Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg eid en flat coated Retrvier engang for 100 år siden. Den kjøpte jeg fra en oppdretter og hun var nydelig. Jeg fikk stamtavle, jeg fikk vite hvem foreldrene var, hvilken dato hun var født, hvilke sykdommer tidligere aner hadde hatt etc. etc.

For ca 1 uke siden kjøpte vi kaniner - de kjøpte vi i dyrebutikk. Jeg fikk ingenting. Ikke fikk jeg vite når de var født, hvem som var oppdretter (så jeg fikk ikke forhøre meg om sykdommer) ... ingenting.

Jeg skjønner ikke enda hvorfor vi valgte å gå til en dyrebutikk - jeg får alltid noia når jeg kommer inn sånne steder. Men vi gjorde altså det ... Vi fikk 2 nydelige kaniner, helt tamme og flotte. Det er ikke kaninene jeg har no å utsette på ...

Så kommer vi hjem og jeg begynner å surfe etter informasjon på internett. Dette har jeg selvfølgelig gjort før vi skaffet oss kaniner, men dere vet - det blir mye informasjon, det er ikke alt som setter seg. Jeg dumper inn på en side hvor seriøse oppdrettere av kaniner (og andre dyreeiere) befinner seg, og får regelrett sjokk.

Det jeg finner ut etter å lese og sjekke er at dyrebutikken har feilinformert meg hele veien. For det første har de fortalt at det er ingen problem i forhold til å kjøpe kaniner som er 4-5 uker gamle, seriøse oppdrettere sier at kaninene bør MINST være 6 helst 7 uker før de tas fra mamma'n. Jeg får helt konkret informasjon som at kaniner ikke er gnagere - dette er en generell feilinformasjon som florerer, og som gjør at mange kaniner rett og slett blir feilernært. Vel, det er mange ting .... Jeg får helt feil råd i forhold til ernæring - til stell generelt.

Og jeg begynner å tenke .... disse dyrebutikkene .... De er godkjente forhandlere av dyr. Hvordan kan det ha seg at jeg kan kjøpe et dyr, men ikke få noen som helst veiledning ut over det jeg selv ber om? Hvordan kan det ha seg at en butikk kan sperre 6 kaniner inn i samme bur - og det er så lite at dyrene knapt kan snu seg. Rotter på samme måte - hamstre ... deguser ... og like ved så står det fugler og hyler og gneldrer hele døgnet. Hvordan kan det ha seg at jeg etter 1 kveld på internett sitter med mer - og bedre informasjon om kaniner enn dem, som forhandlere gjør?

Hele mitt liv har jeg hatet sirkus. Nå begynner jeg å få en voksende motstand mot dyrebutikker ..... Det er penger som gjelder ... her og ....

Nei, folkens - skal dere ha dyr så gå til seriøse oppdrettere. Og nei, det er ikke dyrere, faktisk billigere i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fullstendig enig og er sterkt imot måten dyrebutikker får fare frem. FINS det regler egentlig?

Mine erfaringer er med ildere, som ikke er burdyr i det hele tatt. Disse blir trykt inn i bur beregnet på undulater, med sagflis (som kan føre til luftveisproblemer) og null leker. Der står de, dag inn og dag ut, med unger som banker på buret og folk som stikker fingrene inn mellom sprinklene, noe som selvfølgelig fører til at dyret blir nervøst og begynner å bite. Kundene klager (når ungene deres blir bitt etter å ha stukket fingrene inn noe det uttrykkelig står at man IKKE skal gjøre), ingen vil ha det forferdelige dyret (som, i de fleste tilfeller bare trenger noen uker med en "fast, men kjærlig hånd" før de er "i orden" igjen), og dyrebutikken ser ingen annen utvei enn å avlive.

