Gå til innhold

har ikke noe valg, jeg må ned i vekt

Anbefalte innlegg

Etter mange år med bl.a mye medisiner har jeg nå en BMI på 52. Ankler, hofter og knær protesterer og jeg, som før ikke hadde noen problemer med å gå noen timer om dagen, klarer bare å gå litt. Selvbildet er på bunn, jeg griner hele tiden, jeg er nødt til å gå ned i vekt før jeg blir helt invalidisert.

Men hvordan... slutte med medisin? Da går det en liten periode før jeg blir så dårlig at jeg må begynne med dem igjen. Spise sunnere og trene? Prøver på det, men sf'en har en stygg tendens til å ta over kontrollen med en gang fokuset blir mat. Og nå når jeg ikke kan gå så mye, så er det vanskelig å motivere seg til å røre seg mer.

Motivasjon er i det hele tatt vanskelig... jeg bruker mat for å dempe vonde følelser, men de vonde følelsene kommer ofte av overvekt, så der er sirkelen sluttet.

Jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, kanskje bare høre om noen har noen gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109067-har-ikke-noe-valg-jeg-m%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CatePus

Kjære vene, - spiseforstyrrelser forsvinner ikke/sjelden av seg selv!

Og en spiseforstyrrelse er vel ofte et symptom på noe annet.

Har du vært i terapi?

Finnes det samtalegrupper for personer med sf der du bor?

Før du kan begynne å tenke på at du skal klare å gå ned i vekt, må du jobbe med hvorfor du bruker mat som trøst.

Bla, bla, bla, leser du kanskje, men jeg mener det godt - og ønsker deg av hele mitt hjerte lykke til!

Hei Vanilje:-)

Du har vel helt rett - en BMI på 52 og problemer med å bevege seg er for mye til at vekten kan ignoreres.

Jeg synes ikke du skal vurdere å slutte med medisiner. Det er mulig å få kontroll over vekten selv om du går på medisiner, selv om du kanskje ikke vil klare å bli sylfide.

Jeg tror du trenger hjelp til å komme i gang. Du trenger både å få trene og en fornuftig diett. Dietten må ikke være for streng - det vil kun gi overspisning - og nye runder med vektoppgang. Synes du bør snakke med fastlegen din og spørre om det er mulig å søke om et 8 ukers opphold på en opptreningsinstitusjon. Vektreduksjon alene er visstnok ikke god nok grunn til å få innvilget støtte til et opphold - men hvis dere vektlegger ditt behov for å trene og at du har vansker med å bevege deg, så vil det sikkert gå greit.

Det finnes mange ulike opptreningsinstitusjoner. Jeg vet ikke noe om de der du bor - men hadde du bodd lenger ned i landet, ville jeg ha foreslått at du søkte på Tonsåsen.

Et 8 ukers treningsopphold, ville kunne gitt deg en god start på det å komme i bedre form - og du vil ha en sjanse til å få øvd inn noen vaner som gjør at vektnedgangen kan fortsette hjemme.

Regner med at du vet at det gunstigste er langsom vektnedgang. Du trenger en varig livsstilsomlegging - ikke en sjokk-slankekur.

Håper du få hjelp til å komme i gang. Synes det er trist at du skal ha dette som tilleggsbelastning til alt det andre du sliter med - men du har allikevel rett i at dette må du ta på alvor og gjøre noe med.

Annonse

Du må ikke glemme at du er ei flott jente uavhengig av hva du veier.

Men det er klart at når vekta rett og slett blir plagsom, må en å prøve å gjøre noe med det.

Da er trim viktig. En regulerer faktisk apetitten gjennom å trimme.

Svømming har den fordelen at leddene ikke belastes så mye som når en går/springer.

Sykling skulle også gå bra. Da får en i tillegg sett seg litt rundt.

Kanskje kan du prøve stavgang? Da avlaster du ankler, knær og hofter. Det sies at forbrenninga øker med 40% ved stavgang, sammenlignet med vanlig gåing.

Kommer du igang med trimminga, kommer nok det med matvanene av seg sjøl etter hvert.

Tror trim virker mot depresjon, også. Mitt humør påvirkes iallfall positivt av trimming.

Kanskje du kan ta opp problemet med behandlerne dine? Siden du tar opp problemet her, er du jo motivert for å gjøre noe med det!

Jeg tror du greier å gjøre noe med det, også. Syns jo du er ei tøff jente!

Gjest cerruti 1881

Hei!

Får du hjelp/oppfølging for dine psykiske og fysiske problemer?

Kanskje kan du bruke et slankepreparat på resept?

Kostholdet kan du kanskje få veiledning av en ernæringsrådgiver på.

Beveg deg så mye som mulig.

Lykke til! :)

Hei!

Føler med deg. Har selv lagt meg ut mye iløpet av forholdsvis kort tid.

