Gjest kunnskapstørst Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg vil gjerne høre hva legen eller andre har av kunnskaper/erfaringer på denne diagnosen. Jeg har sett på tv nylig en artikkel om dette, hvor det menes at mange traumatiske opplevelser eller vanskeligheter over tid kan gi forandringer i hjernen. Hva vil i tilfelle da være behandlingen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109017-stress-syndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tod Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Stress-syndrom veit jeg ikke noe om, men jeg henger meg litt opp i følgende: "Jeg har sett på tv nylig en artikkel om dette, hvor det menes at mange traumatiske opplevelser eller vanskeligheter over tid kan gi forandringer i hjernen." Dette har også vært hevda i forbindelse med depresjoner, og kan jo høres ganske dramatisk ut. Faktum er (med utgangspunkt i dagens kunnskap) at alt i prinsippet fører til forandringer i hjernen. Hvis du f eks leser ei bok fører dette til forandringer i hjernen i den forstand at nevronenen (hjernecellene) vil danne nye eller forsterka mønster av signaler seg i mellom. Ut i fra dagens etablerte vitenskapelige modell om dette oppstår alle mentale prosesser av grupper av nevroner som signaliserer seg imellom (sagt veldig enkelt). Det er slik hjernen representerer kunnskap, forestiller en seg. I kunstig intelligens har man utnytta denne modellen gjennom såkalte nevrale nett som kan kjenne igjen bilder o l. "Forandringer i hjernen" må derfor ikke forstås som irreversible og veldig dramatiske. På én måte kan man betrakte psykopatologi som uheldige fyringsmønster mellom nevronene i hjernen. Terapi kan føre til at nevronene danner nye og heldigere mønstre. Sier dagens teorier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109017-stress-syndrom/#findComment-642482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.