Vi fikk selv overta en slik ilder for snart et år siden. Dyrebutikkmannen (som selvfølgelig holdt henne i et ALTFOR lite bur m/sagflis og ingen leker..) mente hun var uhelbredelig og måtte avlives, men vi fikk masa oss til å overta henne istedet. Tre uker tok det, så var hun totalt bitefri og verdens mest sjarmerende ilderjente. Desverre døde hun tidligere i år pga nyresvikt :/

Nå har det kommet nye regler om ildere i dyrebutikk, men har hittil bare sett èn dyrebutikk som overholder dette (det gjelder størrelse. De skal ha så og så mange kvm hver), men selv om størrelsen var bra, og de hadde en del leker, har de FORTSATT ikke skjønt dette med sagflis (enda jeg og andre har sagt fra flere ganger). Men de kommer seg iallefall. Gid andre kunne gjort det samme..

Men jo, jeg har fortsatt tilgode å komme innom en dyrebutikk hvor jeg tenker at "dævven, HER har dyrene det BRA".. irriterer meg grenseløst *grr*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649139
Del på andre sider

Min venninne fikk to undulater i gave en gang, hun ønsket seg dem veldig og hun var voksen så det var ikke noe problem. I butikken hadde de sagt at det var to hanner, men selv jeg som har null peiling på undulater (annet enn at hunner og hanner har ulik farge over nebbet) så med en gang at det var en hunn og en hann....

Jeg har også inntrykk av at det er om å gjøre å selge mest mulig dilldall til dyreeiere og ikke nødvendigvis være seriøse i forhold til dyrehold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649212
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig og er sterkt imot måten dyrebutikker får fare frem. FINS det regler egentlig?

Mine erfaringer er med ildere, som ikke er burdyr i det hele tatt. Disse blir trykt inn i bur beregnet på undulater, med sagflis (som kan føre til luftveisproblemer) og null leker. Der står de, dag inn og dag ut, med unger som banker på buret og folk som stikker fingrene inn mellom sprinklene, noe som selvfølgelig fører til at dyret blir nervøst og begynner å bite. Kundene klager (når ungene deres blir bitt etter å ha stukket fingrene inn noe det uttrykkelig står at man IKKE skal gjøre), ingen vil ha det forferdelige dyret (som, i de fleste tilfeller bare trenger noen uker med en "fast, men kjærlig hånd" før de er "i orden" igjen), og dyrebutikken ser ingen annen utvei enn å avlive.

Vi fikk selv overta en slik ilder for snart et år siden. Dyrebutikkmannen (som selvfølgelig holdt henne i et ALTFOR lite bur m/sagflis og ingen leker..) mente hun var uhelbredelig og måtte avlives, men vi fikk masa oss til å overta henne istedet. Tre uker tok det, så var hun totalt bitefri og verdens mest sjarmerende ilderjente. Desverre døde hun tidligere i år pga nyresvikt :/

Nå har det kommet nye regler om ildere i dyrebutikk, men har hittil bare sett èn dyrebutikk som overholder dette (det gjelder størrelse. De skal ha så og så mange kvm hver), men selv om størrelsen var bra, og de hadde en del leker, har de FORTSATT ikke skjønt dette med sagflis (enda jeg og andre har sagt fra flere ganger). Men de kommer seg iallefall. Gid andre kunne gjort det samme..

Men jo, jeg har fortsatt tilgode å komme innom en dyrebutikk hvor jeg tenker at "dævven, HER har dyrene det BRA".. irriterer meg grenseløst *grr*

Det startet en ny her. Med dyrlegen vegg i vegg. Skilte seg fra det dystre lokalet med den halvnedslitte kjerringa i, som var her fra før. Hun kjørte slike minibur, skitne akvarier etc ..

Vel, tilbake til den nye .. her har dyrene det BEDRE .. var det jeg tenkte når jeg kom inn. Og hun som driver den har virkelig peiling.

Når burene skiftes på (i eget rom i butikken) får de løpe litt .. burene er generelt større enn det jeg har sett før, men fremdeles for små..