Orker ikke trene sammen med andre, så et tips: Skaff deg en spinning sykkel, et par håndvekter og en gummistrikk.. Sett på litt fartsfull musikk og prøv å tren litt hver morgen!

Hei!

Føler med deg. Har selv lagt meg ut mye iløpet av forholdsvis kort tid.

Orker ikke trene sammen med andre, så et tips: Skaff deg en spinning sykkel, et par håndvekter og en gummistrikk.. Sett på litt fartsfull musikk og prøv å tren litt hver morgen!

Hva gjør man med gummistrikken?

Jeg syns du skal ta kontakt med fastlegen din - og legge frem problemet. Sammen kan dere finne en løsning som er levelig for deg. Fastlegen kan henvise deg til ernæringsspesialist og gi deg piller som gjør at du går ned i vekt.

Kjære deg - hvorfor skal du klare dette alene? Er det ikke best om du får hjelp til å gå ned i vekt på en forsvarlig måte som ikke skader deg på noen måte?

elise-linnea

Hva gjør man med gummistrikken?

Jeg har lest om et sted i Danmark som heter Ebeltoft. Der får overvektige oppfølging i lengre tid. Tror også at flere Libra-kurs kunne vært noe for deg. Der lærer en mye om de psykologiske årsakene til overspising (følelser/mat) og der får du også god støtte og hjelp hele veien.

Uansett opplegg, det er bare du som kan gjøre noe med din overspising. Det er et valg du må ta. Det krver mye mentalt å gå ned i vekt, derfor er det svært viktig at du har et "team" rundt deg av lege, kostholdsekspert og psykolog, feks. Ikke tenk på at du har x antall kilo du MÅ ned, men fokuser på hver dag, at i dag skal du leve sunnere. Dager blir til uker og uker til måneder osv.

En livsstilsendring må til, ellers vil du bare gå opp i vekt når du går tilbake til gamle vaner. På sikt er det lurt å legge inn litt trim i hverdagen, men vær forsiktig i begynnelsen, slik at du ikke pådrar deg skade, og slutter av den grunn.

Ønsker deg lykke til, dette går det an å få snudd, selv om det krever mye av deg.

Jeg har lest om et sted i Danmark som heter Ebeltoft. Der får overvektige oppfølging i lengre tid. Tror også at flere Libra-kurs kunne vært noe for deg. Der lærer en mye om de psykologiske årsakene til overspising (følelser/mat) og der får du også god støtte og hjelp hele veien.

Uansett opplegg, det er bare du som kan gjøre noe med din overspising. Det er et valg du må ta. Det krver mye mentalt å gå ned i vekt, derfor er det svært viktig at du har et "team" rundt deg av lege, kostholdsekspert og psykolog, feks. Ikke tenk på at du har x antall kilo du MÅ ned, men fokuser på hver dag, at i dag skal du leve sunnere. Dager blir til uker og uker til måneder osv.

En livsstilsendring må til, ellers vil du bare gå opp i vekt når du går tilbake til gamle vaner. På sikt er det lurt å legge inn litt trim i hverdagen, men vær forsiktig i begynnelsen, slik at du ikke pådrar deg skade, og slutter av den grunn.

Ønsker deg lykke til, dette går det an å få snudd, selv om det krever mye av deg.

Takk for mange fine og gjennomtenkte svar.

Jeg har snakket om dette med fastlegen min mange ganger, han har ikke så mange flere råd å gi meg. Dessuten er dette såpass touchy for meg at jeg ikke kan snakke om dette uten å knekke sammen. Skal inn på psykehuset i morgen tidlig, men kommer nok ikke til å si noe til dem om hvor mye dette plager meg.

Men... jeg har vært på gåtur i dag, for første gang med staver. Jeg klarte å gå lengre enn de vanlige 15 min, så jeg tror det kan bli bra. Og så skal jeg prøve å legge om kostholdet selv, krysser bare fingrene på at jeg ikke mister kontrollen.

Uansett... Takk for mange svar

Annonse

Kizza1365380506

Jeg har snakket om dette med fastlegen min mange ganger, han har ikke så mange flere råd å gi meg. Dessuten er dette såpass touchy for meg at jeg ikke kan snakke om dette uten å knekke sammen. Skal inn på psykehuset i morgen tidlig, men kommer nok ikke til å si noe til dem om hvor mye dette plager meg.

Men... jeg har vært på gåtur i dag, for første gang med staver. Jeg klarte å gå lengre enn de vanlige 15 min, så jeg tror det kan bli bra. Og så skal jeg prøve å legge om kostholdet selv, krysser bare fingrene på at jeg ikke mister kontrollen.

Lykke til i morgen!

Klem fra

Supert, vanilje!

Nå er du igang!

Hilsen ei som også stavrer rundt av og til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...