Gå til innhold

NHD, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Tirilline

Jeg har et stort problem. Jeg har fobi/angst for all slags smellsaker som ballonger, kinaputter, fyrverkeri osv. Jeg vet jeg skulle hatt terapi, men bare tanken på å måtte ha hjelp av et annet menneske, og i dets nærvær, får det til å vrenge inni meg.... GRØSS!

Jeg skvetter til kraftig ved smell og skulle jeg befinne meg i et rom hvor det dukker opp en ballong som skal blåses opp e.l. må jeg bare ut derfra. Jeg får hjertebank, svetter, skjelver og kan bli svimmel. Vet at dette sannsynligvis stammer tilbake til barndommen. At jeg har opplevd noe som har satt en skrekk i meg.

Jeg unngår selvsagt alle situasjoner hvor noe av dette kan oppstå, går ikke i barneselskaper. Den følelsen jeg får er så grusom at jeg velger å holde meg borte fra sånne situasjoner.

Har selvsagt et helvete i romjula/nyttårstida. Har tenkt å spørre legen om å få noen piller som kan døyve noe av skrekken. Hvilket preparat er det sannsynlig at legen vil skrive ut til meg og mine nervøse plager? Har du en anelse? Vil gjerne lese litt om pillene før jeg spør legen.

Så lurer jeg på om det er noe håp for meg. Er det noe jeg kan gjøre selv? Noe jeg bør prøve å tenke i en sånn vond situasjon? Som sagt er tanken på terapi hard, er det en lang prosess i så fall å bli kvitt en slik dyp fobi som det har blitt?

Jeg føler meg så tåpelig med dette. Vet det hele er dumt, derfor forteller jeg det aldri til noen heller og derfor er tanken på terapi så fjern.

Setter stor pris på svar fra deg!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10952-nhd-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skal svare lengre siden.

I all fobitrening er det viktig at pasienten opplever at en har kontroll.

Jeg foreslår at du kjøper deg ballonger som du selv blåser opp og smeller. Det vil kunne være første skritt i en slik fobibehandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10952-nhd-trenger-hjelp/#findComment-56271
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...