Jeg blir alltid frustrert av dyrebutikker, noen mer enn andre. Denne her klarer jeg gå inn i uten å bli deprimert ... men bare såvidt. Vesla er innom der hver dag, så det er stort sett bare å henge med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649274
Del på andre sider

Nå skal det sies at den dyrebutikken hvor vi kjøpte kaninene var ikke så verst (det var den første jeg var innom som var ille - og den butikken kan det sies mye om), det var for det meste den manglende informasjonen det skortet på - og de jeg fikk var mye feilinformasjon. Burene var rene, ingen skrikende fugler i nærheten og hun dama som bestyrte butikken så ut til å ta godt vare på dem - ta dem ut osv. Selv om det selvfølgelig var begreset - jeg mener, dette er jo bare en butikk.

Det som imidlertid irriterer meg mest er at mange butikker tar inn altfor unge kaniner. Seriøse oppdrettere tar ikke barna fra moren før de er 6-7 uker gamle - de fleste venter til de er 8 uker gamle. Butikken tar dem inn når de er allerede 4 uker gamle, og argumenterer med at "da er moren så lei av de likevel" og "folk vil gjerne ha ungene så tidig som mulig"

Jeg blir så grinete, fordi det er dyrebutikken som er de autoriserte forhandlerne, og man må da kunne stole på at de sitter inne med korrekt informasjon om hva som er best - og ikke minst, stole på at de handler deretter? Jeg vil overhode ikke at dyret jeg kjøper skal være fjernet fra moren lang tid før det er rådelig - jeg hadde gjerne ventet jeg ...hvis jeg hadde visst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649534
Del på andre sider

Annonse

Da jeg kjøpte hamster kunne ikke selgern svare på om det var hann eller hunn... Fordi den var så liten? Hallo?

Fant jo fort ut at det var en guttbass vi hadde fått med hjem når vi først fikk tak i krabaten..

Da jeg gikk på gymnaset kjøpte jeg en hamster - Gunnar. Men plutselig en dag så hadde Gunnar fått en inni helvete masse unger. Jeg trodde jeg skulle få sjokk. Jeg mener, jeg var student, ungene skulle fjernes fra moren ganske tidlig, men JEG hadde jo ikke råd til masse bur. Gud for et pes.

Jeg mener å huske at Gunda i 1 etg. også klaget på no gnaging i veggene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649542
Del på andre sider

Nå skal det sies at den dyrebutikken hvor vi kjøpte kaninene var ikke så verst (det var den første jeg var innom som var ille - og den butikken kan det sies mye om), det var for det meste den manglende informasjonen det skortet på - og de jeg fikk var mye feilinformasjon. Burene var rene, ingen skrikende fugler i nærheten og hun dama som bestyrte butikken så ut til å ta godt vare på dem - ta dem ut osv. Selv om det selvfølgelig var begreset - jeg mener, dette er jo bare en butikk.

Det som imidlertid irriterer meg mest er at mange butikker tar inn altfor unge kaniner. Seriøse oppdrettere tar ikke barna fra moren før de er 6-7 uker gamle - de fleste venter til de er 8 uker gamle. Butikken tar dem inn når de er allerede 4 uker gamle, og argumenterer med at "da er moren så lei av de likevel" og "folk vil gjerne ha ungene så tidig som mulig"

Jeg blir så grinete, fordi det er dyrebutikken som er de autoriserte forhandlerne, og man må da kunne stole på at de sitter inne med korrekt informasjon om hva som er best - og ikke minst, stole på at de handler deretter? Jeg vil overhode ikke at dyret jeg kjøper skal være fjernet fra moren lang tid før det er rådelig - jeg hadde gjerne ventet jeg ...hvis jeg hadde visst.

Det er vel ca det samme med ildere. De tar dem fra mora nærmest før de har fått åpna øya, og så selger de til folk som ikke har peiling og forteller dem allslags ting som er helt på jordet.

F.eks, hvis ilder-hunner ikke blir sterilisert, kommer de i brunst rundt seks måneder gamle. Hvis de da ikke blir parra eller får hormonsprøyte, dør de ganske enkelt. Dette virker det som de færreste dyrebutikkeiere er klar over. (faktisk har jeg opplevd at ei bitch av en dyrlege ikke hadde hørt om dette. som hun så fint sa "JEG er veterinæren her, så JEG vet nok dette best. INGEN dyr dør av å være i brunst" og så la hun på !! Grrr.)

