Gå til innhold

Til hundeeiere. ADVARSEL!!

Anbefalte innlegg

Godt at du fikk hunden din tilbake igjen!:-)

Jeg slipper aldri hunden min av syne i sentrum pga både faktoren at noen kan stjele den og for at folk kanskje ikke lar den være i fred (selv om den står usjenert til).

Det kom ikke som en bombe at enkelte bare er nødt til å vri fokus over på noe annet som har vært diskutert opp og i mente på dette forumet..

Det virker som om hunder får frem det verste i kjerringer. Da skjæres alle under en kam, vi anser alle hunder for potensielle angrepshunder og vi overlater alt ansvar og sunn fornuft til hundeeieren.

Så flaks at de aller-aller fleste hundeeiere er oppegående da! De viser hensyn, plukker opp etter bikkja, sørger for at den ikke plager andre, binder hunden der den ikke sjenerer andre og har en hverdagslydig hund..

Men blir _det_ kommentert? Nei, la oss blåse opp og hisse oss opp over det vi kan. La oss få ut aggresjonen på en kampsak. Så fint at det finnes hunder for disse kjerringene å bråke over. Ellers hadde det vel gått ut over noen andre.

Som hundeeier må jeg si at de ovennevnte heldigvis er i fåtall. Jeg og hunden min møter stort sett hyggelige, dyrekjære mennesker som _også_ lærer barna sine ikke gå bort til fremmede hunder og "spørre før man klapper":-)

Man kan jo gå til dyrlegen å få merket den. (sette en liten metall chip under huden). Så er det jo ikke så vanskelig å peile inn hvor hunden er ?

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

8

• spirito

7

• Copy

6

• Ulv I Faarikaal

4

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Hunden jeg har er en Vorster/Pointer på 7 år. Den er en utrolig lydig, stø, rolig, tillitsfull familiehund. Har vært veldig mye sammen med barn. Og har ALDRI angrepet noen. Det kan selvfølgelig skje. Det skal utrolig mye til før den angriper barn, og andre mennesker. Hvis det skulle skje med min hund, ville det ha fått meg til å lure: Lærer ikke foreldrene barna sine å ha respekt for hunder som står i bånd. Og hvis barna er små, hvor er de voksne, som skal holde oppsym med dem???

Dette skriver jeg, ikke for min egen del, men fordi det er vanlig at folk binder hunden sin utenfor butikken. For mange er det ganske normalt. Selv om det er mange ulike oppfatninger om dette temaet

Jeg er enig med de fleste her om at mange hunder BØR ikke bindes etterlatt, for barns og andres sikkerhet. Men saken har flere sider.

Det er en ting som er påfallende med de tilfellene av hundebitt jeg har sett; eieren sier i de fleste tilfeller: "Min hund er verdens snilleste og har aldri bitt noen, jeg skjønner ingenting!" et bitt kommer altså som lyn fra klar himmel, og det er som regel riktig. Uten eieren til stede forandrer hunden seg, den blir plutselig engstelig og vaktsom, noe den ikke er når eieren er tilstede for da er den trygg. Alene på et fremmed sted forandrer familiehunden seg ofte til noe helt annet. Som regel går det bra, men så oppstår en situasjon den engstelige hunden føler truende, og så er det gjort.

Jeg ser som regel på adferden om en fremmed bundet hund lar seg klappe, men jeg har tatt feil, det vil si at man aldri kan vite.

Poenget er at det er like grusomt for en hundeeier å avlive hunden uansett hva som er årsaken. Hunden kan være aldri så snill, men hvis den blir utsatt for mishandling (pinner i rompa, steinkasting etc.) så kan den bite. Etter den nye loven, kan den kreves avlivet. Og det er forferdelig for deg uansett om ungen var slem mot den eller ikke.

Jeg har hund selv, og stoler 100% på henne. Det er ungene jeg ikke stoler på.

