Gå til innhold

Hva kreves av førekort? - Caravell 10-seter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

Vet ikke hva det heter, men du må ha "buss-lappen", altså utover vanlig personbil. Teoriprøve og øvelseskjøring og oppkjøring. Koster nok en del, men jeg vet ikke hvor mye. Et vennepar av oss kjøpte en slik i fjor, og de måtte kjøre opp på nytt begge to.

Vet ikke hva det heter, men du må ha "buss-lappen", altså utover vanlig personbil. Teoriprøve og øvelseskjøring og oppkjøring. Koster nok en del, men jeg vet ikke hvor mye. Et vennepar av oss kjøpte en slik i fjor, og de måtte kjøre opp på nytt begge to.

fanker'n også. :-)

DEt blir nok bare jeg som må i så fall...men det lønner seg kanskje likevel, med tanke på avgiftsgapet mellom personbil og minibuss.

Nytter vel ikke å spille dum heller.....jeg hadde nemlig C1-lappen før -og den lot jeg gå ut på datoen.....om jeg har fått høre det? LAAAAANGT i fra! :-)

TAkk!

(må ringe kjøreskolen i morra,,,)

Gjest jolleli

Du må ta minibusslappen om du skal ha 10-seter,altså hele pakka på ny som prust skriver under her(kjøretimer,teoriprøver og oppkjøring).Forhåpentligvis har du såpass innøvde ferdigheter at du ikke trenger så mange kjøretimer,men så spørs det om reglene er omgjort når det gjelder førerkort nå, slik at alle må ta et minimums antall timer før oppkjøring?vet ikke om dette gjelder for de som har lappen fra før og skal "oppgradere" til minibusslappen!

Men husk, du kan kjøre minibuss på ditt vanlige førerkort om du nøyer deg med en 8-seterbuss,da får du større plass til bagasjen også ettersom det blir to seter mindre!

DEt blir nok bare jeg som må i så fall...men det lønner seg kanskje likevel, med tanke på avgiftsgapet mellom personbil og minibuss.

Nytter vel ikke å spille dum heller.....jeg hadde nemlig C1-lappen før -og den lot jeg gå ut på datoen.....om jeg har fått høre det? LAAAAANGT i fra! :-)

TAkk!

Er i alle fall en liten trøst at det ikke hadde hjulpet deg å ha C1-lappen, du måtte uansett hatt "minibuss-lappen". Tror det er for biler registrert for 9 personer eller mer (fører og 8+ passasjerer).

Er i alle fall en liten trøst at det ikke hadde hjulpet deg å ha C1-lappen, du måtte uansett hatt "minibuss-lappen". Tror det er for biler registrert for 9 personer eller mer (fører og 8+ passasjerer).

Den gamle lappen var på inntil 14 passasjerer -sies det her------

Annonse

TAkk!

Da kan du belage deg på mye hyppigere EU-kontroller,og mange dyre reparasjoner. Minibuss må vises ofte,er dyre og reparere, og verkstedene finner ALLTID nye dyre feil som må rettes opp for og opprettholde den godkjent.Finner de ingen feil,så fixer de en feil selv,eller lyver på bilen en eller fem,derfor er det lurt og ha litt peiling på hvem du viser bilen til(men de jukser forsåvidt på alle biler,ikke bare minibusser).

Den gamle lappen var på inntil 14 passasjerer -sies det her------

Tror det ble endret da C1 falt bort for alle oss som var dumme nok til å ikke fornye førerkortet innen fristen.

"Klasse C1 - Lett lastebil

Gjelder for motorvogn som har tillatt totalvekt over 3500 kg, men ikke over 7500 kg og ikke flere enn 8 passasjerplasser. Gjelder i tillegg for klasse B. Gjelder også for tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. til klasse C1 samt for motorredskap."

Sakset fra: http://www.vegvesen.no/trafikkant/forerkort/index.stm

Tror det ble endret da C1 falt bort for alle oss som var dumme nok til å ikke fornye førerkortet innen fristen.

"Klasse C1 - Lett lastebil

Gjelder for motorvogn som har tillatt totalvekt over 3500 kg, men ikke over 7500 kg og ikke flere enn 8 passasjerplasser. Gjelder i tillegg for klasse B. Gjelder også for tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. til klasse C1 samt for motorredskap."