Da samboeren min kjøpte sin første ilder, fikk han beskjed om å gi den en håndfull mat om dagen. Han visste desverre ikke bedre, og trodde på dette, med det resultat at ilderen hadde NULL overskudd og sov hele tida (ildere sover myye, men denne sov HELE TIDA). Da de fant ut at dette var fullstendig galt, og begynte å ha mat stående fremme til den hele dagen, hamstra hun som en gaal og gjemte mat overalt, sikkert av frykt for at den skulle forsvinne igjen. Usj.

Tror en av de verste dyrebutikk-tilfellene jeg har sett hittil, var på city cyd i kristiansand, de hadde voksne rotter i disse små plastikkbura. Stakkarene hadde ikke plass til å gjøre stort anna enn å sitte i et hjørne. Fuglene sto i en glassmonter med ei stang. Det var faktisk alt som var i buret. Ei stang.. stakkarene sto klint inntil hverandre i ene enden av stanga og så skikkelig forstyrra ut. Jeg syns også det er en uting med disse papegøyene alle dyrebutikker ser ut til å skulle ha for tida. De blir stilt ved inngangen, der det er konstant trafikk og skriker og skråler og plukker av seg fjærene. argh! *skummer*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649670
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Jeg kjøpte engang en kanin på dyrebutikk. Den skulle være en hann av rasen hermelin med øretatovering, stamtavle og flotte greier. Vakker liten sak. Dessverre så viste den seg å være lite interessert i å 'gjøre jobben sin' da den ble satt sammen med en hunkanin. Kaninen fikk etterhvert et nytt hjem. Da den nye eieren skulle på ferie passet naboen hennes på kaninfanten. Naboen hadde en søt dvergkanin som holdt kaninfanten med selskap. Litt lattervekkende var det da kaninfanten fikk baby etter ferien. Det hjalp lite med tatovering i øret og stamtavle fra dyrebutikken. Jeg tok turen innom dyrebutikken og fortalte om de gledelige nyhetene, men de bare ristet på hodet og trakk på skuldrene. Jeg hadde fått hva jeg hadde betalt flere hundre kroner for, -en kanin...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649808
Del på andre sider

Dette var ikke noe hyggelig å lese. Er det noe som gjør meg forbannet, så er det folk som behandler dyr på en ikke-verdig måte.

Er det ikke noe vi kan gjøre?

Hvem kan kontaktes angående inspeksjon av dyrebutikker f eks?

Det lokale dyrevernet

http://www.dyrebeskyttelsen.no/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649881
Del på andre sider

Det er vel ca det samme med ildere. De tar dem fra mora nærmest før de har fått åpna øya, og så selger de til folk som ikke har peiling og forteller dem allslags ting som er helt på jordet.

F.eks, hvis ilder-hunner ikke blir sterilisert, kommer de i brunst rundt seks måneder gamle. Hvis de da ikke blir parra eller får hormonsprøyte, dør de ganske enkelt. Dette virker det som de færreste dyrebutikkeiere er klar over. (faktisk har jeg opplevd at ei bitch av en dyrlege ikke hadde hørt om dette. som hun så fint sa "JEG er veterinæren her, så JEG vet nok dette best. INGEN dyr dør av å være i brunst" og så la hun på !! Grrr.)

Da samboeren min kjøpte sin første ilder, fikk han beskjed om å gi den en håndfull mat om dagen. Han visste desverre ikke bedre, og trodde på dette, med det resultat at ilderen hadde NULL overskudd og sov hele tida (ildere sover myye, men denne sov HELE TIDA). Da de fant ut at dette var fullstendig galt, og begynte å ha mat stående fremme til den hele dagen, hamstra hun som en gaal og gjemte mat overalt, sikkert av frykt for at den skulle forsvinne igjen. Usj.

