Nervebunt Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Hei, Er 29 år og har hatt angst de siste 10 årene. Angsten er mest plagsom i sosiale sammenhenger der jeg er uten "fluktveier". Eks. flyreiser,"lukkede" middager fester, bilturer med venner osv. Gruer meg i lang tid i forveien ved overnevnte situasjoner, og får de klassiske symptomene som klamme hender, kvalme, løs mage, svimmelhet osv. Føler meg også lite livsglad til tross for flott kone, barn, flott jobb og god økonomi.Føler at jeg har veldig svekket livskvalitet da jeg gruer meg til ting som man bør glede seg til, i tillegg til å unngå mange sosiale begivenheter. Har den senere tid gått hos en psykolog som har prøvd diverse hypnoseformer og terapi +TFT. Resultat: ingen virkning! Synes du jeg burde prøve noen former for medikamenter (og evt. -hva slags?) når dette ikke er et daglig problem for meg (sosiale begivenh.) Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Det er ikke sikkert at medikamenter er det rette for deg, i utgangspunktet, men det kommer kanskje an på hvor langvarig problemet har vært, og hvor lenge du har gått i terapi. Du kan kanskje prøve cipramil, som er et antidepressiva. Dette virker også mot angst. Ellers så finnes det noe som heter kognitiv terapi (bruk søkefunksjonen her, så finner du stoff om det). Det beste er uansett å kombinere terapi med medisiner, eller bare bruke terapi. Men ikke kutte terapidelen, fordi det er den som gjør noe med de underliggende årsaker, bevisstgjøring av hva det er som skaper angst. Og drive aktiv angsttrening samtidig, i samarbeid med behandleren din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-640978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg hadde det nøyaktig som deg. Måtte derfor slutte skolen. var vekke i 4 år! Begynte hos psykolog. Han sa jeg måtte "svette meg gjennom" den sosiale angsten. Og at jeg IKKE måtte prøve å skjule det, eller være livredd for at angsten skal komme! Da kommer den GARANTERT! Jeg snakker av erfaring. Jeg fikk utskrevet cipramil, men den hjalp ikke alene. Jeg måtte slite og svette meg gjennom de sosiale situasjonene. Det gikk til slutt bedre og bedre. Hvis jeg nå for tiden opplever angsten, lar jeg være å bry meg om den/gir blaffen i den! Jeg lærte av psyk.min å tenke; .."kommer angsten, så kommer den", ikke frykte den! Det fungerte bra! Dette er rådene jeg kan gi deg, ut ifra min erfaring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-641220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nervebunt Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg hadde det nøyaktig som deg. Måtte derfor slutte skolen. var vekke i 4 år! Begynte hos psykolog. Han sa jeg måtte "svette meg gjennom" den sosiale angsten. Og at jeg IKKE måtte prøve å skjule det, eller være livredd for at angsten skal komme! Da kommer den GARANTERT! Jeg snakker av erfaring. Jeg fikk utskrevet cipramil, men den hjalp ikke alene. Jeg måtte slite og svette meg gjennom de sosiale situasjonene. Det gikk til slutt bedre og bedre. Hvis jeg nå for tiden opplever angsten, lar jeg være å bry meg om den/gir blaffen i den! Jeg lærte av psyk.min å tenke; .."kommer angsten, så kommer den", ikke frykte den! Det fungerte bra! Dette er rådene jeg kan gi deg, ut ifra min erfaring! Takk for svaret, Jake. Legen min sa for mange år siden at jeg måtte akseptere situajonen og "gjøre det beste ut av det". Føler at jeg har gjort dette og presset meg gjennom i 10 år, men blir ikke bedre. Heller tvert imot.Det er jo selve angstfølelsen som er ille og den kommer ALLTID ved sosiale lag etc. Prøver å tenke positivt men med negativt resultat. Tenkte at kanskje et eller annet medikament kunne hjulpet og eleminert problemet over en periode slik at jeg "tar pause fra disse tankebanene", men det er vel kanskje ikke slik disse pillene virker? Fint med synspunkter fra andre og fagpersonell på mitt spørsmål. P.s har noen et tips på en psyk. som er å anbefale for mine problemer i nærheten av Oslo? