraftig nedtur. Jeg tror at de som først har fått en depresjon delvis aldri kommer til å bli kvitt den. Uheldigvis.. Men man gjøre forebyggende ting for å slippe unna den. Jeg merker selv at et fast venne-nett hjelper veldig på depresjonen min. Selv om venner også kan være vanskelig til tider :)

Men iht til depresjon så tenker så som så at jeg får godta slik som jeg er, jeg har en lidelse. Dette er hvordan jeg er. Aksept og depresjon er ikke lett å få til. Men, jo mer man tenker at "dette er meg, ta meg som jeg er".

Ingen sminke kan sminke opp et mona lisa-smil :)

Det å snakke med andre om dette, kanskje "avsløre" det til nære venner kan også være en fordel. Slik at man ikke går å bærer på det hele tiden.

Be yourself!

Live your way!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108735-depresjon-langvarig/#findComment-644444
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...