Tror en av de verste dyrebutikk-tilfellene jeg har sett hittil, var på city cyd i kristiansand, de hadde voksne rotter i disse små plastikkbura. Stakkarene hadde ikke plass til å gjøre stort anna enn å sitte i et hjørne. Fuglene sto i en glassmonter med ei stang. Det var faktisk alt som var i buret. Ei stang.. stakkarene sto klint inntil hverandre i ene enden av stanga og så skikkelig forstyrra ut. Jeg syns også det er en uting med disse papegøyene alle dyrebutikker ser ut til å skulle ha for tida. De blir stilt ved inngangen, der det er konstant trafikk og skriker og skråler og plukker av seg fjærene. argh! *skummer*

Dyrebutikker skulle bare hatt lov til å selge mat og utstyr.

Nei, jeg vet ikke. Vi får bli flinkere til å oppfordre folk til å kjøpe direkte fra oppdrettere, evt. folk som kan noe om dyrene de selger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-649887
Del på andre sider

Annonse

Har vært innom ganske mange zooforretninger og det er rystende hvor lite kunnskap mange av de ansatte har.

Jeg tror det er på tide med et par innlegg i lokalavisen, syns du ikke? ;)

For det er et paradoks at når vi kjøper noe så bagatellmessig som en elektrisk tannbørste, så får vi faen meg en manual på 100 sider med forklaring om ALT, fra hvordan du skal åpne batterilokket til hvordan du skal sette inn batteriene.

Men når du kjøper dyr, så er det ingen som bryr seg om hva som skjer når du er ute av døren. Ingen spør om hvilket bur du har laget, om du har tenkt på hva du skal gjøre med dyrene i ferien, ingen som forteller om rasens spesielle egenskaper eller hvordan du skal fore den. Det er ingen som bryr seg ....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-650213
Del på andre sider

Jeg kjøpte engang en kanin på dyrebutikk. Den skulle være en hann av rasen hermelin med øretatovering, stamtavle og flotte greier. Vakker liten sak. Dessverre så viste den seg å være lite interessert i å 'gjøre jobben sin' da den ble satt sammen med en hunkanin. Kaninen fikk etterhvert et nytt hjem. Da den nye eieren skulle på ferie passet naboen hennes på kaninfanten. Naboen hadde en søt dvergkanin som holdt kaninfanten med selskap. Litt lattervekkende var det da kaninfanten fikk baby etter ferien. Det hjalp lite med tatovering i øret og stamtavle fra dyrebutikken. Jeg tok turen innom dyrebutikken og fortalte om de gledelige nyhetene, men de bare ristet på hodet og trakk på skuldrene. Jeg hadde fått hva jeg hadde betalt flere hundre kroner for, -en kanin...

Det er holdningene det er no feil med - holdningene til og respekten for levende dyr.

Skumles denne artikkelen hvis du gidder (den er lang)

http://www.noahonline.org/noahsark/296/uverdigdyrevern.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-650215
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jeg tror det er på tide med et par innlegg i lokalavisen, syns du ikke? ;)

For det er et paradoks at når vi kjøper noe så bagatellmessig som en elektrisk tannbørste, så får vi faen meg en manual på 100 sider med forklaring om ALT, fra hvordan du skal åpne batterilokket til hvordan du skal sette inn batteriene.

Men når du kjøper dyr, så er det ingen som bryr seg om hva som skjer når du er ute av døren. Ingen spør om hvilket bur du har laget, om du har tenkt på hva du skal gjøre med dyrene i ferien, ingen som forteller om rasens spesielle egenskaper eller hvordan du skal fore den. Det er ingen som bryr seg ....

Et skriv i avisa hadde nok vært på sin plass, ja.

Butikkpersonalet(eierne) har tross alt et ansvar. De selger levende vesener og ikke bruk og kast ting. Ansatte burde kurses og ikke bare ha en liten opplæring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109871-om-dyrebutikker/#findComment-650487
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...