Kanskje vi skulle begynne å skyte barn som ikke har vett til å holde seg langt unna hunder?

tigertrollet

Man kan jo gå til dyrlegen å få merket den. (sette en liten metall chip under huden). Så er det jo ikke så vanskelig å peile inn hvor hunden er ?

Mulig jeg ikke tok ironien hvis det var noen..?

Den er både merket, vaksinert og forsikret. Og er alltid under oppsyn:-)

Ulv I Faarikaal

Poenget er at det er like grusomt for en hundeeier å avlive hunden uansett hva som er årsaken. Hunden kan være aldri så snill, men hvis den blir utsatt for mishandling (pinner i rompa, steinkasting etc.) så kan den bite. Etter den nye loven, kan den kreves avlivet. Og det er forferdelig for deg uansett om ungen var slem mot den eller ikke.

Jeg har hund selv, og stoler 100% på henne. Det er ungene jeg ikke stoler på.

Det er fint at du ikke stoler på unger for de er uberegnelige, men hunder er heller ikke maskiner, og hvis du også lar være å stole på hunder, så har vi en fin kombinasjon som vil huindre at ulykker skjer.

Selv er jeg meget mistenksom når hunder og barn treffes, og lar dem ikke være ubevoktet et sekund. Jeg vet at den kraftige boltsaksa de har kan knuse f eks en liten spinkel barnehånd og skade et barn for livet. Det kan jeg bare ikke leve med og tar ikke sjanser.

Hunden jeg har er en Vorster/Pointer på 7 år. Den er en utrolig lydig, stø, rolig, tillitsfull familiehund. Har vært veldig mye sammen med barn. Og har ALDRI angrepet noen. Det kan selvfølgelig skje. Det skal utrolig mye til før den angriper barn, og andre mennesker. Hvis det skulle skje med min hund, ville det ha fått meg til å lure: Lærer ikke foreldrene barna sine å ha respekt for hunder som står i bånd. Og hvis barna er små, hvor er de voksne, som skal holde oppsym med dem???

Dette skriver jeg, ikke for min egen del, men fordi det er vanlig at folk binder hunden sin utenfor butikken. For mange er det ganske normalt. Selv om det er mange ulike oppfatninger om dette temaet

Jeg er enig med de fleste her om at mange hunder BØR ikke bindes etterlatt, for barns og andres sikkerhet. Men saken har flere sider.

Sånn var med hunden til noen som søstra mi kjente også. Den var snill som et lam helt til den plutselig kastet seg over familiens 2-åringe barn og bet over ansiktet på barnet... Hunden ble tatt bak låven og skutt på flekken.

Man kan _ALDRI_ stole 100% på et dyr. Kanskje på en gullfisk...

Annonse

Gjest Laylie

Enig med deg!! hunden min har microchip. Mange nøyer seg med idmerke som festes på halsbåndet. Men hjelper ikke så mye hvis det forsvinner.

Jeg går aldri fra bikkja uten tilsyn (unntatt når den er i bilen eller i hagen)

Ikke bare fordi jeg er redd noen skal rappe ham, men også fordi bikkjer som står bundet fast utenfor butikker o.l er en uting. Vet aldri hvem som går bort og hva de får bikja til å gjøre...

Man kan ikke få sporet opp bikkja selv om den har microchip! Man er avhengig av at noen bringer den til kennel, dyrlege, politi o.l

Gjest Laylie

Når skal hundeeiere forstå at samfunnet er til for menneskene, ikke for rovdyra? Dere kan pukke på hundens rettigheter så mye dere vil, den ligger f... så tynt an hvis den åpner kjeften en gang for mye.

'Lærer ikke foreldrene barna sine å ha respekt for hunder som står i bånd. Og hvis barna er små, hvor er de voksne, som skal holde oppsym med dem???'

