Mimmy Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Min nye diagnose heter: Psykiske psykososiale forstyrrelser medført asperger syndrom. Og den ble gitt meg av saksbehandler på trygdekontoret i saksfremlegg til basisgruppemøte, og jeg fikk greie på den av psykologen min, som var litt fascinert av at saksbehandleren min på trygdekontoret endelig hadde funnet svar på gåten som fagfolk over hele verden spør seg, og ikke har funnet noe svar på, nemlig om hvordan eller hvorfor asperger syndrom oppstår.... Saksfremlegget hadde hun fått, men det hadde ikke jeg. Men det er jo alltid fint å få vite hva det er man har, og det til og med av et vilt fremmed menneske, som jeg bare hittil har møtt på telefonen 2 ganger. Huff, nå er jeg sarkastisk nå....! Psykologen min syntes nok den saksbehandleren litt lettvint kom med psykiatriske diagnoser, og til og med slike som ikke eksisterer, eller som hun ihvertfall ikke kjenner til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108941-ny-diagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Bra gjort! Kanskje greiest om saksbehandleren kunne holde seg til saksbehandling? ---- PS. Nå har jeg lånt 3 bøker om asperger. Asperger Syndrome and Difficult Moments, av Brenda Smith Myles og Jack Southwick Asperger in the Family, Redefining Normal av Liane Holliday Willey Autism and sensing, The unlost Instinct av Donna Williams Boka av Donna W. skal jeg få tak i på norsk på mandag. Så nå skal jeg sette meg ordentlig inn i hva dette er for noe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108941-ny-diagnose/#findComment-641824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Bra gjort! Kanskje greiest om saksbehandleren kunne holde seg til saksbehandling? ---- PS. Nå har jeg lånt 3 bøker om asperger. Asperger Syndrome and Difficult Moments, av Brenda Smith Myles og Jack Southwick Asperger in the Family, Redefining Normal av Liane Holliday Willey Autism and sensing, The unlost Instinct av Donna Williams Boka av Donna W. skal jeg få tak i på norsk på mandag. Så nå skal jeg sette meg ordentlig inn i hva dette er for noe Nå har jeg endelig også fått time hos koordinator, til og med ei dame som jeg kjenner fra før (fra en sosial tilstelning faktisk) og syntes hun var ei svært koselig dame, som var oppriktig interessert den gangen i hvordan jeg hadde det. Så det føles veldig bra akkurat nå. Så fint at du har lånt noen bøker, da, tror du vil synes at det er fascinerende, spesielt med tanke på den diagnose du selv har. Mange kan ha autistiske trekk, uten å vite om det, og uten dermed å være autistisk, eller ha asperger syndrom. Anbefaler også Donna Williams tidligste selvbiografiske bøker: Ingen Ingensteds, Fra Ingen til En, og Som farger for en blind. Den beste av disse, syns jeg er den første boken. Donna Williams har autismediagnose, men enkelte mener at hun heller skulle hatt diagnosen asperger syndrom. Når du leser disse bøkene, er det svært viktig å være klar over, at enhver aspie er helt unik, og at det finnes store individuelle variasjoner, selv om man har samme diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108941-ny-diagnose/#findComment-642216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Nå har jeg endelig også fått time hos koordinator, til og med ei dame som jeg kjenner fra før (fra en sosial tilstelning faktisk) og syntes hun var ei svært koselig dame, som var oppriktig interessert den gangen i hvordan jeg hadde det. Så det føles veldig bra akkurat nå. Så fint at du har lånt noen bøker, da, tror du vil synes at det er fascinerende, spesielt med tanke på den diagnose du selv har. Mange kan ha autistiske trekk, uten å vite om det, og uten dermed å være autistisk, eller ha asperger syndrom. Anbefaler også Donna Williams tidligste selvbiografiske bøker: Ingen Ingensteds, Fra Ingen til En, og Som farger for en blind. Den beste av disse, syns jeg er den første boken. Donna Williams har autismediagnose, men enkelte mener at hun heller skulle hatt diagnosen asperger syndrom. Når du leser disse bøkene, er det svært viktig å være klar over, at enhver aspie er helt unik, og at det finnes store individuelle variasjoner, selv om man har samme diagnose. Det er alltid mitt utgangspunkt at ingen mennesker _er_ sin diagnose eller sine problemer. I motsatt fall hadde jeg kapitulert for lenge siden, selv Heldigvis er det mer komplekst enn som så.. Jeg skal høre hos de ulike bibliotekene her omkring om de har disse bøkene. Har ihvertfall funnet noen bøker på skolen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108941-ny-diagnose/#findComment-642411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Det er alltid mitt utgangspunkt at ingen mennesker _er_ sin diagnose eller sine problemer. I motsatt fall hadde jeg kapitulert for lenge siden, selv Heldigvis er det mer komplekst enn som så.. Jeg skal høre hos de ulike bibliotekene her omkring om de har disse bøkene. Har ihvertfall funnet noen bøker på skolen Nei, du har så rett....men jeg føler det er så stor del av meg, og har skapt så mangelunde problemer/utfordringer for meg, og det er så avgjort en del av min personlighet. Akkurat som en hvilken som helst annen utviklingsforstyrrelse er en del av en annens personlighet. Slik føler jeg det skiller seg fra andre psykiatriske diagnoser, som som oftest ikke er medfødte. Og derfor fikk jeg faktisk diagnose pf med unnvikelsestendenser en gang, også. Fordi de anså det som å være en del av min personlighet, men som kunne kureres enkelt, men for meg vanskelig. Men asperger syndrom kan man ikke/skal man ikke kurere. Det finnes ingen terapi som gjenvinner ikke eksisterende områder. Grunnen til at min diagnose, ikke er definert som psykisk funksjonshemming, men psykisk lidelse, er fordi jeg har kognitive evner som er bedre enn gjennomsnittet av befolkningen, til forskjell fra enkelte andre former for utviklingsforstyrrelser. Ved diagnosen autisme, f.eks., så pleier det også å eksistere en viss form for mental retardasjon, som vanligvis ikke forekommer hos mennesker med asperger syndrom. Og iom at det er så stor del av meg som menneske, så er jeg veldig opptatt av å finne aksept for det mennesket jeg er, med funksjonshemming og det hele. Jeg vil ha anerkjennelse som det mennesket jeg faktisk er, ikke slik jeg har prøvd å fremstått i alle disse årene (snart 36) som jeg ikke har visst hva det var som var galt med meg. Jeg føler jeg har fått aksept for det, hos min mann, mine foreldre og min øvrige slekt, som syntes det var veldig fint å få vite om det. Moren min gråt, fordi hun syntes hun kanskje kunne gjort livet mitt bedre for meg, dersom hun hadde visst om dette, og tatt de forholdsregler og tilpasninger som trenges. Og vi snakket mye om hvordan ting hadde vært, da jeg var lita. Om sosiale problemer jeg hadde hatt osv. og hvordan jeg var (fjern, glad i å være for meg selv osv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108941-ny-diagnose/#findComment-642691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.