Gå til innhold

Er svømming bra trening egentlig?


Gjest slankisen

Anbefalte innlegg

Gjest slankisen

Hei! Er ei jente som så sårt trenger å gå ned noen kilo. Er begynt å bli "slapsete" i kroppen.

Har ikke råd til treningsstudio lenger, men må finne på noe som strammer opp og forbrenner.

Si meg, er svømming et bra alternativ?????

Vil jeg forbrenne noe her??? Og hvoran bør jeg legge oppp treningen?

Har tenkt å gå to-tre ganger i uka.Hvor mye bør jeg svømme???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du tenkt å bli kvitt litt overflatisk fett kan du gå ut å jogge litt eller sykle å sånn...ikke nødvendigvis svømme, men ja, svømming er bra det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

trening er en ypperlig treningsform der du kan øke kaloriforbrenningen. Jeg kan ikke si hvor mye du skal trene, da måtte jeg vite mye om ditt nåværende aktivitetsnivå, vekt, alder osv. Det viktige er at du starter i det små og bygger opp treningsmengden etterhvert som kroppen kommer i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Utholdenhetstrening, kondisjonstrening skal være behagelig, lystbetont og godt.

Det finnes flere grunner til at nybegynneren opplever treningen som vond, krevende og ubehagelig slitsom:

Utøveren trener for hardt.

Kroppen trenger tid til å bedre sin styrke og utholdenhet. Den som nylig har begynt å trene, ønsker å oppnå resultater i en fei- og feilaktig som det er, tror hun eller han at dette oppnås med voldsom innsats (høy intensitet/stor total treningsmengde- lange økter/hyppige treninger). Denne travelheten/sterke motivasjonen medfører at treningen blir en lidelse og et ork, som medfører lite positivt, men heller overtrening, forverret opplevelse av treningen og gjerne også smerter og skader. Dette er slik trening ikke skal være.

Effektiv og oppbyggende trening er lystbetont.

En utøver i dårlig form begynner å jogge. De første hundre meterne føles det godt, men så stivner leggene og lårene- hjertet begynner å banke og han eller hun hiver etter pusten. Stans treningen. Dagens treningseffekt er oppnådd i løpet av 100 meter. Dette er oppskriften på lystbetont trening: Ikke tren mer/lenger/hardere enn at det føles godt. Kroppen oppnår maksimal treningseffekt før det gjør vondt. Slik trening er lett og morsom, og når resultatene begynner å komme, øker motivasjon, livslyst og glede- treningen er morsom. Treningen blir givende og meningsfylt.

Med denne typen trening er kroppen raskt uthvilt igjen, og allerede neste dag kan utøveren igjen jogge. Hvis uthvilt, kjennes nå joggingen enda lettere, og hun eller han jogger tohundre meter før det ikke kjennes godt lenger. Stans treningen. Dagens treningseffekt er nådd. Slik fortsetter man. En dag føles det godt å løpe en mil.

Tren lite og lett, men ofte

Etterhvert som formen øker, føles det godt selv om en trener hardere.

Jo oftere du trener, jo lettere og mer behagelig er treningen. Dette gjelder så sant at den treningsmengden som utføres, ikke er større enn at kroppen tilpasser seg den. Kroppen er bygd slik at den liker best en jevn belastning over tid, ikke store variasjoner mellom høy belastning og stillesittende total hvile. Siden vevstyper og systemer har ulik innhentingstid, vil den beste synkroniseringseffekten komme ved jevn, avmålt og kontinuerlig trening. Økningen av treningsmengde kommer da i forhold til organismens svakeste punkt, som da får maksimal treningseffekt mens de andre systemer og vev ikke svekkes, men opprettholdes på oppnådd nivå ved kontinuerlig aktivitet, som beskytter mot styrke/kondisjonstap som følge av inaktivitet.

Artikkelen er utlånt fra http://www.trim.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...