Lærer ikke hundeeierne hundene sine å ha respekt for barn som beveger seg fritt slik andre mennesker gjør? Og hvis hundene er små eller små, hvor er hundeeierne som skal holde oppsyn med dem???

jeg har forstått det slik at du IKKE liker hunder. Det er greit nok. Jeg respekterer det. Men hva gjør du når du ser at en hund står bundet utenfor butikk. Det er dessverre ikke til å unngå. Lærer du barna dine til å ha respekt for dem??

jeg har forstått det slik at du IKKE liker hunder. Det er greit nok. Jeg respekterer det. Men hva gjør du når du ser at en hund står bundet utenfor butikk. Det er dessverre ikke til å unngå. Lærer du barna dine til å ha respekt for dem??

Jeg forteller dem at hunder overhodet ikke er til å stole på, uansett hvor pene øyne til har.

Jeg forteller dem at hunder er ustabile og farlige og at mange hunder har bitt mennesker ihjel.

Sånn var med hunden til noen som søstra mi kjente også. Den var snill som et lam helt til den plutselig kastet seg over familiens 2-åringe barn og bet over ansiktet på barnet... Hunden ble tatt bak låven og skutt på flekken.

Man kan _ALDRI_ stole 100% på et dyr. Kanskje på en gullfisk...

Et bitt, er et bitt for mye. Og det er ikke akkurat EN gang at bikkjer har forårsaket skader på mennesker.

Problemet er, at hundeeierne ikke klarer å se at DERES hund ikke kan være en fare for andre. For sent å si "jøss, det hadde jeg aldri trodd" etterpå.

Ser i denne tråden, at de som tar ansvar(?) igjen blir snurte og grinete. Det er jo ikke de som er problemet, men alle de som IKKE gjør det. Hvorfor greier de ikke å se det?

Jeg har lyst til å spørre deg... hva gjør du for at hunden din aldri skal bite? Kan du garantere at den aldri kommer til å bite?

Annonse

Det er fint at du ikke stoler på unger for de er uberegnelige, men hunder er heller ikke maskiner, og hvis du også lar være å stole på hunder, så har vi en fin kombinasjon som vil huindre at ulykker skjer.

Selv er jeg meget mistenksom når hunder og barn treffes, og lar dem ikke være ubevoktet et sekund. Jeg vet at den kraftige boltsaksa de har kan knuse f eks en liten spinkel barnehånd og skade et barn for livet. Det kan jeg bare ikke leve med og tar ikke sjanser.

Man kan aldri stole helt og fullt på noe levende vesen, det er en ting alle burde fått inn med morsmelka.

Et bitt, er et bitt for mye. Og det er ikke akkurat EN gang at bikkjer har forårsaket skader på mennesker.

Problemet er, at hundeeierne ikke klarer å se at DERES hund ikke kan være en fare for andre. For sent å si "jøss, det hadde jeg aldri trodd" etterpå.

Ser i denne tråden, at de som tar ansvar(?) igjen blir snurte og grinete. Det er jo ikke de som er problemet, men alle de som IKKE gjør det. Hvorfor greier de ikke å se det?

Det er på samme måte som alle hundeeiere som sutrer og bærer seg over den nye hundeloven. Hadde alle tatt ansvar for hundene sine så hadde vi jo sluppet en slik lov! Fatter de ikke det?

Man kan aldri stole helt og fullt på noe levende vesen, det er en ting alle burde fått inn med morsmelka.

Nope. Ikke på dyr, heller ikke på mennesker.

I den rette situasjonen kan de fleste av oss bli meget uberegnelig - det avhenger bare av hva vi utsettes for av prøvelser.

Det er på samme måte som alle hundeeiere som sutrer og bærer seg over den nye hundeloven. Hadde alle tatt ansvar for hundene sine så hadde vi jo sluppet en slik lov! Fatter de ikke det?

"Det er på samme måte som alle hundeeiere som sutrer og bærer seg over den nye hundeloven. Hadde alle tatt ansvar for hundene sine så hadde vi jo sluppet en slik lov!"

Korrekt, det er en grunn for at den nye loven kom, og etter min mening var det på tide.

"Fatter de ikke det?"

Desverre så er det mange som ikke gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...