Sakset fra: http://www.vegvesen.no/trafikkant/forerkort/index.stm

Du må alltid ha rett du! ....og det har du som regel også.....*s*

Du må ha førerkort for minibuss ja. Jeg skal selge min tiseter til sommeren, så du må bare slå på tråden ;)

Det er ikke så vanskelig i grunn, men teorien er kjedelig, og man bør være opplagt for å ikke sovne i timene :) Jeg sto på første forsøk, så da klarer alle andre det og! Kjøringa var også veldig grei, selv om det var en stor doning med 17 seter jeg kjørte opp i. Husk bare å ha BEGGE hendene på rattet (det hadde stort sett ikke jeg, og fikk en stor minus i boka), og å ta deg god tid i veikryss og inn mot rundkjøringer. Og stopp litt bak streken i veikryss, slik at du ikke sperrer sikten for andre kjøretøy som er mindre.

Gudd løkk!

Da kan du belage deg på mye hyppigere EU-kontroller,og mange dyre reparasjoner. Minibuss må vises ofte,er dyre og reparere, og verkstedene finner ALLTID nye dyre feil som må rettes opp for og opprettholde den godkjent.Finner de ingen feil,så fixer de en feil selv,eller lyver på bilen en eller fem,derfor er det lurt og ha litt peiling på hvem du viser bilen til(men de jukser forsåvidt på alle biler,ikke bare minibusser).

NAF-medlemskap er en fin ting! Billig og bra, de påpeker ikke feil de ikke trenger å gjøre noe med.

Du må ha førerkort for minibuss ja. Jeg skal selge min tiseter til sommeren, så du må bare slå på tråden ;)

Det er ikke så vanskelig i grunn, men teorien er kjedelig, og man bør være opplagt for å ikke sovne i timene :) Jeg sto på første forsøk, så da klarer alle andre det og! Kjøringa var også veldig grei, selv om det var en stor doning med 17 seter jeg kjørte opp i. Husk bare å ha BEGGE hendene på rattet (det hadde stort sett ikke jeg, og fikk en stor minus i boka), og å ta deg god tid i veikryss og inn mot rundkjøringer. Og stopp litt bak streken i veikryss, slik at du ikke sperrer sikten for andre kjøretøy som er mindre.

Gudd løkk!

Hvor mye skal du ha for doningen? Kanskje interessert.

Hvor mye skal du ha for doningen? Kanskje interessert.

Vet ikke enda. Det er noe rust som må fjernes, og jeg har ikke råd til å kvitte meg med den før neste sommer. Regner med at den blir takstert til rundt 70-90000. Er en 93-modell som har kjørt ca 220 000 km.

Annonse

Vet ikke enda. Det er noe rust som må fjernes, og jeg har ikke råd til å kvitte meg med den før neste sommer. Regner med at den blir takstert til rundt 70-90000. Er en 93-modell som har kjørt ca 220 000 km.

Ok. Takk for veiledende pris og sånn :)

Gudd løkk!

hihi! :-)

Nei jeg er ikke redd for å kjøre den - har kjørt større bile inne i Oslo - med fartskriver og greier *brisker seg*.

Men jeg holder på å "forhandle" med gubben om å kjøpe en 6-7-seter i stedet for,- og dermed få større bagasjeplass. VI får se!

Hvordan syns du det var å stable inn ting mellom alle setene`? ;:)

hihi! :-)

Nei jeg er ikke redd for å kjøre den - har kjørt større bile inne i Oslo - med fartskriver og greier *brisker seg*.

Men jeg holder på å "forhandle" med gubben om å kjøpe en 6-7-seter i stedet for,- og dermed få større bagasjeplass. VI får se!

Hvordan syns du det var å stable inn ting mellom alle setene`? ;:)

Hehe... det går såvidt en barnesykkel rett inn bak forsetene. Barnevogna fikk vi satt rett inn uten å slå den sammen i sin tid, og vi har alltid fått med oss hjem alt det vi har ville lastet inn.

Litt småtrangt mellom setene helt bakerst siden de ikke har noen klaffunksjon og er vendt inn mot midten, men man legger ned ryggen på bakerste seterekke og bruker plassen oppå til lasteplass. (Heter det det? Begynner å ha hatt en lang nok dag på jobb nå ;)

Ja NAF var det jeg mente og anbefale,du trenger vel ikke være medlem for og vise bilen der,eller?

Man trenger ikke være medlem nei, men de opererer med medlemspriser og ordinære priser på tjenestene sine. Hovedmedlemskapet koster 755 kroner i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...