Gå til innhold

Betale ut lånet?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur
Skrevet

Skal jeg betale på studielånet i maange år til, eller betale det ut? Vi skal ikke bygge/kjøpe hus enda, men har noen penger på sparekontoen. Og det er veeeldig fristende å snart betale ut studielånet, selv om alle sier det motsatte. Betaler vi det ut, så skal vi jo spare på samme måten som før. Slik at vi har egenkapital om vi skal bygge/kjøpe hus/leilighet en gang. Synes dere planen min er helt på jordet? Er det NOEN som ville gjort som meg? (Vi mangler enda noen penger..., så er ikke i mål enda.)

Skrevet

Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde betalt ut studielånet!

Gjest ikke signatur
Skrevet

Takk for svar! Som jeg skrev så kan vi ikke betale det ut enda, men jeg håper vi kan det snart!

Skrevet

Jeg vurderer det samme - misliker Lånekassen pga den dårlige fleksibiliteten deres!

F.eks kr 250,- i straffegebyr om man ikke betaler avdragene i tide! Jævler.

Harry21365380005
Skrevet

Tallmessig lønner det seg å betale ut lånet fremfor og spare samtidig som du låner...

Men de fleste foretar seg ustanselig irrasjonelle øknomiske handlinger - ofte med stor fornøyelse selvsagt :o)

mvh

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Så lenge du kan få bortimot samme rente på sparepengene som du betaler i rente lønner det seg å beholde lånet. Da har du det som egenkapital slik at du lettere får lån når du trenger å kjøpe bolig. Når du en gang skal låne får du bedre betingelser hvis du har mye egenkapital. Dessuten har du rentefritak ved arb.ledighet, og hvis du dør slettes lånet - det hjelper jo ikke deg, men kan hjelpe samboer eller ektefelle. Dessuten er jo boligprisene lave nå, kanskje du skal kjøpe før du aner?

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Så lenge du kan få bortimot samme rente på sparepengene som du betaler i rente lønner det seg å beholde lånet. Da har du det som egenkapital slik at du lettere får lån når du trenger å kjøpe bolig. Når du en gang skal låne får du bedre betingelser hvis du har mye egenkapital. Dessuten har du rentefritak ved arb.ledighet, og hvis du dør slettes lånet - det hjelper jo ikke deg, men kan hjelpe samboer eller ektefelle. Dessuten er jo boligprisene lave nå, kanskje du skal kjøpe før du aner?

Hvis du betaler ut en del på lånet, så fortsetter avdragene å løpe videre - du bare kutter ned betalingstiden. Så om du blakker deg ved å betale inn litt ekstra til Lånekassa må du fortsatt betale avdrag videre. Jeg betalte ned en stor slump da jeg begynte å jobbe, og tenkte at jeg hadde batalt for et par år fremover, men jeg fikk fortsatt avdragene som før. Jeg trengte da litt penger, og søkte om å få utsatt betalingen litt videre, og fikk det i ett år, men ikke lenger.

Hvis du har problemer med å spare er det kanskje bedre å betale ned i forkant...

Gjest takk for svar
Skrevet

Jeg vurderer det samme - misliker Lånekassen pga den dårlige fleksibiliteten deres!

F.eks kr 250,- i straffegebyr om man ikke betaler avdragene i tide! Jævler.

Vet du om man får begyret om man bare betaler regningen noen dager for sent, eller kun om man får varsel? Man må vel få varsel først?

Gjest ikke signatur
Skrevet

Hvis du betaler ut en del på lånet, så fortsetter avdragene å løpe videre - du bare kutter ned betalingstiden. Så om du blakker deg ved å betale inn litt ekstra til Lånekassa må du fortsatt betale avdrag videre. Jeg betalte ned en stor slump da jeg begynte å jobbe, og tenkte at jeg hadde batalt for et par år fremover, men jeg fikk fortsatt avdragene som før. Jeg trengte da litt penger, og søkte om å få utsatt betalingen litt videre, og fikk det i ett år, men ikke lenger.

Hvis du har problemer med å spare er det kanskje bedre å betale ned i forkant...

Takk for svar. Tenkte at når vi har hele beløpet, så betaler vi det ut. Kan man få rentefritak også om man sier opp jobben/tar et år ekstra permisjon uten lønn når man har små barn?

Skrevet

Takk for svar! Som jeg skrev så kan vi ikke betale det ut enda, men jeg håper vi kan det snart!

Men studielånet har en del sosiale fordeler. Feks ved sykdom, arbeidsledighet o.l kan man få slettet renter osv.

Skrevet

Vet du om man får begyret om man bare betaler regningen noen dager for sent, eller kun om man får varsel? Man må vel få varsel først?

Betalingsfrist er 1 mnd. Går du over fristen, er straffegebyret kr 280,- Det har f**n meg gått opp enda mer!

"Dersom beløpet ikke er betalt innen fristen, må du betale et purregebyr på kr 280,-"

*oppgitt*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...