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-641545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Takk for svaret, Jake. Legen min sa for mange år siden at jeg måtte akseptere situajonen og "gjøre det beste ut av det". Føler at jeg har gjort dette og presset meg gjennom i 10 år, men blir ikke bedre. Heller tvert imot.Det er jo selve angstfølelsen som er ille og den kommer ALLTID ved sosiale lag etc. Prøver å tenke positivt men med negativt resultat. Tenkte at kanskje et eller annet medikament kunne hjulpet og eleminert problemet over en periode slik at jeg "tar pause fra disse tankebanene", men det er vel kanskje ikke slik disse pillene virker? Fint med synspunkter fra andre og fagpersonell på mitt spørsmål. P.s har noen et tips på en psyk. som er å anbefale for mine problemer i nærheten av Oslo? For å si det sånn; det at du hele tiden går og er observant på angsten, gjør den jo garantert fremtdende. Min erfaring er at når jeg glemte angsten i sosiale sammenhenger, så kom den ikke. Men med en gang jeg begynte å tenke på den, så kom alle symptomene. F.eks. husker jeg i en lang butikkø. Jeg var i egne tanker, så tenkte jeg plutselig at "dette er jo en slik situasjon jeg sliter med", og vips så rant svetten! Prøv å gi faen i angsten, la den komme! Ikke la den styre deg! Jeg vet det ikke er enkelt, men mitt eneste råd!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-641724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nervebunt Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 For å si det sånn; det at du hele tiden går og er observant på angsten, gjør den jo garantert fremtdende. Min erfaring er at når jeg glemte angsten i sosiale sammenhenger, så kom den ikke. Men med en gang jeg begynte å tenke på den, så kom alle symptomene. F.eks. husker jeg i en lang butikkø. Jeg var i egne tanker, så tenkte jeg plutselig at "dette er jo en slik situasjon jeg sliter med", og vips så rant svetten! Prøv å gi faen i angsten, la den komme! Ikke la den styre deg! Jeg vet det ikke er enkelt, men mitt eneste råd!!! Har akkurat fått mail fra min psykolog som ikke mente han kunde hjelpe meg når det ikke hadde hjulpet i det hele tatt til nå. (har hatt 5 timer) Foreslo Cipramil som en mulighet og ga meg lykkeønskninger videre. Hvor mye kan man innta av alkohol når man går på dette medikamentet, det er jo sosiale sammenhenger som fester, middager etc. som jeg sliter og da blir det som regel "vått". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-641750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Har akkurat fått mail fra min psykolog som ikke mente han kunde hjelpe meg når det ikke hadde hjulpet i det hele tatt til nå. (har hatt 5 timer) Foreslo Cipramil som en mulighet og ga meg lykkeønskninger videre. Hvor mye kan man innta av alkohol når man går på dette medikamentet, det er jo sosiale sammenhenger som fester, middager etc. som jeg sliter og da blir det som regel "vått". Drikk med måte! dET FRARÅDES VED BRUK AV ALLE ANTI DEPRESSIVE MEDISENER å drikke mer enn moderate mengder. Men min erfraing er at det blir verst når en er deprimert, jeg drakk selv MYE mer når jeg var ute før. Kunne så vidt kjøre edru gjennom byen..... Håper du kan komme deg gjennom dette! Jeg holder fast ved de rådene jeg har gitt deg tidligere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-642395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Drikk med måte! dET FRARÅDES VED BRUK AV ALLE ANTI DEPRESSIVE MEDISENER å drikke mer enn moderate mengder. Men min erfraing er at det blir verst når en er deprimert, jeg drakk selv MYE mer når jeg var ute før. Kunne så vidt kjøre edru gjennom byen..... Håper du kan komme deg gjennom dette! Jeg holder fast ved de rådene jeg har gitt deg tidligere! ...mente at det blir verst dagen(e) derpå når en er deprimert og drikke mye. Kanskje litt "bedre" ved angst, men du må huske at alle mennesker opplever fylleangst til en viss grad. Så det blir garantert mye verre for oss som sliter med angst! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108846-sosialangst/#findComment-642401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.